چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۴۱۳
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

فکرشهر: دیپلمات‌های غربی امروز سه‌شنبه (16 نوامبر/25 آبان) مدعی شده‌اند ایران تولید تجهیزات مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته را در تأسیسات هسته‌ای کرج از سر گرفته است.

به گزارش فکرشهر از فارس، روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال به نقل از منابع غربی این ادعا را مطرح کرده و آن را چالشی تازه برای دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که در صدد گفت‌وگو با طرف‌های برجام در خصوص بازگشت به این توافق است.

دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی مدعی شده‌اند ایران اواخر ماه آگوست تولید این قطعات را در سطحی محدود آغاز کرد، اما از آن زمان به این سو با افزودن بر سرعت تولید خود توانسته امکان تولید شمار نامعلومی روتور و بلیوز بسازد.

مطابق این ادعا، ایران از اواخر ماه آگوست موفق به تولید تعداد قابل توجهی قطعات سانتریفیوژ شده است. یک دیپلمات مدعی شده ایران قطعات لازم برای دست‌کم ۱۷۰ سانتریفیوژ را ساخته است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته تمامی فعالیت‌های انجام‌شده در کرج بدون نظارت مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته مسئله تولید سانتریفیوژها توسط ایران یکی از مسائل اصلی در مذاکرات وین خواهد بود که قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه) آغاز شود. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ را نصب کرده است.

یکی از دیپلمات‌های مورد استناد روزنامه آمریکایی ادعا کرده ایران سانتریفیوژهایی را که قطعات اصلی آن در سایت کرج تولید شده‌اند در سایت فرود نصب کرده است.

دیپلمات‌های غربی بر اساس چنین ادعاهایی از احتمال انحراف استفاده ایران از سانتریفیوژها ابراز نگرانی کرده‌اند، هر چند که آنها اذعان کرده‌اند شواهدی در تأیید چنین انحرافی ندارند.

دیپلمات‌ها گفته‌اند هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران دارای یک برنامه هسته‌ای پنهانی است وجود ندارد و تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران تحت نظارت آژانس قرار دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست وال‌استریت‌ژورنال برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده است. این نهاد بین‌المللی قرار است در هفته جاری جدیدترین گزارش خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها ادعا کرده بدون داشتن درکی روشن از مواد هسته‌ای و تجهیزاتی که ایران در حال حاضر در اختیار دارد رسیدن به توافق در مذاکرات وین دشوارتر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر