شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۲۱۷
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

فکرشهر: معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: طی سال قبل 27هزارتن خرمای استان بوشهر به ارزش 35میلیون دلار به کشور های روسیه، اوکراین، ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، هند، امارات متحده عربی، پاکستان، تاجیکستان، ارمنستان و قطر صادر شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر، ابوالقاسم محمد زاده افزود: در نیمه نخست امسال ۹۹ هزار تن خرما به ارزش ۸۶ میلیون دلار در سطح کشور صادر شد که از لحاظ ارزشی ۱۹ و وزنی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه رونق بازار فروش خرما ظرفیت حوزه شرق آسیا باید دیده شود افزود: میزان تولید خرما در جهان ۷.۵ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵ میلیون تن در بین کشورها تجارت می ‎شود.

محمد زاده بیان کرد: استراتژی تمام کشورهای تولیدکننده خرما توسعه بازار فروش این محصول است چرا که اکنون تنها ۲۰ درصد خرمای تولید صادرات و مابقی نیز در کشورهای تولیدکننده به عنوان تازه خوری مصرف می شود.

وی با اشاره به اهمیت توانمندی صنعت خرما در استان بوشهر عنوان کرد: در آذرماه سال جاری میز ملی خرما همزمان با جشنواره و نمایشگاه ملی خرما در استان بوشهر با حضور مقامات ارشد کشور، هیآت های تجاری از کشور های مختلف، فعالان خرما از استان های خرماخیز کشوربه منظور توسعه و گسترش بازار صادراتی خرما در کشور برگزارخواهد شد.

معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت یادآور شد: ایران در دهه ۸۰ حداکثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن صادرات خرما داشت که برای اولین بار در سال ۹۷ موفق به صادرات ۳۰۷ هزار تن خرما شد.

وی ادامه داد: با این حال در سال ۹۸ به دلیل التهابات بازار داخلی تصمیم گرفته شد که در ماه رمضان روی خرما عوارض وضع شود که این فرایند منجر به کاهش صادرات خرما شد تا جایی که از میزان هدف‎گذاری انجام شده برای صادرات ۴۰۰ هزار تن تنها ۲۵۰ هزار تن در سال ۹۹ محقق شد.

محمد زاده اظهارداشت: پارسال به میزان ۳۰۹ هزار تن خرما صادر شد که در این محصول تمرکز تجارت خارجی ایران کشورهای همسایه، اوراسیا و هند چین است که در نیمه نخست امسال از ۸۶ میلیون دلار خرمای صادر شده سهم کشورهای هند، پاکستان و افغانستان به ترتیب ۲۳، ۱۵ و ۷ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف خرما در ایران از هفت به پنج کیلوگرم رسیده که با توجه به تنوع فست فودها و سوپرمارکت ‎ها نیاز است بسته ترویجی تبلیغی برای این محصول تهیه شود.

محمدزاده گفت: خرما فاقد سم و کود است که با ارگانیک بودن این محصول باید به تبلیغ و نهادینه‏‌سازی بیشتر برای مصرف این محصول پرداخته شود.

معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵هزارتن خرما به عنوان یکی از مهمترین استان‌های تولیدکننده خرمای کشور به شمار می‌رود. .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر