جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۲۲
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز گفت: با شیوع کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز، جایگاه اصلی خودش را در دوسال اخیر از دست داده است.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، «مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز و ستاد ملی مقابله با کرونا درارتباط با تاثیر کرونا در وضعیت این بیماری در کشور گفت: همه‌گیری کرونا مسلما بر تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله بهداشت و درمان تمام کشورها تاثیر گذاشته است. یکی از مشکلات عمده ما پس از کرونا این است که پزشکان همگی ذهنیت‌شان به سمت بیماری کرونا و مسائل مربوط به آن می‌رود و گاهی بیماری‌های بسیار شایعی که در سطح جامعه وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد را فراموش می‌کنند که از این مساله به عنوان neglected case نام برده می‌شود.

مردانی گفت: برای مثال براساس آمارهای منتشر شده، هیچگاه بیماری «سل» به اندازه دوسالی که کرونا شیوع پیدا کرده است، افزایش پیدا نکرد به این دلیل که پزشکان روش‌های غربالگری و کشف موارد جدید بیماری را یا فراموش کرده‌اند یا اینکه اهمیتی برای آن قائل نشدند. این منجر شده است که سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام کند که هیچ وقت بیماری سل در اپیدمی کرونا به اندازه دو سال اخیر افزایش پیدا نکرده است، زیرا پزشکان روش‌های غربالگری و کشف روش‌های جدید بیماری را یا فراموش کرده‌اند و یا اینکه اصلا اهمیتی برای آن قائل نشده‌اند و این منجر شده است که رسما سازمان جهانی بهداشت اعلام کند بیماری سل در دو سال اخیر نسبت به ده سال گذشته، بیشتر افزایش پیدا کرده است.

او افزود: از طرفی نیز همیشه مواردی از بیماری تب کنگو که منجر به مرگ می‌شد از استان هایی مانند سیستان و بلوچستان گزارش می‌شد، در دوسالی که کرونا وجود داشت موارد گزارش شده بیماری به حداقل خودش رسید. برخی از گزارش های مقالات علمی نشان داده است که بعضی از بیماران تا آخرین لحظه‌ای که این بیماری را داشته‌اند، بیماری‌شان تشخیص داده نشده است، به این دلیل که همه فکر می‌کردند، ممکن است این بیماری کرونا باشد.

مردانی گفت: با شیوع کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز، جایگاه اصلی خودش را در دوسال اخیر از دست داده است. به طوری که حتی در ایران جلسه‌هایی که برای کمیته کشوری مبارزه و کنترل بیماری ایدز داشته‌ایم، در دوسال اخیر حتی یک جلسه از آن نیز تشکیل نشده است و این نشان می‌دهد که آسیب پذیری کسانی که مبتلا به اچ آی وی هستند، بالاست.

او افزود: اما بارقه‌هایی از امید نیز درمورد بیماران مبتلا به ایدز وجود دارد، به این دلیل که داروهایی که ضد اچ آی وی هستند، اثر خوبی بر روی کرونا هم دارند. اگر خاطرتان باشد، اوائل اپیدمی کرونا از برخی داروهای ضدایدز در بیماران کرونایی استفاده می‌کردند به این دلیل که تصور می کردند فرد مبتلا به کرونا را درمان می‌کند، اما الان متوجه شده‌اند که این داروها درمان صددرصدی نمی‌کنند، اما اثری محافظتی درمقابل این بیماری دارد. به همین دلیل نیز می‌بینیم بیمارانی که در حال درمان بیماری اچ آی وی هستند و پایبندی شان به درمان صددرصد است، عمدتا به فرم های شدید بیماری کرونا را نگرفته اند. به این دلیل که داروهای ضدایدز برای آنها یک سد محافظتی در مقابل ابتلا به کرونا بود.

طرح جوانی جمعیت کاملا غیرکارشناسی است

او با اشاره به مهم‌ترین مسائلی که باید در کنترل ایدز در ایران مدنظر قرار بگیرد، افزود: حتی داروهای اچ آی وی، به وفور قبل از کرونا در دسترس نیست. زمانی که سوزن مربوط به بیماران اچ آی وی به اشتباه در دست پرستاری فرو می‌رود، برای چهار هفته به او داروی ضدایدز می‌دهیم. اگر همین دارو هم الان در دسترس نباشد، ممکن است حتی پزشکان و پرستاران ما دچار بیماری اچ آی وی شوند. از طرفی داروها باید سرآمد داروهای موجود در دنیا باشند برای اینکه بتوانند به کنترل بیماری اچ آی وی در کشور کمک کنند.

مردانی ادامه داد: دومین مساله آموزش روش‌های پیشگیری از اچ آی وی و عفونت‌های مقاربتی است. ثابت شده است که در هر جامعه‌ای که بیماری های مقاربتی افزایش پیدا کرد، پس از آن بیماری ایدز نیز افزایش پیدا می‌کند. درحال حاضر نیز با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری به کار می‌برند که فرزندآوری را تشویق کنند، تعداد زیادی به بیماران مقاربتی افزوده خواهد شد و منجر به موجی از بیماری اچ آی وی خواهد شد.

مردانی در ارتباط با تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده برای استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و تاثیر آن در افزایش ایدز گفت: مسلما نه فقط می‌تواند بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد، بلکه می‌تواند به افزایش موارد اچ آی وی نیز در کشور کمک کند. زمانی که روش های پیشگیری ممنوع شود افراد به هرحال دیگر از آنها استفاده‌ای نمی‌کنند و به بیماری‌هایی مانند ایدز دچار می‌شود. این مساله کوششی را که سال‌ها برای نهادینه شدن این مساله در کشور صورت گرفت که یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری های مقاربتی از جمله اچ آی وی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است، خدشه دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری اچ آی وی بسیار آسیب پذیر می‌کند و بیماری اچ آی وی افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیته علمی کشوری ایدز گفت: استفاده از کاندوم یکی از سدهای حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از بیماری های سوزاک، کلامیدیا و عفونت های منتقله از طریق روابط جنسی است و افراد زمانی که کاندوم را در دسترس نداشته باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این طرح کاملا غیرکارشناسی است و به نظر می‌آید حتی با تایید شورای نگهبان دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود. چند متخصص اطفال و ژنتیک برروی این طرح کار کرده‌اند؟!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر