جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۷۳۲۳
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

فکرشهر: یک مستندساز با بیان اینکه اکثر کارهایی که در حوزه اربعین تولید می‌شوند به سفارش هیچ شبکه، ارگان و نهادی نیستند، گفت: گروه‌های مستندساز برای ساخت این فیلم‌ها با انواع مختلف موانع امنیتی، مالی و مجوزها روبرو هستند اما با این وجود بر اساس علاقه شخصی و احساس وظیفه به سمت تولید آنها می‌روند.

به گزارش فکرشهر، احمد جان‌میرزایی کارگردان و مستندساز که تجربه ساخت دو مستند «پیاده تا بهشت» و «منزلگاه چهارده۵۲» را درباره راهپیمایی اربعین در کارنامه کاری خود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با توجه به شرایطی که حدود دو سال است پاندمی ویروس کرونا به وجود آورده متاسفانه نتوانسته‎‌ام در این مدت به راهپیمایی اربعین بروم اما تمام تلاش خود را کرده‌ام تا با تولید مستندها این دلتنگی را جبران کنم.

او ادامه داد: ما افراد زیادی را می‌بینیم که دور از مسیر کربلا و نجف هستند اما کاری که انجام می‌دهند تفاوتی با زیارت کربلا ندارد. مثل فعالیت‌ها و خدماتی که کادر درمان این روزها انجام می‌دهند. درواقع همانطور که در هر دو مستندها سعی کردم نشان دهم راهپیمایی اربعین حرکت به سمت عدل و عدالت، صلح و مودت است و این موضوع به وفور در طول به مسیر به چشم می‌خورد.

جان‌میرازیی اضافه کرد: اربعین یک موضوع بسیار گسترده است و می‌توان از دل آن هزاران ایده برای ساخت فیلم و مستند استخراج کرد. اما نکته اصلی اینجاست که اربعین فقط موضوع کشور ما نیست بلکه علاوه بر جهان اسلام این یک واقعه جهان شمول است و افراد غیرمسلمان زیادی در ایام راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند و از دریچه نگاه خودشان به این موضوع می‌پردازند.

این مستندساز با تاکید بر اینکه بیشتر تولیدات آثاری با موضوع اربعین امام حسین(ع) دلی و قلبی ساخته می‌شوند بیان کرد: اکثر کارهایی که در حوزه اربعین تولید و پخش می‌شود به سفارش هیچ شبکه، ارگان و نهادی نیست و فیلمسازها بر اساس علاقه شخصی و احساس وظیفه به این ماجرا ورود می‌کنند. من در نظر داشتم که در نهایت کارم را هدیه کنم و هیچ درخواستی هم در قبال پخش این مستند نداشتم.


مستند منزلگاه چهارده۵۲
وی درباره چالش‌های تولید این گونه مستندها گفت: موانع تولید این گونه مستندها و ماجراهای اداری بسیاری در راه ساخت آنها وجود دارد. درواقع شما با ورود به مسیر راهپیمایی اربعین دیگر یک زائر معمولی نیستید و علاوه بر اینکه پروسه گرفتن مجوز و رد شدن و چک شدن توسط ماموران امنیتی و گرفتن مجوزها خود کار پیچیده و سختی است باید به بودجه مالی آن نیز فکر کرده، آن را تامین کنید.

این مستندساز درباره ایده ساخت فیلم‌هایش بیان کرد: در مستند «منزلگاه چهارده۵۲» به موضوع تاریخی راهپیمایی اربعین پرداختم در واقع یک سوال محوری داشتیم. اینکه چرا بعد از این همه تلاشی که در سال‌ها و دوره‌های مختلف برای بستن این مسیر انجام شد، هیچ کدام اثر بخش نبوده بلکه این راهپیمایی گسترده‌تر هم شد. به لحاظ ساختاری من در مستند دوم هم در حال همراهی یکی از رزمندگان جنگ هستم و دوربین ناظر بر مسیر حرکت او است. در مسیر وقتی به موکب‌های مختلفی وارد می‌شویم آنها از فجایع و کارهایی که صدام بر سر آنها آورده است و بلاهایی که متحمل شده‌اند تعریف می‌کنند. و نکته جالب برای ما این بود که بدون برنامه‌ریزی ما و پرسیدن سوالی از طرف تیم مستندسازی، منزل به منزل که جلو می‌رفتیم از زبان موکب‌داران وقایع ۶۱ هجری تا امروز روایت شد.


مستند پیاده تا بهشت
او افزود: اولین موکبی که وارد شدیم در حومه شهر نجف بود، موکب‌دار بدون صحبت‌قبلی ما شروع به صحبت کرد و از حضرت آدم و نوح آغاز و تا ماجراهای ۶۱ هجری جلو می‌آید و درواقع بخشی از ذهنیت ما برای ساخت این مستند به طور پیش‌بینی نشده و بر اساس خواست کارگردان اصلی کار و بدون پرسیدن سوالی از طرف ما شکل گرفت و وقتی به کربلا می‌رسیم، در محل اوج خواسته‌های زائرین به بحث ظهور امام زمان(عج) می‌پردازیم.

جان میرزایی فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنر است. از جمله آثار این مستندساز می‌توان به «در خلوت خدا» (سفرنامه حج)، «زائر» (سفرنامه کربلا)، «غزل» (راجع به جانبازان)، «شرح هجران» (سوگنامه امام) و آثار مستند و خبری، راجع به جنگ اشاره کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر