سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۸۲۵۵۶
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۷

فکرشهر: افزایش سفر در روزهای گذشته بعد از کاهش محدودیت‌ها، وضعیت قرمز کرونایی مازندران را تثبیت و جزایر جنوبی کشور را با هشدار روند صعودی ابتلا در روزهای آینده مواجه کرده است

به گزارش فکرشهر، روزنامه همشهری نوشت: در اغلب استان‌ها با آغاز دومین‌ ماه از فصل زمستان، کرونا همچنان روند نزولی را طی می‌کند؛ اگرچه نگرانی‌ها در تعدادی از شهرهای بزرگ همچون تهران نسبت به افزایش مراجعه‌کنندگان و خطر اوج‌گیری کرونا و شروع موج جدید بیشتر شده است. در این بین اما حال و روز استان‌های شمالی هنوز مساعد نشده و ۱۰ شهرستان در مازندران همچنان در محدوده پرریسک کرونایی و در وضعیت قرمز قرار دارند. بر اساس آخرین آمار ستاد مقابله با کرونا ۲۲۴ شهرستان معادل ۵۳ درصد کل شهرستان‌های کشور در منطقه آبی و ۱۶۵ شهرستان یعنی ۳۹درصد در منطقه زرد قرار دارند. وضعیت گلستان و گیلان هم شکننده بوده و رنگ‌بندی کرونایی ۲۳ شهرستان در این ۲ استان را نارنجی کرده است. با این که وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا این روزها به‌ طور مداوم در حال هشدار درباره موج چهارم پاندمی کرونا هستند و بی‌توجهی و ساده‌انگاری از سوی مردم را موجب خیزش این بیماری و برگشت به حالت قبل می‌دانند اما عده‌ای این هشدارها را جدی نمی‌گیرند. هفته گذشته شاهد کاهش سطح حساسیت‌ها و برگزاری مراسم جمعی، دورهمی‌های خانوادگی و مسافرت‌ها به‌ویژه به استان‌های شمالی و جنوبی بودیم که همواره زمستانی پرطرفدار داشته‌اند. مسئولان بهداشت و درمان معتقدند مسافرت ۴۰هزار نفر به سواحل خلیج‌ فارس و شلوغی جاده‌های شمال در هفته گذشته، همان ساده‌انگاری است که می‌تواند بار دیگر رنگ آبی را از نقشه ایران حذف کند و روزهای سیاه کرونایی را در بهمن و اسفند رقم بزند.

مازندران همچنان در وضعیت قرمز

آمار کرونا بر خلاف همه استان‌ها در مازندران همچنان رو به افزایش است و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۰ شهر آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا همچنان در وضع قرمز قرار دارند. بسیاری از کارشناسان با ابراز نگرانی از روند رو به رشد ابتلا در این استان معتقدند با توجه به حجم گسترده مسافرت‌ شهروندان تهرانی‌ به مازندران و رعایت نکردن محدودیت‌ها، این استان می‌تواند نقطه آغاز موج چهارم در کشور باشد.

مدیر روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌ پزشکی مازندران با بیان این که موج سوم کرونا در استان روند کندتری دارد به همشهری می‌گوید: موج اول و دوم در استان شدت بیشتری داشت و با وجود روند صعودی، اما افزایش آمار کند است و در روزهای اخیر وضع کمی بهتر و تعداد بستری‌ها کمتر شده است.

سیمین بابایی معتقد است با وجود اعمال محدودیت‌های شدید هوشمند یکی از دلایل اصلی نزولی نشدن آمار کرونا در استان مسافرت‌ها و دورهمی‌هاست و رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی موجب شده این استان همچنان در وضعیت حاد کرونایی باقی بماند.

او مسافرت‌های درون و برون‌استانی را موجب شیوع و انتقال ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: با این که طبق دستورالعمل‌ها جاده‌های اصلی ورود به استان بسته است اما خیلی از مسافران از جاده‌های روستایی وارد می‌شوند و محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند. همچنین نزدیک بودن شهرهای مازندران موجب شده است ترددهای بین‌شهری زیادی در استان صورت گیرد که این موضوع نیز یکی از عوامل افزایش تعداد بیماران کروناست.

سخنگوی دانشگاه علوم‌ پزشکی مازندران از افزایش آمار بیماران کرونایی در روستاهای این استان نیز ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید: برای کنترل ویروس کرونا در روستاها باید طرح قرنطینه در این مناطق اجرایی شود.

بابایی از نهادهای حمایتی در مازندران اعم از کمیته امداد و بهزیستی می‌خواهد افراد آسیب‌پذیر و سالمندان تحت پوشش خود را قرنطینه کنند تا از ابتلای آنها به ویروس کرونا جلوگیری شود. او همچنین از مردم می‌خواهد محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت و از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند تا مازندران نیز مانند دیگر استان‌ها روند نزولی ابتلا را داشته باشد. در روزهای گذشته خبرهایی نیز مبنی بر ورود ویروس انگلیسی به این استان مطرح شد که بابایی با تکذیب این خبر می‌گوید: تا این لحظه هیچ‌ مورد مشکوک یا مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در استان مشاهده نشده است.

مهمانی کرونا در هرمزگان

پیش از تعطیلی هفته گذشته مسئولان دانشگاه علوم‌ پزشکی هرمزگان وضعیت بندرعباس را زرد و جزیره‌های قشم و کیش را آبی اعلام کردند. اعلام همین رنگ‌بندی‌ها موجب شده تا در تعطیلات گذشته (پنجشنبه، جمعه و شنبه) مسافرانی از سراسر کشور کوله‌بار سفر را ببندند و به سمت هرمزگان ازجمله بندرعباس، جزایر قشم، هرمز و کیش حرکت کنند. مسئولان منطقه آزاد کیش اوایل هفته اعلام کردند هتل‌های این منطقه مملو از مسافر است و دیگر ظرفیت پذیرش مسافر را ندارند. هجوم مسافران به هرمزگان بدون توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور، مردم این مناطق را به‌شدت نگران شیوع کرونا در شهرهایشان کرده است. مردم منطقه می‌گویند: مسافران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و در سواحل و بوستان‌ها دور هم جمع می‌شوند. این در حالی است که فریدون همتی، استاندار هرمزگان هم چند روز پیش به نیروی انتظامی و فرماندار بندرعباس دستور داده بود تا از برگزاری تجمع در سواحل بندرعباس جلوگیری کنند اما به‌ گفته مدیر روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم‌ پزشکی هرمزگان، با برداشتن محدودیت تردد، امکان کنترل مسافران بسیار سخت است.

فاطمه نوروزیان با اشاره به شرایط شکننده هرمزگان بر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌ از سوی ستاد استانی تأکید می‌کند و به همشهری می‌گوید: وقتی مسافران بدون هیچ محدودیتی از استان‌های مختلف، خود را به هرمزگان می‌رسانند چگونه می‌شود در داخل شهر جلوی آنها را گرفت؟ به همین علت راهکار ما گرفتن تست از مسافران است و افراد مشکوک و بیمار را قرنطینه می‌کنیم.

نوروزیان معتقد است نتیجه ورود مسافران به استان هفته آینده مشخص خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده آمار کرونا در استان افزایش یابد.

غربالگری در قشم

بیش از ۳۰ هزار نفر از سراسر کشور در چند روز گذشته از ۳مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی)، دریایی (اسکله شهید حقانی بندرعباس) و زمینی (توسط خودروها از اسکله پهل با استفاده از شناورهای لندینگ کرافت) به جزیره قشم وارد شدند که این موج سفرها موجب نگرانی افزایش کرونا در قشم شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم به همشهری می‌گوید: در ۵ روز گذشته (تا روز پنجشنبه) ۱۱هزار و ۷۰۰ خودرو وارد جزیره شدند و مسافران زیادی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جزیره تردد کردند که این ترددها می‌تواند عاملی برای افزایش آمار کرونا باشد.

حمیدرضا بهزادی معتقد است باید محدودیت‌های قطعی مانند گذشته در همه شهرها اعمال شود تا ترددی صورت نگیرد و شاهد برگشت وضعیت قرمز به شهرها و جزیره نباشیم. او اضافه می‌کند: در حال غربالگری و انجام تست کرونا از مردم جزیره به‌ویژه کارکنان هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، رانندگان تاکسی و شناورها هستیم تا بیماران هرچه زودتر شناسایی شوند.

افزایش تیم‌های نظارتی در کیش

جزیره کیش هم‌اکنون در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد اما مدیرعامل جامعه هتلداران کیش می‌گوید که این روزها بیش از ۹۸ درصد ظرفیت هتل‌ها تکمیل و بسیاری از هتل‌ها نیز برای تعطیلات بهمن رزرو شده‌ است. به‌ گفته مسیح‌الله صفا، نشست و برخاست ۱۰۶ پرواز در فرودگاه کیش که حتی از نوروز سال‌های گذشته هم بیشتر است، یعنی رشد تقاضای سفر و این سفرهای تفریحی موجب جولان کرونا خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش با بیان این که با موج سفرها امکان زرد و حتی نارنجی شدن جزیره در هفته‌های آینده وجود دارد و زحمت مسئولان حوزه بهداشت و سلامت کیش به هدر خواهد رفت به همشهری می‌گوید: با این که حیات کیش به اقتصاد و ورود گردشگر بستگی دارد اما نباید فراموش کرد که سلامت اهالی کیش هم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مهار کرونا وابسته است.

محمدرضا رضانیا توضیح می‌دهد: به‌ دلیل هجوم گسترده مسافران به جزیره از روز سه‌شنبه ورود خودروهای شخصی با پلاک شهرهای دیگر به جزیره ممنوع شد. مسافرانی که از طریق هوایی وارد جزیره می‌شوند، تعدادشان محدودتر است و در هتل‌ها اقامت دارند و می‌توان روی آنها نظارت داشت اما خودروهای شخصی در خانه‌های استیجاری اقامت می‌کنند و ممکن است روند کرونا در جزیره را دوباره افزایشی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر