جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۲۹۴
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۱

فکرشهر:  رئیس جمهوری پاکستان با تاکید بر اهمیت تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، خواستار عملیاتی شدن تجارت تهاتری میان دو کشور و برگزاری نشست‌های مشترک برای پیشبرد سازوکار تجارت و تعاملات اقتصادی شد.

به گزارش فکرشهراز ایرنا به نقل از  روابط عمومی کاخ ریاست جمهوری پاکستان، «عارف علوی» روز یکشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در پایتخت ترکمنستان با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در این جلسه وزیر امور خارجه کشورمان، سفیران پاکستان در ایران و ترکمنستان، قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان و دیگر اعضای هیات‌های بلندپایه دو کشور حضور داشتند.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری پاکستان آمده است: عارف علوی پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران را به وی تبریک گفت.

رئیس جمهوری پاکستان تاکید کرد که این کشور، ایران را به عنوان یک همسایه مهم، برادر و کشور مسلمان بر اساس پیوندهای ریشه دار تاریخی، زبانی، مذهبی و فرهنگی بین دو کشور می داند.

در بیانیه مذکور آمده است: سران ایران و پاکستان از تعاملات منظم در سطح بالا که زمینه های مختلف همکاری های دوجانبه را تقویت کرده است ابراز خرسندی کردند.

عارف علوی تأکید کرد که پاکستان بیشترین اولویت را به ژئواکونومیک برای رفاه مشترک و اتصال منطقه ای دارد.

وی از عملیاتی شدن اخیر حمل و نقل جاده ای بین المللی (TIR) ​​از پاکستان به ترکیه و آذربایجان از مسیر زمینی جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و آن را برای کل منطقه اکو مفید دانست.

رئیس جمهوری پاکستان ضمن اشاره به نشست اخیر کمیته مشترک تجاری دو کشور در تهران، بر اهمیت برگزاری منظم سازوکارهای دوجانبه برای تجارت و اقتصاد 

و همچنین بر استفاده از مکانیزم تجارت پایاپای در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهوری پاکستان از حمایت مستمر ایران از موضوع مردم کشمیر به ویژه از سوی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم ایران، قدردانی کرد.

علوی در مورد اوضاع منطقه‌ای به ویژه در بحث افغانستان به افزایش همگرایی دیدگاه ها در میان کشورهای همسایه اشاره و بر نیاز به رویکرد هماهنگ برای دستیابی به اهداف مشترک افغانستان صلح آمیز، باثبات و مرفه تاکید کرد.

رئیس جمهوری پاکستان با تاکید بر ارائه فوری کمک های بشردوستانه و اقتصادی برای کاهش آلام مردم افغانستان، خواستار آزادسازی دارایی های مسدود شده مالی این کشور شد.

عارف علوی همچنین دعوت رسمی سفر دوجانبه به پاکستان را به دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: علوی و رئیسی توافق کردند که در مورد همه موضوعات مورد علاقه متقابل به تعامل نزدیک و رایزنی ادامه دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر