چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۲۸۷
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

فکرشهر: تهیه طرح ساماندهی کالای همراه ملوان از درخواست‌های اصلی ساحل‌نشینان در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر بود که به گفته مسئولان، این مصوبه مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

به گزارش فکرشهر از مهر، کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا است که از دیرباز و از سال‌های دور رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است و لنج داران و خدمه و ملوانان مجاز به واردات این کالاها با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی بوده‌اند.

این نوع واردات کالا با مصوبه‌های گوناگون هر بار به نوعی تغییر می‌کند و ساماندهی و قانونمند شدن اساسی آن نیاز است تا مردم این بنادر و کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با این نوع واردات سروکار دارند بدون دغدغه و خاطری آسوده بتوانند امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند.

ساماندهی کالای همراه ملوان یا «ته لنجی» به عنوان یکی از مشکلات اساسی مردمی است که در سواحل به تجارت دریایی مشغولند و سال‌ها است که این مشکل همچنان لاینحل مانده است.

ارتزاق و شغل مردم ساحل نشین از همین طریق است و از دولتمردان انقلابی می‌خواهند برای حل این مشکل چاره اساسی بیاندیشد تا مردم زحمتکش بنادر بتوانند با اندک درآمد خود گذران زندگی کنند.

در سفر ۱۶ مهر امسال رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر که در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم صورت گرفت یکی از اساسی‌ترین و مهمترین مشکلات و درخواست‌های مردم بنادر حل اساسی و ساماندهی اصولی مشکل کالای همراه ملوان بود.

رئیس جمهور نیز با عنایت به درخواست‌های مطرح شده از سوی مردم و مسئولان و بررسی مشکلات متعدد ساحل نشینان در این زمینه، مهلت ۲۰ روزه برای ساماندهی این امر تعیین کرد.

رئیس جمهور تاکید داشت که برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

پس از این دستور رئیس جمهور، با اهتمام استاندار بوشهر و تشکیل جلسات کارشناسی و استفاده از نظرات صاحبنظران طرحی آماده و به مرکز ارسال شد تا پس از تصویب نهایی برای اجرایی شدن آماده شود.

در آخرین وضعیت این طرح و بر اساس گفته امروز مشاور رئیس کل و مدیرکل دفتر مرکزی حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران در گناوه، پیشنهادهای ارائه شده طرح ساماندهی کالای همراه ملوان از سوی استان بوشهر در هیأت دولت مطرح شده و قرار است تیمی متشکل از کارشناسان نهاد ریاست جمهوری، معاون اقتصادی رئیس جمهوری به اتفاق رئیس کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استان بوشهر عزیمت کرده و شرایط و راهکار اجرایی آن را مطرح و اعلام کنند.

دیده‌شدن منافع همه ذی‌نفعان

مشاور رئیس کل و مدیرکل دفتر مرکزی حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیشنهادات استان بوشهر در موضوع ساماندهی ته لنجی پس از جمع بندی در هیئت دولت مطرح شده است و قرار است تیمی متشکل از کارشناسان اقتصادی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور به همراه رئیس کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استان سفر کنند وبا حضور در استان برای برنامه‌های پیشنهادی توسط استان شرایط و راهکار اجرایی مطرح و اعلام کنند.

مصطفی خسروی افزود: این آخرین وضعیتی که در این موضوع خبر داده شده و باید منتظر سفر این هیئت به استان برای آماده شدن زیرساخت‌ها و فراهم شدن بستر اجرایی بود.

وی گفت: در طرح ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) مقرر شده است که در کنار انجام کار تجارت، منفعت همه ذی نفعان در مسئله ته لنجی در نظر گرفته شود و همه ذی نفعان از ملوان، تجار، لنج دار در آن سهیم و نفع داشته باشند.

دولت مردمی به دنبال ایجاد محدودیت نیست

وی یادآور شد: دولت در بحث ساماندهی ته لنجی به دنبال ایجاد محدودیت نیست بلکه دولت مردمی در صدد ساماندهی ته لنجی است و محدودیتی برای مردم ایجاد نمی‌کند.

طرح ساماندهی ته‌لنجی مراحل نهایی را طی می‌کند

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مصوبات سفر ریاست جمهوری بحث ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) بود که رئیس جمهور محترم در سفر ۱۶ مهر ماه به استان دستور فوری برای کارشناسی موضوع کالای همراه ملوان در مدت ۱۰ روزه به استاندار با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط با هدف توجه به مطالبات مردم و ساماندهی و نظم دادن به کالای همراه ملوان دادند.

بهروز قره بیگی افزود: با درایت استاندار محترم در مدت ۱۰ روزه با تشکیل جلسات فشرده که در برخی از روزها تعداد جلسات به ۵ جلسه نیز رسید نهایتاً طرح جمع بندی و به مرکز ارسال شد.

وی گفت: بر اساس اطلاع به دست آمده در تهران نیز چندین جلسه کارشناسی و مدیریتی در سطح کلان و سطح معاونین رئیس جمهور و وزرا گرفته شده است و این طرح مراحل نهایی را طی کند که در هفته‌های آتی به نتیجه مطلوب خواهد رسید و به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: با نگاه رئیس جمهور محترم در سطح کشور و استاندار بوشهر در سطح استان دارند امید است این مصوبه به نفع مردم کلید خواهد خورد و بیشتر به نفع مرزنشینان و مردم خواهد بود.

طرح پنج ساله ساماندهی بنادر ارائه شده است

وی پیرامون مسائل دیگر در سفر رئیس جمهور به بنادر شهرستان گناوه گفت: زیرساخت‌های بنادر در حوزه سازمان بنادر و راه و شهرسازی است که با سفر وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان گناوه که در راستای سفر رئیس جمهوری صورت گرفت و بازدید از بنادر وضعیت زیرساخت‌های بندری گناوه به مرکز منعکس شد.

وی گفت: طرح پنج ساله ساماندهی بنادر ارائه شده است که از این طریق وضعیت زیرساخت‌ها هم در بندر گناوه و هم سایر بنادر بتواند جهش و حرکت خوبی در این زمینه ایجاد کند.

وی گفت: سایر موارد در سطح جزئی‌تر مربوط به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت نیز توسط وزیر اقتصاد و دارایی از طریق رئیس کل گمرک در حال پیگیری هستیم که بتوان آنها را نیز حل کرد.

امید است با تحقق این وعده رئیس جمهور و نهایی شدن این طرح و ساماندهی اساسی کالای همراه ملوان، مشکل چندین ساله ساحل نشینان و دریانوردان و مرزداران همیشگی در حاشیه خلیج فارس برای همیشه حل شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر