جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۱۴
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

فکرشهر: مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۸ زندانی جرائم غیرعمد در این استان آزاد شدند.

به گزارش فکرشهر، رضا مقبلی قرائی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از شمار زندانی آزاد شده ۷۷ نفر مرد و یکی زن بودند که ۵۵ میلیارد تومان بدهی داشتند و با پرداخت پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بدهی آنها و ۲۳ میلیارد تومان گذشت شاکیان و ۲۷ میلیارد تومان اعسار آنان به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

وی  اضافه کرد: همچنین در زمان حاضر۱۲۳ زندانی جرائم غیرعمد در استان وجود دارد که ۷۰ میلیارد تومان برای آزادی آنان نیاز است و اگر یک دهم این مبلغ تامین شود در کنار تسهیلات قرض الحسنه و سایر منابع دیگر و گرفتن رضایت زمینه آزادی آنها فراهم می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر یادآور شد: افزون براین از اول سال تاکنون زمینه آزادی ۱۸۷ زندانی جرائم سبک (زیر ۱۰ میلیون تومان) نیز در استان بوشهر فراهم شده است.

وی ایجاد دفاتر خدمات قضایی الکترونیک در زندان‌ها برای دادخواست های حقوقی و شکایت های کیفری، ملاقات مجازی و به صورت تصویری، انتقال ۱۲۸ زندانی غیر بومی به استان‌های خود،  استفاده از کمیسیون عفو زندانی را از جمله دیگر خدمات ارائه شده به زندانیان این استان عنوان کرد.

کسب رتبه چهارمی کاهش جمعیت کیفری از سوی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بوشهر

مقبلی قرائی اضافه کرد: با تعامل مناسب با دستگاه قضا، بازدید مستمر قضات از زندان‌ها، تقویت شوراهای حل اختلاف در زندان‌ها، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و گرفتن رضایت برای رهایی از قصاص از جمله عواملی است که باعث شد این سازمان رتبه چهارم کاهش جمعیت کیفری را در کشور کسب کند.

استفاده ۷۳ زندانی از پابند الکترونیکی در استان بوشهر

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۷۳ مورد از زندانیان این استان با استفاده از پابند الکترونیکی در خارج از زندان محکومیت خود را می‌گذرانند و قراراست تا آخر سال این تعداد به بیش از ۲ برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: استفاده از پابند الکترونیک به عنوان یک فناوری نوین موجب کاهش جمعیت کیفری و زمینه‌ای برای کمک به خانواده زندانیان است و  از هدف‌ها و اقدام‌های محوری زندان به شمار می‌رود.

مقبلی قرائی گفت: حبس افراد تحت نظارت الکترونیکی موسوم به پابند، بخشی مهم از سند تحول فناورانه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی است که تاکنون اقدام‌های خوب و موثری در این راستا صورت گرفته و این روند بر اساس وظایف با قوت پیگیری می‌شود.

به گفته مقبلی قرائی دادرسی الکترونیک از دیگر خدماتی است که نقشی مهم در کاهش اطاله دادرسی داشته و امروز به جای دادرسی فیزیکی این کار انجام می‌شود.

۱۳۲۰ زندانی در استان بوشهر آموزش‌های مهارتی فرا گرفتند 

وی گفت: تعهد مهارت آموزی سال‌جاری زندان‌ها در استان بوشهر امسال یکهزار و ۳۲۰ نفر بود که تا پایان مهر ماه این تعهد اجرایی شده است.

مقبلی قرائی افزود: در همین ارتباط تاکنون ۸۱ دوره آموزشی در زندان‌ها برگزار و برای یکهزار و ۳۱۲ نفر آزمون و برای ۷۰۵ نفر گواهی نامه صادر و تحویل شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت:  برای ۵۰ درصد از محکومان و مددجویان زندان‌های این استان اشتغال مولد، هدفمند و پایدار ایجاد شده و درآمد آنها در اختیار خانواده زندانیان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۸۰ درصد محکومان امسال زیر پوشش اشتغال مولد و پایدار قرار گیرند و در بخش‌های کشاورزی، آبزی پروری، دامپروری و بخش خصوصی و کارگاه‌های موجود در زندان مشغول به کار شوند.

مقبلی قرایی گفت: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر در اشتغال مددجویان رتبه پنجم و حرفه آموزی مددجویان رتبه سوم را کسب کرده است.

 ۸۰۰ خانوار زندانیان بوشهر در سامانه حمایت ثبت نام کردند

به گفته مقبلی قرائی تاکنون ۸۰۰ خانوار زندانیان استان بوشهر به صورت خود اظهاری در سامانه حمایت از زندانیان این استان ثبت نام و به کمیته امداد معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: براساس تاکید رئیس قوه قضائیه در مجازات باید فقط شخص مجرم مجازات شود و خانواده آنان بیگناه هستند و نباید متضرر شوند؛ براین اساس خانواده زندانیان همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر بیان کرد: براین اساس خانواده زندانیان پس از ثبت نام و بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه از سوی مددکاران انجمن حمایت از زندانیان راستی آزمایی و وسع سنجی و به کنداکتورهای کمیته امداد، بهزیستی و انجمن حمایت وصل و به صورت متمرکز برای آنها شماره حساب تعریف و کمک‌ها را به صورت مستمر، موردی و فاصله ۶ ماهه پرداخت می شود.

به گفته مقبلی قرائی طی پنج نوبت ۲هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی به ارزش هر کدام ۵۰۰ هزار تومان از اول سال تاکنون در اختیار خانواده مددجویان قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی انجمن حمایت از زندانیان جنوب استان بوشهر گفت: در زمان حاضر پنج انجمن در بوشهر، دشتستان، گناوه، دشتی و دیر فعال و اقدام به حمایت مادی و معنوی از زندانیان آبرومند و نیازمند خدمات آموزشی بهداشتی مادی و اشتغال و توانمندسازی می کنند.

بازنگری ۷۰۰ پرونده زندانیان استان بوشهر 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: با اجرای طرح پایش در سال جاری ۷۰۰ پرونده‌ مددجویان در این استان بازنگری و ارفاق قانونی در مورد این افراد انجام شد. 

وی یادآور شد: اداره کل  زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر در بازدید از قضات رتبه برتر و پایش و بررسی پرونده زندانیان رتبه ۶ کشور را کسب کرده است.

مقبلی قرائی اضافه کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده قضات استان بوشهر در نیمه نخست سال جاری یکهزار و ۵۶۰ مورد و  رئیس کل دادگستری بوشهر ۱۵ مورد از زندان‌های این استان بازدید داشتند.

مقبلی قرائی از انتقال زندان مرکزی استان بوشهر به خارج از شهر خبر داد و گفت: در راستای الزام سازمان‌ زندان‌ها برای خروج زندان‌ها به خارج از بافت شهری مقدمات لازم فراهم و زمین ساخت آن در خارج از شهر بوشهر تعیین شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر