جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: اسرائیل با قدرت علیه امنیت و اعتبار ایران وارد نبرد جدی و تعیین کننده شده، این نبردی است که باید بجنگیم نمی‌شود طفره رفت...
کد خبر: ۸۶۹۰۹
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

فکرشهر: یک کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: اسرائیل با قدرت علیه امنیت و اعتبار ایران وارد نبرد جدی و تعیین کننده شده، این نبردی است که باید بجنگیم نمی‌شود طفره رفت. 

به گزارش فکرشهر، سید هادی برهانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: مهمترین مقدمه این عملیات مذاکرات وین و مساله هسته‌ای است، کاملا مشخص است که اسرائیل با این مذاکرات موافق نیست و نگران بازگشت آمریکا به برجام است.

وی تصریح کرد : اسرائیل نگران است که توافق برجام دوباره زنده و حاکم شود و تنشی که بین ایران و کشورهای غربی وجود داشته برطرف شود، در نتیجه از این مساله نگران است و می داند متضرر می شود و از همه اهرم ها استفاده می کند تا این وضعیت را به هم بزند.

این استاد دانشگاه افزود: آخرین اقدام اسرائیل هم نطنز بود آن هم زمانی که امیدها افزایش یافته و در مذاکرات پیشرفتی حاصل شده و نظرات طرفین به یکدیگر نزدیک شده، در واقع با انجام این اقدامات تلاش دارند بر روی مذاکرات و نتیجه آن تاثیر منفی بگذارند و از طرفی موضع ایران را تضعیف کنند. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: این که اسرائیل می تواند به این آسانی در ایران اهداف مهمی را هدف قرار دهد و بر اعتبار ایران در مذاکرات و منطقه تاثیر بگذارد مساله مهمی است، ضمن این که از سوی دیگر می تواند این پیام را به آمریکا و غربی ها بدهد که نگران بمب هسته ای ایران و... نباشید اسرائیل این توانایی را دارد که پیشرفت های هسته ای ایران را دچار اختلال کند، امتیاز دادن به ایران ضرورتی ندارد و از راه های آسان تر اجازه نمی دهد ایران به اهداف خودش برسد.

برهانی درباره این که آیا ایران اقدام حقوقی می تواند در واکنش به اقدام اسرائیل انجام دهد؟  با بیان این که ایران و یا هر کشور دیگری می‌تواند از نظر حقوقی پی گیری کند، معتقد است: ایران از نظر سیاسی و حقوقی مواضعی را در برابر مساله فلسطین و اسرائیل اتخاذ کرده که آن را آسیب پذیر کرده است. در واقع ایران از نظر حقوقی مواضعی را علیه اسرائیل دارد مانند نابودی اسرائیل، که اسرائیل این حق را به خود می دهد که چنین خرابکاری هایی را انجام دهد و بگوید من حق دارم از خودم دفاع کنم و به این نحو کار خود را توجیه کند. 

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که  مساله ای که اتفاق افتاد جدی و خطری برای امنیت و اعتبار کشور است، عملیاتی که اسرائیل در طول چند سال گذشته تلاش بر انجام آن داشته را یادآور و خاطرنشان کرد: این مساله ساده و شوخی نیست. واقعیت این است اسرائیل با قدرت علیه امنیت و اعتبار ایران وارد نبرد جدی و تعیین کننده شده و به امنیت و اعتبار ما در جهان فشار وارد می کند. این نبردی است که باید بجنگیم، نمی‌شود طفره رفت. 

این استاد دانشگاه معتقد است: برای مقابله با رژیم صهیونیستی اسرائیل شناسی ما باید در سیاست ما تاثیر بگذارد و از اسرائیل شناسی یاد بگیریم در کدام جبهه ها درگیر شویم. اسرائیل شناسی ما ضعیف است در جایی درگیر می شویم که نقطه قوت اسرائیل است تا از این روند خارج نشویم اگر این نبرد را ادامه دهیم احتمال این که بازنده شویم وجود دارد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر