جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۳۰۲
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴

فکرشهر: مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: از محل مصوبات سفرهای ششم و هفتم استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به بوشهر و فارس ۲۰۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یورو تهاتر نفتی برای طرح (پروژه) راه آهن بوشهر- شیراز تصویب شده است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، فرزاد رستمی افزود: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تامین منابع مالی مورد نیاز قطعه‌های پروژه  خط ریلی بوشهر - شیراز  از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.

رستمی اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ این پروژه در بوشهر و یکی از قطعه ها نیز در شیراز در حال کار است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسئولان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم - عسلویه نیز به راه آهن بوشهر - شیراز اضافه شود.

وی اضافه کرد: براساس پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی‌ها احداث شود و مسیر بوشهر - شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی؛ سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سال‌های آینده افزایش یابد.

رستمی گفت: در موضوع احداث راه آهن بوشهر-شیراز تامین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا انجام شود تا امکان تهاتر نفتی برای سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

وی برآورد کنونی برای راه‌آهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی براساس دلار انجام شود چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت چهار تا پنج سال ۵۲ هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبت‌هایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.

پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز ۱۴ سال پیش آغاز شد اما چنان کند پیش رفت که تاکنون  تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است، در همه این سال‌ها تسریع در روند این پروژۀ زیرساختی خواسته اصلی مردم بوشهر و فارس بوده است تا با خود رونق را به تولید و تجارت این استان ها بیاورد.

طول این خط آهن از سمت شیراز تا بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است و در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را در برمی‌گیرد اما این پروژه به نحوی شگفت در تنگستان گرفتار کندی شد و اعتبارات قطره چکانی و به واقع ناچیز سال‌های گذشته گرهی از آن نگشود.

آنطور که پیشتر برای طرح طرح راه آهن شیراز-بوشهر هدف‌گذاری شده ، جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال پیش‌بینی شده است که بی‌شک رونق اقتصادی و اجتماعی را برای این استان به ارمغان می‌آود.

در زمان حاضر در استان بوشهر قطعه ۱۰ پروژه راه آهن در حد فاصل شهر اهرم به کلمه به طول ۲۵ کیلومتر فعال است و برای این قطعه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

تاخیر تکمیل این پروژه در اتصال بوشهر به شبکه ریلی سراسری بیشترین آسیب را به اقتصاد بنادر و تولید این استان وارد می‌کند تا جایی که کارشناسان و فعالان این عرصه معتقدند در صورت ادامه یافتن این وضع بیم آن می‌رود که بنادر استان زیان‌ده شوند و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این استان هر روز کمتر شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر