سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۸۲۵۳۳
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کوبایی احتمالا تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ آغاز می شود و اگر این اتفاق بیافتد، این فاز با شرکت حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در ایران و کوبا به صورت مشترک انجام خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، دکتر فرید نجفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: این واکسن سه فاز کارآزمایی بالینی دارد؛ فازهای یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن در کشور کوبا انجام شده است و فاز سه آن قرار است به صورت مشترک در ایران و کوبا انجام شود؛ از این رو، هم اکنون در حال برنامه ریزی برای انجام فاز سه هستیم.

وی ادامه داد: واکسن کووید ۱۹ در دنیا واکسن جوانی است و همانطور که مشاهده می کنید عوارضی که حتی واکسن فایزر داشته، در بعضی از کشورها عوارضی جدی بوده است.

نجفی گفت:‌ این ها به دلیل آن است که واکسن کووید واکسن جوانی است و تمام مجوزهای آن به شکل اضطراری صادر می شوند و اگر هم عوارضی را مشاهده کنیم اینها کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد:‌ در مورد واکسن ایرانی به خصوص واکسن اولی که وارد فاز بالینی شده، از یک ویروس کشته شده استفاده شده است که خطر زیادی ندارد و جزو واکسن های کاملا ایمن است.

نجفی درخصوص اینکه انواع واکسن هایی که در بخش پژوهش های دانشگاهی یا وزارت بهداشت در حال انجام هستند، آیا به مرحله اطمینان بخشی رسیده اند یا خیر گفت: تاکنون دو تا از واکسن های ایرانی وارد فاز یک شده اند و یکی دیگر از واکسن ها درحال ورود به این فاز است. واکسن کوبایی نیز که قرار است با همکاری ایران تولید شود، فاز یک و دو خود را در کوبا طی کرده است و فاز سه که شاید حدود ۳۰ و ۴۰ هزار نفر وارد مطالعه می شوند در ایران و کوبا به طور همزمان انجام می شود.

وی در مورد دغدغه رهبری برای عدم استفاده از واکسن های تولید دشمنان ایران اسلامی اظهار داشت: دغدغه رهبری در خصوص واکسن های ساخت کشورهای آمریکا و انگلیس است که عوارض جدی هم داشته اند اما تمام واکسن ها، ساخته شده این دو کشور نیستند و واکسن های استرالیایی، چینی و روسی هم وارد بازار شده اند و ما می توانیم از این کشورها یا سایر کشورها که در حال ساخت واکسن هستند، نیاز داخلی و فعلی خود به واکسن را تامین کنیم.

نجفی گفت:‌ واکسن وارداتی باید از مراجع معتبر مورد تایید باشد و اینکه کشور سازنده چین، روسیه یا هند باشد، تفاوتی ندارد مهم قیمت، اثرگذاری و ایمن بودن واکسن است.

وی ادامه داد:‌ واکسن خارجی حتما وارد کشور می شود و برنامه کشور این است که هم واکسن ایرانی و هم واکسن خارجی هر دو استفاده شود. منتهی واکسن هایی که ما در مورد آنها اطمینان خاطر داریم.

نجفی درخصوص اینکه آیا بین وزارت بهداشت برای تهیه واکسن با دانشگاه ها همکاری لازم جود دارد یا خیر گفت: بیشتر این افراد که در شرکت های دانش بنیان در بخش حوزه سلامت فعالیت می کنند، افرادی هستند که با دانشگاه ها در حال کار هستند. همچنین برنامه ای که انستیتو پاستور ایران با واکسن سازان کوبایی برای ساخت واکسن دارند، با همکاری بخش دانشگاهی کشور درحال انجام است.

ایران دارای سابقه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن در دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اظهار داشت: بحث واکسن باید بدانیم کشور ما حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید واکسن در دنیا است و یکی از قدیمی ترین کشورهایی هستیم که واکسن تولید می کنیم.

وی افزود: ایران سابقه بسیار درخشانی در تولید واکسن دارد؛ تنها دو کشور مسلمان در دنیا واکسن تولید می کنند که ایران و اندونزی هستند و هیچ کشور مسلمان دیگری واکسن تولید نمی کند.

نجفی اظهار داشت:‌ برخی از واکسن های ایرانی حتی به کشورهای منطقه صادر می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر