جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۹۶۴
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

فکرشهر: معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: دستگاه آبیاری ساخت واحد فناور مستقر در این پارک برای آبیاری درختان کم آب‌بر، پس از عملکرد موفق در کشور، به بازارهای جهانی راه یافت.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالحسن بهرامی افزود: شرکت فناور "پرنیان آبگین پرده" که از سال ۹۵ در پارک علم و فناوری خلیج فارس مستقر شده‌است موفق به تولید انبوه و تجاری سازی دستگاه آبیاری درختان با آب بری کم و بهره‌وری بالا شده‌است که می‌تواند میزان زیادی از مشکلات کم آبی اقلیم‌های خشک را حل کند.

مدیرعامل شرکت فناور پرنیان آبگین پرده در این باره اظهار کرد: این محصول برای آبیاری یک نهال در طول سه ماه تنها به ۱۵ لیتر آب نیاز دارد در حالی که برای آبیاری بسیاری از گونه‌های درختان هر دو روز یکبار به ۴۰ لیتر آب نیاز است.

سبحان زارع زاده گفت: تولید انبوه این محصول ابتدا با تیراژ ۲ هزار دستگاه آغاز شد اما اکنون به شهرداری‌های چندین شهر هرمزگان، اداره منابع طبیعی شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری و بازارهای کشورهای عمان، عراق، کویت، امارات و اسپانیا ارسال می‌شود.

وی گفت: هر دستگاه آبیاری این شرکت در زمان حاضر به قیمت ۲۰۰ هزار تومان در کشور عرضه می‌شود در حالی که نمونه‌های خارجی از این دست با وجود داشتن محدودیت‌هایی دست‌کم نزدیک به ۶۰۰ هزارتومان هزینه دارد.

مدیر عامل شرکت فناور پرنیان آبگین پرده گفت: شاخصه این محصول بهره‌گیری از شیوه‌های آبیاری باستانی است که ایران از دیرباز در این زمینه سرآمد بوده‌است.

زارع‌زاده افزود: این فناوری به روز شده شیوه‌های آبیاری سنگ چال و کوزه‌ای است که از عصر ایلامیان و در دشت مرکزی ایران رواج داشته است.

وی ادامه داد: مخزن این دستگاه در کنار نهال به عمق ۲۰ سانتی متر در خاک فرو می‌رود و پس از پر کردن مخزن، آب متناسب با نیاز گیاه از طریق فتیله‌های پلیمری به ریشه جذب می‌شود همچنین یک لایه روی مخزن قرار می‌گیرد تا از تبخیر جلوگیری کند و مانع ایجاد جلبک ‌شود.

زارع‌زاده گفت: این محصول فناور تبخیر آب را تا نزدیک به صفر کاهش می‌دهد و برای به کارگیری در طرح‌های بیابان‌زدایی نیز موثر است.

مدیر عامل شرکت فناور پرنیان آبگین پرده گفت: این محصول پس از تجاری سازی، به بازارهای بین‌المللی بویژه در کشورهای منطقه خلیج فارس نیز معرفی و عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت طوریکه با وجود شیوع کرونا و تاثیر گذاری بر مبادلات تجاری تنها در سه ماه پایانی سال گذشته به ارازش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال صادرات داشته است.

وی یادآور شد: ارسال این دستگاه به کشور امارات سالانه هشت هزار دستگاه است و درخواست ایجاد کارخانه تولید و خرید تضمینی محصول آن نیز از سوی این کشور ارائه شده‌است.

 زارع زاده اذعان کرد: در زمان آغاز تولید انبوه این محصول در گفت‌وگو با استانداری بوشهر تفاهم شد، با توجه به مشکل کم‌آبی در استان، شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز شهری از این محصول بهره‌گیرند و ابلاغاتی نیز از سوی استانداری صورت گرفت اما تاکنون بجز شهرداری عالی‌شهر، استقبالی از این محصول صورت نگرفته‌است.

مدیر عامل این واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: شرکت پرنیان آبگین متشکل از یک گروه ۱۳ نفره است که چندین بار به آزمایش و اصلاح این محصول پرداخته است و محصول نهایی ۲ سال پس از استقرار در پارک تولید انبوه و تجاری سازی شد.

در زمان حاضر ۱۴۸ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر مستقر هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر