پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۳۵
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

فکرشهر: صیادان قایقی بندر دیر در جنوب استان بوشهر، نبود اسکله اختصاصی پهلوگیری و پناهگاه امن برای این شناورها را یکی از دغدغه و مشکلات جدی در این بندر عنوان کردند و خواستار توجه مسئولان مربوطه برای حل این مشکل شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دیر به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور دارای حدود ۲ هزار صیاد است که با ٢۱۳ فروند قایق به صید و ماهیگیری و امرار معاش خود و خانواده هایشان از این طریق می پردازند، اما امکانات بندری برای شمار زیادقایق های صیادی و نیروهای شاغل در این حرفه نیست.

 قایق های صیادی بندر دیر هم اکنون به دلیل نداشتن اسکله اختصاصی در اسکله مربوط به شهرداری که بیشتر برای قایق های تفریحی اسن پهلوگیری می کنند که به گفته صیادان مالک این قایق ها، این اسکله ایمنی و استاندارد لازم را ندارد و آنان شبانه روز نگران رخ دادن هر گونه حادثه‌ای برای شناورهای خود هستند.

یکی از صیادان بندر دیر گفت: در زمان حاضر بدلیل نبود مکان مناسب، قایق‌های صیادی در اسکله شهرداری بدون امکانات مناسب مستقر هستند در حالی که این اسکله برای تفریح و گردشگری احداث شده است.

محمد فخرایی افزود: با تلاش و سختی زیاد در دریا انتظار داریم که شب که به ساحل برمی گردیم با خیال راحت و با دلی امن فکر قایق صیادی خود نباشیم اما اکنون شب تا صبح به فکر قایق صیادی خود هستیم.

وی گفت: با توجه به اینکه بندر دیر را به نام بزرگترین بندر صیادی کشور می شناسند، نیاز است که زیر ساخت ها و امکانات صیادی در خور شأن صیادان وجود داشته باشد.

این صیاد باسابقه دیری بیان کرد:  در حادثه بالا آمدن آب دریا ( پدیده سیش) در سال ۹۵ خسارت های جدی به قایق های صیادی که در اسکله شهرداری دیر وارد شد اما میزان پرداختی جبران خسارت ها بسیار ناچیز بود و اکنون نیز صیادان ترس دارند که این حادثه تکرار شود و تمام هستی آنها فنا شود.

مدیر عامل تعاونی صیادان بندر دیر گفت: احداث اسکله اختصاصی قایق های صیادی در این بندر ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مجید ابراهیمی افزود: اگر اسکله کنونی که متعلق به شهرداری است و قایق ها به ناچار در آن جا پهلوگیری می کنند تکمیل و ترمیم شود هم مناسب خواهد بود.

وی گفت: در باره احداث اسکله اختصاصی برای قایق های صیادی مکاتبات زیادی با مسئولان و بتازگی نامه ای در این زمینه برای رئیس جمهوری ارسال شده است.

مدیر عامل تعاونی صیادان بندر دیر یادآورشد: تاکنون ۲۱۳ قایق صیادی در دیر و روستاهای ساحلی تابعه فعالیت صیادی دارند و تعداد زیادی قایق های بی مجوز هم مشغول صید هستند که برای مجوزدارشدن آنها تشکیل پرونده شده است.

رئیس شیلات بندر دیر گفت : اسکله کنونی معروف به اسکله شهرداری که تعدادی از قایق ها در آن پهلوگیری می‌کنند، استاندارد و ایمنی لازم برای پهلوگیری ندارد.

عقیل امینی افزود: این اسکله برای تفریح و محلی برای تفرجگاه مردم و گردشگران بوده است اما صیادان قایق های خود را در این محل نگهداری می کنند.

وی گفت: پیشنهاد شیلات شهرستان این است که این قایق ها باید به سمت اسکله روستای "الی شمالی" که از  ایمنی و استاندارد لازم برخوردار است و ظرفیت ۳۰۰ قایق صیادی دارد، هدایت شوند و استقرار پیدا کنند.

رئیس شیلات بندر دیر اضافه کرد: همچنین در اسکله متعلق به شیلات، سه اسکله شناور با ظرفیت ۷۰ قایق صیادی در دست اجرا است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: ساماندهی قایق های بدون مجوز که شمار آنها در شهرستان به بیش از ۵۰۰ فروند قایق می رسد در دست اقدام است که با همکاری اداره بندر دارای مجوز تفریحی و کددار شوند.
شهرستان دیر در بخش مرکزی و بردخون دارای ۱۱ فروند کشتی، ۱۸ فروند لنج و ۲۸۵ فروند قایق صیادی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر