شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۳۴
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان ۶۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های آبرسانی و تقویت منابع آب تصویب شد.

۴۰۰ میلیارد تومان برای سد دالکی، ابر پروژه بخش آب استان بوشهر 

به گزارش فکرشهر، علی محمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومان برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه سد دالکی و به ایمنی رساندن آن با تکمیل فرازبند و رساندن بدنه به حجمی که در سیلاب‌های بزرگ مقاومت لازم داشته باشد برای ۲ سال مصوب و برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد نیز ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: سد دالکی به عنوان بزرگترین پروژه آب استان بوشهر با هدف تامین آب مورد نیاز ۱۲هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه رودخانه حله احداث شده‌است.

محمدی اظهار کرد: با اجرای سد دالکی ضمن حفظ منابع آبی؛ منجر به ذخیره ­سازی روان آب‌های فصلی و کاهش خسارت‌ سیلاب‌های مخرب می‌شود و با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و هدر رفت آب‌های بالا دست برای سیراب شدن بیش از ۲ میلیون اصله نخل و سه هزار هکتار زمین زراعی همواره از مهمترین خواسته‌های چهار هزار کشاورز دشتستانی است که مطالعه آن از سال ۸۸ آغاز و در سال ۹۳ دارای ردیف پیوست قانون بودجه سالانه کشور شد و در زمان حاضر ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرازبند آن تکمیل شده است.

به اعتقاد محمدی تکمیل روند احداث سد دالکی حتی از راه آهن نیز مهم‌تر است چون در صورت نبود راه آهن شاید بتوان از راه‌های دیگر مسیر توسعه را پیش برد اما نبود آب به طور یقین استان بوشهر را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: احداث سد دالکی با توجه به تاثیر آن در سیراب کردن نخیلات و رونق کشاورزی نقشی مهم در تثبیت اشتغال و رفاه اجتماعی استان بویژ در شهرستان دشتستان که برپایه کشاورزی اداره می‌شود دارد.

وی ادامه داد: سد دالکی با ظرفیت مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال واقع در منطقه دالکی از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر و روی رودخانه دالکی احداث می‌شود، این سد از نوع خاکی و به ارتفاع ۱۲۰متر است که در فاز اول این پروژه احداث فرازبند (به ارتفاع ۶۰ متر، کانال هدایت آب به ورودی تونل‌ها و سامانه خروجی)، تونل‌های انحراف آب به طول های ۷۳۸ و ۸۴۰ متر (به همراه شفت آبگیر و دهانه های ورودی و خروجی با پوشش بتنی) و پل بزرگ بتنی به طول ۱۲۶ متر با ۶دهانه ۲۱ متری با عرض ۸ متر در دست احداث است.

محمدی اضافه کرد: کل اعتبار این پروژه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: همچنین برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه سد دالکی از راهکارهای دیگری که در قانون آمده برای تامین اعتبار آن استفاده می‌شود.

اختصاص ۲۸۳ میلیارد تومان برای سدهای خائیز و اخند و شبکه آبیاری سعدآباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه و انتقال آب سد خائیز، ۲۸ میلیارد تومان از بسته وزارت نفت برای تکمیل سد اخند شهرستان عسلویه، ۷۰ میلیارد تومان طی ۲ سال برای تکمیل سد خائیز از دیگر دستاوردهای سفر دولت سیزدهم برای تقویت منابع آب این استان است.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۵ میلیارد تومان نیز برای تکمیل ایستگاه پمپاژ و انتقال آب در طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری  شبکه آبیاری تحت فشار سعد آباد از دیگر مصوبه‌های سفر دولت سیزدهم به استان بوشهر به شمار می‌رود. 

محمدی در باره  سد اخند نیز یادآور شد: عملیات اجرایی این سد در شهرستان  عسلویه  با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و تبدیل تهدید خطر به  فرصت  و  استفاد ه  از  حدود  ۲ میلیون متر مکعب جریان آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و تغذیه آبخوان پایین دست در سال ۹۷ با  ارتفاع ۳۲ متر،  طول  تاج ۱۱۳ متر  و  حجم  مخزن ۱.۹ متر  مکعب از نوع بتنی آغاز و آماده آبگیری است.

وی ادامه داد: حوضه آبریز اخند با ۴۵ کیلومتر مربع مساحت، سالانه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰هزار متر مکعب روان آب تولید می‌کند و هر سال شاهد وقوع سیلاب‌ها مخرب و بروز خسارت به مناطق مسکونی، تاسیسات زیربنایی، زمین‌ها و املاک مجاور آن می‌شود.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر سفر کردند.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر