شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در پاسخ به «فکرشهر» مطرح شد:
فکرشهر ــ محمد محمدزاده فرد: معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در مورد خودکشی در استان بوشهر، با فضا و سبک جدیدی از زندگی مواجه هستیم و چون فضای اجتماعی و سبک کرونا با فرهنگ ما تفاوت دارد، خلاء اجتماعی و شخصی ایجاد شده و باعث مشکلات روحی و افسردگی می شود...
کد خبر: ۸۴۹۸۸
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۸

فکرشهر ــ محمد محمدزاده فرد: معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در مورد خودکشی در استان بوشهر، با فضا و سبک جدیدی از زندگی مواجه هستیم و چون فضای اجتماعی و سبک کرونا با فرهنگ ما تفاوت دارد، خلاء اجتماعی و شخصی ایجاد شده و باعث مشکلات روحی و افسردگی می شود.

به گزارش «فکرشهر»، محمدتقی ایرانی در اولین نشست خبری خود در پاسخ به «فکرشهر» مبنی بر افزایش خودکشی ها در استان بوشهر، اظهار داشت: در بحث معضلات اجتماعی در جامعه ما، ستادهای مشخصی تشکیل شده و مقام معظم رهبری در سال های اخیر نسبت به آن ها هم دغدغه دارند هم حساس هستند و قبل از بیماری کرونا، ستاد اجتماعی کشور هر شش ماه یکبار در دفتر ایشان تشکیل می شد و از فرمایشات ایشان استفاده می کردند.

ایرانی ادامه داد: برای کنترل و کاهش این آسیب ها قدم های خوبی برداشته شده و این اقدامات به ویژه در کاهش مصرف مواد مخدر، کاهش نرخ طلاق در برخی استان ها، بهبود وضعیت خانواده های زندانیان، خانواده های معتادین و کسانی که بدسرپرست یا بی سرپرست هستند، بوده است.

وی گفت: ما در استان بوشهر هم در همه این پارامترها و در بحث حاشیه نشینی، دفاتری باز کردیم که خدمات خوبی ارائه می دهند و سمن ها در بحث خانواده های آسیب دیده فعالیت می کنند.

ایرانی با بیان اینکه «در مورد خودکشی ها، داریم علمی بررسی می کنیم»، افزود: یک زمانی من در کرج معاون استاندار بودم، طلاق بسیار بالا و آمار نگران کننده بود. من مطالعه و تحلیلی انجام دادم و از دوستان استفاده کردم. آمدیم ببینیم این ها در کجا ازدواج کرده اند؟ چون کرج بسیار مهاجرپذیر است و سالانه 4 درصد رشد جمعیت دارد و این موضوع، بحران های اجتماعی جدی ایجاد می کند. کسانی را که در شهر خودشان، یعنی شهر مبدا ازدواج کرده بودند از کسانی که در شهر کرج ازدواج کرده بودند جدا کردیم تا آمار دقیق تری داشته باشیم. وقتی این کار انجام شد، آمار به شدت پایین آمد و توانست کمک کند که واقعیت را ببینیم.

وی گفت: من فکر می کردم طلاق چند سال اول زندگی اتفاق می افتد و این تصور هر چند درست، اما کامل نبود.

محمدتقی ایرانی توضیح داد: 30 درصد از طلاق ها در 5 سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد. از سال های 5 تا 15 زندگی مشترک، 10 درصد می شود و کاهش جدی دارد؛ از سال 15 تا 20 زندگی مشترک، به کمتر از 2 درصد می رسد. اما آمار عجیب برای سال 25 ازدواج به بعد است که رشد عجیبی پیدا می کند و تا 20 درصد هم می رسد؛ ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که برمی گردد به فرهنگ زندگی ما و این که می گوییم «زن ازدواج می کند با لباس سفید وارد می شود با کفن می رود»؛ یعنی به زن می گویند: «زندگی کن، اعتراض نکن، صدایت درنیاید، حرفی نزن»؛ این ها به دختر گفته می شود و مجبور است رعایت کند؛ یا زن می گوید به خاطر آبروی خانواده و آبروی خودم رعایت می کنم. باید بپذیریم ستون خانواده خانم ها هستند. آن ها کوتاه می آیند تا زمانی که بچه بزرگ می شود، شخصیت او شکل می گیرد و خانواده خودش را تشکیل می دهد و خانم می بیند که دیگر زندگی را نمی تواند تحمل کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تصریح کرد: در مورد خودکشی هم با فضا و سبک جدیدی از زندگی مواجه هستیم؛ یک سال مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند و بسیاری از کسب و کارها کج دار و مریز باز است و فضای اجتماعی و سبک کرونا نیز با فرهنگ ما تضاد دارد. ما خانواده های گسترده، اهل ارتباط، اهل تفریح و سفر و... هستیم و فرهنگ دیدار، تفریح و سفر به یک باره از همه گرفته شد و این موضوع خلاء اجتماعی و شخصی ایجاد می کند و باعث مشکلات روحی و روانی و افسردگی می شود.

وی ادامه داد: هرچند آمار افسردگی را ندارم اما ما با این شکل از معضلات و آسیب های اجتماعی هم مواجه هستیم که باید مطلالعه جدی داشته باشیم، ضمن این که این مسائل را کشورهای دیگر هم شدید تر داشته اند.

این مسوول اضافه کرد: جامعه ما جامعه جوانی است، اما دارد آرام آرام از جامعه ای که زمانی 70 درصد آن جوان بود به جامعه ای میانسال تبدیل می شود که آن هم مشکلات خودش را دارد و من در جلسه ای که با شورای شهر بوشهر داشتم عرض کردم شما تا دیروز پارک کودک می زدید؛ فضای بازی می زدید؛ امکانات ورزشی برای جوانان ایجاد می کردید و امروز دیگر پارک ها دارد خالی می شود و تعداد کودکان کم شده است و به یک تناسبی رسیده است؛ هر چند این وضعیت خوب نیست و حتما باید تعادلی ایجاد شود و باید برای فرزند آوری و توسعه جمعیت تبلیغ شود؛ اما در این شرایط، جامعه به فضا و امکانات برای میانسالان و سالمندان نیاز دارد. کشورهایی مثل ژاپن، وزارت تنهایی تاسیس کرده اند؛ ما باید برنامه ریزی کنیم جلوی تنهایی بشر را بگیریم، زیرا تنهایی مشکلات روحی ـ روانی، افسردگی و خودکشی را به دنبال خواهد داشت.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر بیان کرد: ما با این پدیده نباید به عنوان پدیده ناهنجاری که فقط در شهر یا استان ما دارد اتفاق می افتند، نگاه کنیم؛ بلکه ما باید ریشه های این آسیب را شناسایی کنیم. خودکشی یک انسان یک عقبه دارد، باید بدانیم آن عقبه چیست؟ فرهنگی است؟ اقتصادی است؟ اجتماعی است؟ مشکلات روانی است؟

وی ادامه داد: یک قسمتی سیل آمده بود؛ سیل هم مثل زلزله و برخورد موشک است. من به منطقه سیل زده رفتم؛ در آنجا با خانم هایی برخورد کردم که به داخل خانه نمی رفتند. می گفتند از صدای سیل که در گوشمان است، می ترسیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی با من بود، گفتم شما از روان پزشکان استفاده کنید؛ این ها باید روان درمانی شوند؛ باید با آنها صحبت شود تا به آرامش برسند.

ایرانی اضافه کرد: همچنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده یک فرد، در روحیه اش تاثیر دارد و سن انسان هم موثر است.

ایرانی تصریح کرد: مواردی که در بالا گفته شد در معضل خودکشی هم وجود داشته و نیاز به مطالعه علمی و تحقیق جدی تری دارد. اگر ما جامعه خودمان را نشناسیم در تحلیل آمار به اشتباه می رویم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر