پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۶۰۳
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷

فکرشهر: آیت‌الله اشکوری گفت: اعتراض به نقص‌ها و کوتاهی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های مردم و راهکارهای پیشنهادی، از وظایف ائمه جمعه و جماعات است، البته با ملاحظه شناخت دقیق موضوعات و حفظ آبروی افراد.

به گزارش فکرشهر از فارس، آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث‌های پیش‌آمده بعد از اظهارات حجّت‌الاسلام حاج علی اکبری،‌ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مبنی بر عدم ورود به مصادیق عدالتخواهی در خطبه‌های نمازجمعه، گفت: نخستین نکته‌ای که لازم است گفته شود این است که آقای حاج علی‌اکبری مردی فاضل، دانشمند و تلاشگر هستند که باید قدردان وی باشیم.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که برای کسی غیر از معصوم عصمت قائل باشیم یا اگر حرفی زده شود که جای تذکر باشد ایراد نگیریم، ولی باید قدردان آقای حاج‌علی اکبری باشیم و در این مورد بخصوص، بیانات ایشان کاملاً درست و بجا بود.

عضو خبرگان، وظیفه ائمه جمعه و جماعات مبنی بر دعوت به تقوای الهی و بیان احکام و اخلاقیات را یادآور شد و گفت: در کنار این مسائل، اعتراض به نقص‌ها و کوتاهی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های مردم و راهکارهای پیشنهادی، از وظایف ائمه جمعه و جماعات است، البته با ملاحظه شناخت دقیق موضوعات، چرا که این یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

اشکوری با بیان اینکه ائمه جمعه علمای فاضلی هستند که اوضاع را در نظر می‌گیرند و آنچه را که مصلحت باشد بیان می‌کنند، گفت: باید قدردان نعمت وجود مراکز نماز جمعه باشیم. نمازجمعه از دستاوردهای نظام است و باید شاکر آن باشیم.

وی، ادامه داد: ائمه جمعه و هر سخنگویی که رسانه یا تریبون در اختیار دارد، باید رعایت مصالح نظام و مسائل شرعی را بکند. این طور نیست که همین که رسانه در دست من باشد هرچه به ذهنم برسد بگویم. گاهی هم قرار نیست هر چیزی را که می‌دانیم بگوییم، باید ببینیم مصلحت چیست.

عضو خبرگان، وجود مشکلات مختلف در کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ریشه این مشکلات عوامل گوناگونی دارد و گاهی اشخاص هستند که مشکلات را به‌وجود می‌آورند، گفت: یک زمانی یقین وجود دارد که فلان مدیر زمینه بروز یک مشکل را ایجاد کرده است، امّا یک زمانی در افواه می‌گویند که فلان شخص کوتاهی کرده است و شایعه است. گاهی پای حب و بغض‌ و حسد و جهل در میان است. دشمنان هم برای سلب اعتبار از مسئولان نظام بیکار ننشسته‌اند. در چنین شرایطی آیا درست است برخی ائمه جمعه در این مسیر قرار بگیرند و ناخواسته بلندگوی افراد نادان شوند و هرچه که شنیده‌اند را در منبر نمازجمعه مطرح کنند؟

اشکوری با بیان اینکه انعکاس موضوعی که انسان نسبت به آن یقین ندارد، اشکال شرعی دارد و جایز نیست، گفت: اگر آبروی انسانی در رسانه یا تریبون نماز جمعه برود، خلاف اخلاق و شرع است.

وی ادامه داد: اگر مسئولی تخلفی انجام داده است، دستگاه قضایی باید به آن رسیدگی کند. در این صورت من چکاره هستم که در پشت تریبون، افراد را مجازات کنم و حکم صادر کنم؟ مگر من سمت قضایی دارم در آن لحظه؟ حتی اگر قوه قضاییه کسی را محکوم کرد و حکم به شلاق یا مجازات صادر کرد، آیا من حق دارم به‌عنوان کسی که تریبون دارد آبروی او را هم ببرم و متعرض حیثیت او هم بشوم؟ این بیش از عقوبت اوست و متناسب با تخلف و جرم او نیست. این خودش معصیت و مجازات اضافه‌ای است که متوجه مجرم می‌شود، بنابراین بی‌عدالتی و هرج و مرج است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر