پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۷۲
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضائیه اظهار داشت: خداوند اهل کرامت و بخشش است و دوست دارد انسانها با مودت، محبت و صفا و آرامش در جهت رسیدن به کمال انسانی حرکت کنند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، وی افزود: خداوند هر کس که برای اصلاح خود و دیگران و جلوگیری از آسیب دیدن جامعه و ایجاد صلح و سازش و آرامش بین مردم تلاش کند دوست دارد و مورد تکریم قرار می‌دهد.

رئیس قوه قضائیه، صلح و سازش را بسیار ارزشمند دانست و گفت: صلح و سازش آنقدر والاست که اگر انسان در اصلاح ذات البین مرتکب گناه کبیره شود خداوند از گناه بنده مصلح خود می‌گذرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه گاهی برکت و خیری که در صلح و سازش وجود دارد در یک حکم قضایی نیست، بر لزوم تبیین برکات مادی و معنوی صلح و سازش از تریبون‌ها و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی تأکید کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر فردی مرتکب جرمی شد یا به کسی توهین کرد و طرف مقابل به حق شکایت کند و فرضاً دادگاه برای مجرم حکم ضربه شلاق صادر کند، فردی که شلاق می خورد تا مدتها دچار عقده و کینه می‌شود و چه بسا نفسانیت او را به سوی انتقام جویی ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر فردی محکوم به قصاص بود و حکم شرع و قانون درباره او اجرا شد، هم برای اطرافیانش عوارض دارد و در روحیه و فکر آنها تأثیر منفی می گذارد و هم شاکی و اولیای دم عموما به آرامش نمی‌رسند.

وی با اشاره به آثار روانی و تربیتی صلح و سازش ادامه داد: اگر اختلافات و تنازعات با گذشت و صلح منجر به صلح و سازش شود هم خود شاکی و اولیای دم به آرامش می‌رسند و هم کسی که محکوم بوده همیشه ممنون طرف مقابل خواهد بود و به جای انتقامجویی به فکر آن می افتد که لطف و محبت او را جبران کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: مردم ما مردمی متدین و با عاطفه و اهل گذشت هستند و اگر ما کوتاهی نکنیم و فرهنگ صلح و سازش را در جامعه گسترش دهیم و آثار و برکات آن را تبیین کنیم اکثریت مردم پذیرای آن خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: گاهی هیچ یک از طرفین دعوا از حکمی که صادر می‌شود راضی نیستند و هر کدام می‌گویند که این حق ما نبوده یا حق بیشتری برای خود قائل هستند اما اگر اختلافات منجر به صلح و سازش شود کسی که گذشت می کند حتی اگر به لحاظ مادی اندکی ضرر کند برای خدا و آسایش وجدان خود از تصمیمش احساس رضایت می کند.

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم کسی برای شکسته شدن یک آیینه ماشین دعوا کند و پرونده ای تشکیل و حکمی صادر شود ممکن است نزاع ادامه یابد و پرونده دیگری تشکیل شود که هم باعث می شود هزینه و زمان زیادی صرف رسیدگی به پرونده شود و هم از رفت و آمد زیاد روحش آزرده می شود که می‌توان با صلح و بخشش از این هزینه‌ها جلوگیری کرد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم استفاده عالمانه و هنرمندان از شیوه ها و روش های جدیدتر، موثرتر و کوتاهتر برای تحقق صلح و سازش در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر هنرمندان و نویسندگان و مداحان و روحانیون با بیان زیبا و با زبان هنر و با ساخت یک فیلم و مستند آثار و برکات صلح و سازش را از دیدگاه عقلانی تبیین کنند و با کمک متعمدان جامعه، صلح و سازش به فرهنگ عمومی تبدیل شود از تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی پیشگیری می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت‌های مردمی در حد قابل قبولی بهره ببریم از صلح یاران خواست تا بررسی و تدبیر کنند که چگونه می توان از ظرفیت های معتمدان محلات و افراد صاحب نفس در اصناف و اقشار مختلف برای حل دعاوی و اختلافات بهره برد.

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: اگر بخواهیم یک دستگاه اداری دیگری به موازات دستگاه قضایی برای صلح و سازش در جامعه بوجود آوریم شاید آنگونه که صلح یاران در جامعه اثرگذارند، کارآمدی لازم را نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تأکید بر لزوم ارتقاء دانش حقوقی صلح یاران از مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف خواست که با انتشار جزوات و فیلم های آموزشی صلح یاران را با مقررات و قوانین و ارفاقات پیش بینی شده در قانون آشنا کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر