شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر مولفه‌های دانشگاه پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۸۴۹۷۷
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر چند در شرایط عمومی شدن پاندمی، سفر بر اصل انتقال ویروس تاثیر چندانی ندارد اما بر شانس انتقال بسیار موثر است، زیرا با یک مکانیسم آماری شانس دیدار و برخورد با دیگران افزایش می‌یابد و احتمال ابتلا نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش فکرشهر، عیسی صفوی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: امکان سفر و چگونگی آن، یکی از مواردی است که در زمان پاندمی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه امکان صفر کردن آن برای هیچ‌ کشوری امکان‌پذیر نیست، باید بر مدیریت آن تاکید شود.

وی بیان کرد: سفر در این ایام در سه سطح ضروری مانند مسافرت‌های کاری و درمانی، کمتر ضروری و سفرهای توریستی و تفریحی دسته‌بندی می‌شود و اینکه امکان سفر به یک استان تا چه سطحی وجود دارد، تابع میزان قدرت نظارت از سوی دستگاه‌ها و مسئولان و شرایط و آناتومی شهرها است.

مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه قدرت نظارت بالایی برای کنترل حجم بالای سفر وجود ندارد، توپ در زمین مردم انداخته شود و مسئولان و کارشناسان باید با ارائه کد به مردم آنها را اقناع تا بتوانند تصمیمی منطقی اتخاذ کنند.

وی اذعان کرد: هرچند با سیاست‌های منعی، مسافرت و گستره سفرها تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد اما با توجه به عطشی که مردم برای جابه جایی دارند، جابه جایی‌های درون خانوادگی افزایش می‌یابد که احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را بسیار بالا می‌برد، بنابراین اقناع بسیار مهم است.

صفوی گفت: طولانی شدن دوره شیوع بسیار بیشتر از آنچه بسیاری از مردم انتظار داشتند، نوعی لجاجت را در آنها نسبت به بیماری ایجاد کرده‌است و اظهار می‌کنند که باید زندگی کرد.

مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: ضروری است واژه اضطرار برای سفر دقیق و عینی‌تر تعریف‌ شود و به گونه‌ای کد دهی شود که تشخیص فردی و سلیقه‌ای برای سفر به شهری خاص و میزان ضرورت آن وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: بیان هر واژه در ارتباط با سفر، قدرت نظارت متفاوتی را می‌طلبد، طوریکه مکان‌هایی که تنها ظرفیت سفرهای ضروری سطح یک را دارند، نیازمند قدرت نظارت بالایی است تا حتی همه مسیرهای تردد فرد امکان رصد داشته باشد.

صفوی با بیان اینکه با توجه به شرایط، بهتر است بیش از نظارت مسئولان بر اقناع مردم تاکید کرد، گفت: لازم است با بررسی کارشناسانه بر اساس آناتومی، میزان شیوع ویروس و ظرفیت هر شهر و استان، یک ضریب مشخص شود و بیان شود که بر این اساس، شهرستان ظرفیت ورود چه میزان مسافر را دارد به نحوی که امکان رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌ها حفظ شود.

وی ادامه داد: طبیعت به سبب وسعت و گستردگی و فضای باز امکان رعایت فاصله اجتماعی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به کرونا را میسر کرده‌است و مردم می‌توانند برای گذران تعطیلاتی مفرح در نوروز از این امکان در استان و بویژه شهرستان خود بهره ببرند.

مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: توصیه می‌شود مردم برای گذراندن تعطیلات عید امسال از ظرفیت طبیعت گردی درشهرستان خود استفاده کنند تا با احتمال خطر کمتر، نوروزی حقیقی را سپری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر