جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
گزارش «العرب» از واکنش ها به احتمال حضور جاستین بیبر در جده؛
کد خبر: ۱۰۱۲۸۵
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹

فکرشهر: العرب نوشت: ستاره مشهور موسیقی پاپ، جاستین بیبر با درخواست‌های مکرر طرفدارانش برای لغو حضور در جده در ماه آینده مواجه شده است، به نحوی که در توئیتر فعالان این شبکه صدای مخالفت خود در مورد حضور این خواننده جوان مطرح در عربستان برای حضور در مراسم مسابقات فرمول ۱ را بالا و بالاتر می‌برند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: حمله گسترده‌ای در فضای مجازی به راه افتاده که در جریان آن، بیبر به لغو اجرای خود در مملکت سعودی فراخوانده می‌شود. طرفداران این خواننده پاپ با انتشار هشتک Bieberfans۴humanrights#، سعی دارند بیبر را از تصمیمش منصرف کنند، ایشان معتقدند که عربستان در وهله اول می‌خواهد از اسم ستارگان حوزه‌های مختلف برای بهبود وجهه خود در زمینه حقوق بشر استفاده کند.

قرار است بیبر روز پنجشنبه دسامبر پیش رو در شهر جده عربستان اجرایی داشته باشد و این مراسم در جریان اختتامیه مسابقات فرمول ۱ جایزه بزرگ عربستان است.

ستاره کانادایی در بین دیگر هنرمندانی جای می‌گیرد که قرار است در حاشیه میزبانی عربستان از مسابقات اتومبیل رانی جایزه بزرگ قهرمانی جهان اجرا کنند، همانطور که هنرمندان مطرح دیگری نظیر دیوید گوتا، جیسون دیرلو و دیجی مشهور، تی اس تو هم در این مراسم حضور خواهند داشت.

این نخستین بار نیست که سلبریتی‌های حوزه موسیقی با فشار زیادی برای منصرف شدن از اجرا در عربستان مواجه می‌شوند، پیش از این نیز خواننده مشهور، ماریا کری هم با چنین فشاری رو به رو شد، که بدون توجه به آن، اجرای خود در عربستان را انجام داد. در مقابل، نیکی میناچ، دیگر خواننده مطرح آمریکایی به دنبال فشار‌هایی که به او وارد شد، در سال ۲۰۱۹ تصیمم گرفت اجرای خود در جده را لغو کند.

عربستان تلاش می‌کند از ورزش و هنر برای نشان دادن قدرت نرم خود استفاده کند، در همین راستا، از خوانندگان بسیار مطرحی نظیر انریکه ایگلسیاس، ماریا کری، جانت جکسون، ۵۰ سنت و جنیفر لوپز برای حضور و اجرا در جده دعوت کرد، که در ادامه اغلب این خوانندگان مطرح دعوت سعودی‌ها را پذیرفتند. به این شکل، هزینه زیادی صرف فعالیت‌های رفاهی، ورزشی و فرهنگی می‌شود، تا این امر وسیله‌ای باشد برای بهبود روابط ریاض با جهان غرب.

در این میان، نامزد جمال خاشقچی نیز از بیبر خواست به عربستان سفر نکند و برای «قاتلان» خاشقچی اجرا نداشته باشد. به نظر می‌رسد اصطلاحات به کار رفته در صحبت‌های خدیجه چنگیز با دقت بسیاری انتخاب شده، چرا که توجه زیادی را در بین کاربران فضای مجازی در دولت‌های اروپایی برانگیخت.

خدیجه چنگیز با نوشتن نامه سرگشاده‌ای برای بیبر در روزنامه واشنگتن پست، از او خواست با لغو اجرای خود در جده پیام مهمی را به جهان برساند، مبنی بر اینکه نام و هنرش برای بازگرداندن اعتبار به نظامی که منتقدان خود را می‌کشد، به کار گرفته نمی‌شود.

علاوه بر این، سازمان هیومن رایتس واچ گفت: عربستان تاریخ طولانی در سوء استفاده از مشاهیر و رویداد‌های بزرگ بین المللی برای منصرف کردن اذهان از تجاوز‌های خود دارد. سمیر مسقاطی، فعال اجتماعی در توئیتی به زبان انگلیسی ضمن اشاره به درخواست نامزد خاشقچی، عنوان کرد که بیبر در سال جاری آلبوم جدیدی با عنوان «عدالت» و «آزادی» را منتشر کرده که عربستان نیاز مبرمی به این دو دارد..

بسیاری از کاربران فضای مجازی که در بین آن‌ها روزنامه نگاران مطرح غربی هم حضور دارند، انتقاد شدیدی را متوجه حضور بیبر در مراسم جده کرده اند. برای مثال، حسابی تحت عنوان «با هم برای عدالت» در توئیتر که یک حساب سعودی با هدف داشتن وطنی قانونمدار، عادل و ضامن آزادی هاست، نوشت: تحلیلگران می‌پرسند چرا عربستان به ستاره‌های طراز اول و برگزاری فستیوال‌های موسیقی، هفته مد و فرمول ۱ نیاز دارد؟ این بخشی از استراتژی سعودی در زمینه روابط عمومی است.

عربستان از طریق این مراسم‌ها تلاش می‌کند خود را بعنوان یک مرکز جهانی در زمینه تفریح و رفاه معرفی کند. در همین راستا، شاهزاده خالد بن سلطان الفیصل، رئیس اتحادیه اتومبیل‌ها در عربستان، تصریح کرد که از میزبانی کشورش از اینگونه فعالیت‌های ورزشی بزرگ، حمایت می‌کند.

وی گفت نگران سایه انداختن سیاست بر مسابقات فرمول ۱ که برای اولین بار عربستان میزبان آن خواهد بود، نیست. الفیصل تاکید کرد که عربستان به سمت و سوی مثبتی حرکت می‌کند و امیدوار است بتواند مسیر رشد و تغییر را به شکلی بپیماید که برای ملت سعودی بهتر است.

شاهزاده سعودی افزود: از مردم می‌خواهیم به عربستان بیایند، به چشم خود ببینند و نظر بدهند. من به هر عقیده‌ای احترام می‌گذارم، اما می‌خواهم بدانم به چه چیزی استناد می‌کنند.

با توجه به محبوبیت زیادی که ستاره کانادایی موسیقی پاپ، جاستین بیبر از آن برخوردار است، سعودی‌ها اشتیاق زیادی برای حضور در این مراسم و دیدن ستاره محبوبشان دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر