پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۰۴۱۷
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

فکرشهر: دانشمندان ناسا فکر می‌کنند که "درختان آوازخوان" می‌توانند ما را به جهانی دیگر نزدیک کنند و قصد دارند از هم‌نوایی درختان به شیوه‌ای جالب، بدین منظور استفاده کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از آی‌ای، پروژه‌ای به رهبری گروهی از دانشمندان ناسا که هنر و علم را با هم درآمیخته است، تحت عنوان "درخت زندگی"(The Tree of Life) می‌خواهد زمین و فضا را از طریق آوازی که دو قرن طول خواهد کشید، به هم متصل کند.

و این هم‌نوایی غیرمعمول از طریق امواج رادیویی بین یک فضاپیما در مدار نزدیک زمین و مجموعه‌ای از درختانی که به شکل یک سیستم آنتن زنده آماده شده‌اند، منتقل می‌شود.

این خبر مثل یک فیلم علمی-تخیلی به نظر می‌رسد و هرچه بیشتر در مورد آن بدانید جالب‌تر می‌شود. در واقع این پروژه به عنوان بخشی از یک تلاش بزرگتر برای طراحی یک فضاپیمای بالقوه در آینده که قادر به رسیدن به سیاره "پروکسیما بی" که یک سیاره فراخورشیدی واقع در فاصله ۴.۲ سال نوری از ما است، آغاز شده است.

این سیاره فراخورشیدی از این جهت خاص است که دمای آن تقریباً شبیه به زمین است و به اندازه‌ای ملایم است که آب مایع می‌تواند روی سطح آن وجود داشته باشد و بنابراین می‌تواند میزبان حیات باشد. با این حال، با فناوری‌های فعلی ما، رسیدن به این سیاره حدود ۶۳۰۰ سال طول می‌کشد. بنابراین دانشمندان به دنبال پیشرفت‌هایی هستند که مرزهای طول عمر تکنولوژیکی را جابجا کند.

ایده این است که درختان به حسگرهای دیجیتال مجهز خواهند شد که تغییرات محیط اطراف‌شان را تشخیص دهند. سپس نرم افزار سفارشی ناسا، آن داده‌ها را به فرکانس‌های صوتی تبدیل می‌کند که به فضاپیمای حاضر در مدار زمین منتقل می‌شود. سپس فضاپیما در مرحله بعدی، اطلاعات مربوط به قابلیت عملیاتی خود را ارسال خواهد کرد.

"جولیا کریستنسن" رئیس "بنیاد آهنگ فضایی"‌ که در نقطه تقاطع علم و هنر قرار دارد، توضیح داد: همانطور که نور، آب و دما در درخت تغییر می‌کند، آهنگ، حجم صدا و صدای کلی این آهنگ نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: در کوتاه‌ مدت، زمانی که روز به شب تبدیل می‌شود، با عبور ابرها از روی درخت، تغییر فصل‌ها و غیره، تغییراتی را در این آهنگ می‌شنویم. اما در دراز مدت، طی دهه‌ها یا قرن‌ها ما شاهد تغییرات عمده جهانی در آب و هوا و سایر تغییرات در سیاره خود خواهیم بود.

در حالی که محققان این پروژه می‌توانستند تقریباً هر چیزی را برای واسطه‌گری در این سیستم ارتباطی آزمایشی انتخاب کنند، آنها تصمیم گرفتند درختان را انتخاب کنند، زیرا آنها چندین دهه به حیات خود ادامه می‌دهند و داستانی فراگیرتر از زندگی روی زمین را روایت می‌کنند.

فضاپیمای مورد استفاده در این آزمایش که انتظار می‌رود به طور مداوم برای ۲۰۰ سال کار کند، هنوز ساخته نشده است. با این حال، طبق گفته "استیو ماتوسک" مدیر طراحی‌های مفهومی پیشرفته در آزمایشگاه نوآوری ناسا اعلام کرده است که این تیم آزمایش نمونه‌های اولیه مبتنی بر تاسواره‌ها را از سال آینده آغاز خواهد کرد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دو درختِ اول شروع به نواختن آهنگ‌های خود در نیویورک و لس آنجلس خواهند کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر