جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۹۵۵
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۳

فکرشهر: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: کودکانی که به‌پیش دبستانی رفته‌اند، وضعیت نمره و یادگیری آن‌ها در دوره دبستان بهتر از دانش‌آموزانی است که این دوره را سپری نکرده‌اند؛ همین‌طور کودکانی که در بستر خانواده زمینه یادگیری داشته‌اند، نمرات بهتری را در پایه‌های چهارم و هشتم به دست آورده‌اند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در وبینار آموزشی تبیین طرح و برنامه‌های دوره ابتدایی که با حضور معاونین آموزش ابتدایی، کارشناسان، کارشناس مسئولان و مدیران دوره ابتدایی برگزار شد، اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی با توجه به ارزیابی عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش، از قسمت‌های بسیار موفق بوده است؛ دستاورد دیگر ما تصویب ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است. یکی از اهداف همیشگی ما، به رسمیت شناختن دوران کودکی در جامعه ما است زیرا این دوران سرآغاز مسیر زندگی است؛ بعد از تصویب تأسیس این سازمان، برای توسعه به کودکی برگردیم.

وی افزود: دوره کودکی نباید بدون برنامه و غیر هدفمند به‌پیش برده شود و خیلی دلگرم‌کننده بود که این اتفاق رخ داد؛ این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از معدود مصوبه‌هایی بود که با کمترین تنش تصویب شد. به نظر تمامی اعضای شورا، تأسیس این سازمان یکی از مهم‌ترین تصمیماتی بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته‌شده است.

حکیم زاده گفت: پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ظرفیت مغزی کودکان درزمانی که در معرض محرک‌های یادگیری قرار می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کنند؛ یعنی اگر کودکان در معرض محرک‌های یادگیری و عاطفی کافی قرار نگیرند، ارتباطات مغزی آنان خیلی کمتر بوده است.

وی درباره اهمیت دوره پیش‌دبستانی بیان کرد: کودکانی که به‌پیش دبستانی رفته‌اند، وضعیت نمره و یادگیری آن‌ها در دوره دبستان بهتر از دانش‌آموزانی است که این دوره را سپری نکرده‌اند؛ همین‌طور کودکانی که در بستر خانواده زمینه یادگیری داشته‌اند، نمرات بهتری را در پایه‌های چهارم و هشتم به دست آورده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در دوره‌ای مسئولیت تربیت را بر عهده‌داریم که دوره بسیار حساسی است؛ انسان‌ها در چرخه زندگی خود پس از محیط خانواده که موردتوجه قرار می‌گیرند، پا به دنیای بزرگ‌تری به نام مدرسه می‌گذارند و اولین تجربه خود را با گروه دیگری تجربه می‌کنند. مهم است که در این تجربه‌ها چه تصوری از خود داشته باشند زیرا کودکان با توجه به بازخوردها مشغول شناختن خود هستند.

حکیم زاده گفت: وقتی کودکان وارد مدرسه می‌شوند، با جمعی هم سن ولی متفاوت ازلحاظ شخصیت روبه‌رو می‌شوند و یادگیری را آغاز می‌کنند. اگر بازخوردهایی که از ما دریافت می‌کنند، مبتنی بر توانمندی و ارزشمندی باشد، اعتمادبه‌نفس آن‌ها افزایش می‌یابد و آن‌ها با احتمال کمتری درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. سعی کردیم که در بین کودکان همدلی و مشارکت را ترویج دهیم و آن‌ها را از رقابت‌ها دورنگه داریم و ارزشمند بودن را به آن‌ها نشان دهیم.

وی افزود: اگر بچه‌ها رشد طبیعی داشته باشند، آینده بسیار موفق‌تری دارند. مغز کودکان مناسب محاسبات بالا نیست و بیشتر نیاز به رشد خلاقیت دارند. بهترین راه برای تلفیق گرایش کودکان به فضای مجازی و رشد آن‌ها، کشیدن آن‌ها به سمت برنامه‌نویسی است که مدتی است در اصفهان آغازشده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: امیدوارم از اسارت کتاب‌ها و محتواهای از پیش تعیین‌شده خارج شویم تا معلمان با توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان، به آن‌ها آموزش دهند. نباید اصول علم تعلیم و تربیت را زیر پا بگذاریم. بچه‌های ما به‌جای مهارت خواندن، روخوانی کردند و به‌جای نوشتن، رونویسی کردند. مهارت خواندن یعنی مطلب درست خوانده شود و پیام آن درک شود. از دیگر مهارت‌های زبانی مهم، گوش کردن است؛ گوش کردن آغاز گفت‌وگو است که عدم توانایی در این مهارت، باعث بسیاری از مشکلات خانوادگی و سازمانی است. مهارت صحبت کردن نیز دیگر مهارت مهمی است که استفاده درست از کلمات برای بیان نظر و احساس است. ما باید با تعلیم و تربیت‌ها، این مهارت‌های زبانی را در کودکان تقویت کنیم زیرا این مهارت‌ها بسیار مهم هستند و بخش بزرگی از اهداف دوره ابتدایی را شامل می‌شوند. همین‌طور احساس ارزشمندی نیز باید به کودکان القا شود زیرا کودکانی که احساس ارزشمندی دارند، درگیر آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،وی در پایان گفت: سه اصل کرامت کودکان، بزرگ‌سال ندانستن آن‌ها و نقش الگویی استاد، می‌تواند در تعلیم کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا کند و در کنار تمامی روش‌های خلاقانه می‌تواند کودکان را به‌سوی موفقیت پیش ببرد. همه این اصول را از قرآن گرفتیم و افتخار می‌کنیم که این کتاب، توانسته جلوتر از همه علوم بشر به این نکات اشاره کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر