پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۷۳
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

فکرشهر: طرح پتروشیمی هرمز خلیج فارس ، بزرگ‌ترین طرح پتروشیمی عسلویه که مقرر بوده تا پایان سال اجرایی شود و ظرفیت اشتغال ۵ هزار نفر به صورت مستقیم را دارد ممکن است در سایه برخی غفلت‌ها در منطقه و نمایندگان استان در مجلس به استان فارس منتقل شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، چند روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که در آن درخواست نماینده لامرد از وزیر نفت جهت انتقال طرح پتروشیمی عسلویه به این شهرستان به بهانه نبودن زمین کافی دیده می‌شود.

در نامه سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نفت آمده است: «با احترام چنانچه مستحضرید به دنبال مصوبه هیأت وزیران در دولت هشتم مکان‌یابی بهترین نقاط کشور جهت استقرار صنایع انرژی بر با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفت و پس از مدت‌ها بررسی و تحقیق گروه‌های مطالعاتی خبره در نهایت لامرد با توجه به استعدادهای کم‌نظیری خود در پس کرانه خلیج فارس انتخاب گشت به همین منظور طرح منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد با وسعت بیش از ۹ هزار هکتار و پیش‌بینی احداث ده‌ها میلیون تن پتروشیمی آلومینیوم سیمان و غیره به تصویب هیئت دولت نهم و مجلس رسید و در دوره قبلی نمایندگی اینجانب کلنگ بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال مساوی با کل تولید آلومینیوم کشور با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری "ایمیدرو" و "غدیر" در این منطقه به زمین خورد که اکنون به حمدلله در مدار تولید است.

از سوی دیگر با وجود آن که صدها میلیارد تومان از منابع بیت‌المال صرف احداث زیرساخت‌های مورد نیاز در این منطقه ویژه شده است متأسفانه پس از آلومینیوم جنوب دیگر هیچ صنعت جدیدی طی چند سال اخیر در این منطقه مستقر نشده است در همین راستا با توجه به سیاست‌های کلی نظام مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و پیش‌بینی تولید ده‌ها میلیون تن محصولات پتروشیمی در این منطقه ضروری است موضوع تبدیل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به هاب جدید پتروشیمی کشور با جدیت دنبال شود این ضرورت از آن‌جا مضاعف می‌گردد که گنجایش منطقه ویژه عسلویه تکمیل شده و دیگر هیچ تضمینی برای ساخت پروژه جدید وجود ندارد.

لذا با عنایت به آنکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد شرایط بسیار مستعدی برای احداث پتروشیمی‌های مختلف و تکمیل زنجیره ارزش این محصولات را دارد اجرای طرح‌های پتروشیمی در این منطقه از نگاه فنی کاملاً توجیه‌پذیر و اقتصادی است مزید استحضار هیچ نگرانی از بابت آب مورد نیاز پتروشیمی‌ها نیز متصور نیست چرا که اکنون پروژه انتقال آب از دریا به منطقه ویژه لامرد با ظرفیت ۶۰ میلیون متر مکعب در سال در حال اجراست و در خصوص محورهای مواصلاتی نیز هم اکنون آزادراه لامرد پارسیان در حال احداث است که با تکمیل آن فاصله لامرد تا اسکله پارسیان برای صادرات محصولات تنها ۴۰ کیلومتر خواهد شد.

همچنین شهر جدید تابناک با گنجایش ۵۴ هزار نفری برای اسکان پرسنل شاغل در صنایع و خانواده‌های آنان اکنون در لامرد در حال احداث می‌باشد و در همین راستا اخیراً در کمیسیون انرژی مجلس اطلاع حاصل شد که امکان‌پذیری واگذاری زمین مورد نیاز معادل ۱۵۰ هکتار به یکی از طرح‌های مصوب مجموعه هلدینگ خلیج فارس به نام پتروشیمی هرمز در عسلویه وجود ندارد با عنایت به ضرورت توجه به آمایش سرزمین و ملاحظات پدافند غیرعامل و نیز اهمیت رونق بخشیدن به اقتصاد فارس که علی‌رغم دارا بودن منابع متعدد نفت و گاز از صنایع تبدیلی بزرگ نظیر پتروشیمی محروم است دستور حضرتعالی به منظور احداث پتروشیمی هرمز در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد موجب امتنان خواهد بود. »

 

به گزارش ایسنا، مگاپروژه پتروشیمی هرمز در عسلویه بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور برای سال ۱۴۰۲ است. طرحی که مقرر بوده تا پایان سال اجرایی شود و ظرفیت اشتغال ۵۰۰۰ نفر به صورت مستقیم را دارد. این پروژه ۴. ۵ میلیارد دلاری با خوراک ترکیبی‌ اتان و بوتان است که از پارس جنوبی تامین خواهد شد. مجوزهای آن از وزارت نفت گرفته شده  و مدت‌هاست در انتظار دریافت زمین از شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی ساعات گذشته تصویر مکاتبه‌ای در فضای مجازی با مضمون امکان سنجی احداث پتروشیمی هرمز عسلویه از این شهر به لامرد منتشر شد که واکنش‌های مختلفی از سوی مردم استان بوشهر به همراه داشت. پروژه‌ای که عهده‌دار اجرای طرح مگا پروژه در فاز۲ پتروشیمی‌های عسلویه است. این پروژه بنا به عظمت خود می‌تواند زمینه اشتغال ۵۰۰۰ نفری نیروی انسانی را فراهم آورد اما بنا به دلایل مختلف ممکن است مکان احداث آن انتقال یابد.

حسین حاجیانی اضافه کرد: با توجه به اینکه به‌طور معمول واردات مواد اولیه و مورد نیاز پتروشیمی‌ها و حتی صادرات آن‌ها از راه دریا صورت می‌گیرد، بنظر می‌رسد که اولین ضرر به خود مجموعه پتروشیمی مزبور وارد خواهد شد چراکه امروزه بهینه‌ترین حمل و نقل از راه دریا خواهد بود و با توجه به نبود راه مواصلاتی مناسب از جنوب کشور به منطقه لامرد و مهر، اولین مشکل این مجموعه بحث حمل و نقل خواهد بود، مضاف بر اینکه شرکت آلومینیوم جنوب لامرد نیز اگر در کنار دریا واقع می‌شد اکنون بسیار موفق‌تر می‌توانست عمل کند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مزیت‌هایی که این مجموعه در صورت انتقال به لامرد از آن بی‌بهره خواهد بود بحث معافیت‌های مالیاتی است که قانون‌گذار برای شرکت‌های  مستقر در حوزه سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی در نظر گرفته است، که این مؤلفه نیز در صورت استقرار پتروشیمی هرمز در عسلویه می‌تواند کمک شایانی به همراه داشته باشد، که قطعاً مدیران آن مجموعه در تصمیم‌گیری نهایی این مؤلفه‌ها را در نظر خواهند گرفت.

این کارشناس ارشد حقوق نفت و گاز با ابراز این عقیده که این برای بار اول و آخر نیست که عده‌ای چنین نگاهی به استان بوشهر دارند، گفت: از بحث آلایندگی و تلاش برای تغییر تصمیمات کشوری و جدا کردن عسلویه از بوشهر  تا بومی گزینی مردم شریف جنوب استان فارس برای استخدام در عسلویه می‌توان به عنوان این اقدامات اخیر  نام برد که همیشه در سایه خواب غفلت عده‌ای رخ داده است، استانی که مرکزش هنوز دارای نوبت‌بندی برای آب شرب است چرا باید شاهد انتقال خط لوله آب از جنوب کشور به فارس باشد؟ آیا مردم استان بوشهر با اینهمه ره آوردی که استان‌شان برای کشور دارد نباید در اولویت بهره‌مندی از حقوق اولیه انسانی و آب آشامیدنی باشند؟ 

حاجیانی یادآور شد: مردم شهر دیّر علی رغم پذیرای گرم از  صنعت کشور پس از سال‌ها چرا همچنان باید در انتظار اتمام اتوبان دیر-بوشهر و شاهد آغاز اتصال جنوب فارس به جنوب کشور باشند؟ از باب قاعده‌ی انصاف به‌نظر شما کدام یک اولویت دارند؟

وی عنوان کرد:‌ این پروژه همان طور که گفته شد، اولین و آخرین اقدام برای جذب منافع استان بوشهر نیست، مسئولین امر باید بیش از پیش همت گمارند تا بلکه دیگر شاهد بر باد رفتن منافعی که حق مسلم مردم استان بوشهر است نباشیم.

به گزارش ایسنا، هر ساله خبرهایی از سوی نمایندگان وقت دو استان همجوار بوشهر باعث می‌شود مردم، فعالان مدنی و رسانه‌ای استان بوشهر در واکنش به این تحرکات اعتراض کنند مردم از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که از قضا دو نفرشان هم در کمیسیون انرژی عضویت دارند، انتظار دارند این مسئله هر چه زودتر با واکنشی سریع و قاطع روبه‌رو شود.

سال‌هاست تفسیرهای سلیقه‌ای برخی مسوولین از قانون و قدرت اعمال نفوذ باعث شده است حق بوشهری‌ها از صنایع مستقر در عسلویه ناحق شود و مردم استان‌های دیگر با ادعای تاثیرپذیری از هوای آلوده عسلویه سهم‌خواهی می‌کنند.

البته که "ورود غیر کارشناسانه برخی پایتخت‌نشین ها" قابل تامل و شایان بررسی است، اما آن‌چه بیش از این‌ها به چشم می‌آید این است که شهرستان دیر با فاصله ۲۰ کیلومتری تا عسلویه است  برای دریافت عوارض محق شناخته نمی‌شود، اما لار و لامرد از صاحب خانه هم مقدم‌ترند.

به گزارش ایسنا، تا کنون هیچ عکس العملی از سوی نمایندگان و مسئولان استان شاهد نبوده‌ایم اما لازم است هر چه زودتر، اقدام مؤثری در مقابل درخواست نماینده مردم لامرد از وزیر نفت مبنی بر انتقال طرح به لامرد به بهانه نبود زمین و نداشتن گنجایش و ظرفیت در منطقه عسلویه، انجام دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر