سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۵۴۲
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

فکرشهر: معاون وزیر نفت گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش، بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین در منطقه است.

به گزارش فکرشهر از صدا وسیما، آقای علیرضا صادق آبادی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی،گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش، بزرگترین تولید کننده و بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است که به کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان، اذربایجان، کردستان عراق به طور مستقیم بنزین صادر می‌کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال ۹۶، روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد، افزود: با ادامه این روند و با توجه به رشد مصرف بنزین، سالانه به حجم واردات اضافه می‌شد بطوریکه در سال ۹۸ به رقمی در حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نه تنها واردات بنزین متوقف شد بلکه از تیرماه پارسال بازاریابی برای صادرات بنزین آغاز و از شهریورماه صادرات به کشور‌های دیگر نیز اجرایی شد؛ بنابراین باید گفت نه تنها هیچ ارزی برای واردات بنزین از کشور خارج نشد بلکه کمک قابل توجهی به ارزآوری برای کشور نیز صورت گرفت.

‎وی با اشاره به عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی توضیح داد: هم اکنون ۱۲۰ شرکت با ما همکاری می‌کنند؛ اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت هیچ یک از شرکت‌های مذکور با این مجموعه همکاری نمی‌کردند و این حجم از فروش به کشور‌های همسایه اتفاق نمی‌افتاد.

وی با تاکید براینکه اطلاع رسانی عمومی، شرایط یکسان و فرصت‌های برابر به ایجاد یک رقابت شفاف منجر می‌شود، ادامه داد: اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت نمی‌توانستیم به این میزان از صادرات دست یابیم.

‎به گفته صادق آبادی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها باید عرضه فرآورده‌ها در کانال بورس انرژی ادامه پیدا کند.

‎وی در پایان درباره مبادلات مالی فروش فرآوده‌ها در شرایط تحریم تاکید کرد: اقدامات هوشمندانه‌ای برای نقل و انتقال مالی این معاملات انجام شد که در برخی موارد با ریسک‌های بسیاری همراه بود. ‎‌اما مهمترین نکته این است که با این حجم از فروش، معامله‌ای نبوده که پولی از دولت ضایع شده باشد و ما درصدد بازگرداندن وجوه حاصل از صادرات باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر