جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۳۰۵
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷

فکرشهر: عضو کمیسیون امور داخلی اظهار داشت: «در حال حاضر کسی نمی‌گوید ما باید مذاکره کنیم تا وضعیت اقتصاد‌مان خوب شود، خیر! مذاکره و اجرای توافقی که قبلا به آن رسیدیم، یک امری‌ست در کنار بقیه امور مملکت‌داری و مسئولین اجرایی کشور تمام هم و غم خود در حوزه حل مشکلات اقتصادی، در نگاه به غرب گره نزده‌ند و همین است که تفاوت ایجاد می‌کند.»

به گزارش فکرشهر، جلال رشیدی‌کوچی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم معقتد بودند اقتصاد را نباید به سیاست خارجی گره زد اما در پی آخرین سفر گروسی به ایران و به قطعیت نرسیدن مذاکرات هم دلار به یکباره افزایش پیدا کرد، مطرح کرد: «اینکه مذاکرات به اقتصاد نباید گره بخورد، امر درستی‌ست اما تفاوت در این است که در دولت قبل بزرگانی که در راس امور بودند، تمام شرایط اقتصادی کشور را منوط به پیشبرد مذاکرات و توافق با غرب می‌دانستند. بدان معنا که مسئولین رسمی کشور مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند که اگر قرار است اتفاق مثبتی در حوزه اقتصاد بیافتد، ما باید با غرب توافق کنیم و همین امر هم باعث شد که به مرور زمان اقتصاد ما شرطی شود و گره بخورد به نوع مذاکرات و ادبیاتی که مسئولین در مذاکرات استفاده می‌کردند. اما الان شرایط تغییر کرده است؛ در حال حاضر کسی نمی‌گوید ما باید مذاکره کنیم تا وضعیت اقتصاد‌مان خوب شود، خیر! مذاکره و اجرای توافقی که قبلا به آن رسیدیم، یک امری‌ست در کنار بقیه امور مملکت‌داری و مسئولین اجرایی کشور تمام هم و غم خود در حوزه حل مشکلات اقتصادی، در نگاه به غرب گره نزده‌ند و همین است که تفاوت ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «اکنون بازار شرطی‌ست و برخی در بازار نگاه‌شان این است که آیا ما با غرب به توافق می‌رسیم و آیا امریکا به برجام برمی‌گردد یا خیر؛ این اثرات آن هشت سالی‌ست که شرایط در کشور ما به این سمت و سو پیش رفته بود. احساس می‌کنم به مرور زمان این شرطی شدن اقتصاد هم مشکلش بر طرف می‌شود.»

رشیدی‌کوچی تاکید کرد: «اقتصاد ما در این دولت به مذاکرات وابسته نیست ولی در دولت قبل بود. یعنی دولت قبل می‌گفت که برویم حتما یک توافقی بکنیم که کشور‌های غربی بیایند و ما هم نفت‌مان را بفروشیم تا دلار دستمان بیاید و کشور را بچرخانیم اما در دولت فعلی این نگاه حاکم نیست. در دولت فعلی نگاه این است که ما از راه‌های مختلف بتوانیم اقتصاد‌مان را تقویت کنیم و برای حل مشکلت اقتصادی راه حل پیدا کنیم. اما درباره پرسش شما باید بگویم الان اقتصاد ما به مذاکرات گره نخورده است، بله مذاکرات می‌تواند تاثیر داشته باشد، هم تاثیر روانی که الان هم مشاهده می‌کنید که دلیلش را هم عرض کردم و هم اینکه اگر امریکا به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند، قطعا تاثیرات دیگری هم در حوزه اقتصاد خواهد داشت. اما اینکه بگوییم مجلس و دولت فعلی اقتصاد کشور را به مذاکرات گره زده‌اند امر اشتباهی‌ست و در عمل هم چیز دیگری در حال انجام است.»

نماینده مردم رشت افزود: «اگر دنبال این باشیم که راه دولت قبل برویم و به هر طریقی توافق کنیم که بعد از آن هم امریکا زیر توافق بزند، این مسیر را هشت سال پیش طی کردیم. هر آنچه غربی‌ها خواستند، در برجام نوشتیم و خودمان هم جلو جلو تمام تعهدات‌مان را انجام دادیم اما راهگشا نبود. بنابراین اینکه ما بیاییم همه‌ی مسائل کشور را به برجام و مذاکره گره بزنیم، من قبول ندارم.»

وی در ادامه متذکر شد: «ما الان فروش نفت‌مان دارد تقویت می‌شود، روش‌های جدیدی برای حل مشکلات اقتصادی را در در بودجه پیش‌بینی کردیم بدون اینکه نگاه‌مان به غرب باشد، با کشور‌های پیرامون خودمان وارد مذاکرات دقیقی شدیم، به پیمان شانگهای که یک پیمان اقتصادی‌ست پیوستیم، در حال وصول مطالبات‌مان در حد توان هستیم البته که این بدان معنا نیست که ما اصلا نباید به دنبال صحبت با کشورهای دیگر باشیم و مذاکرات را متوقف کنیم، خیر این موضوع هم در حد و اندازه خودش پیگری می‌شود ولی حل تمام مشکلات اقتصادی ما به توافق با غرب باز نمی‌گردد.»

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: «به باور من 70 درصد این مشکلات به داخل و ریخت و پاش‌هایی که برخی از شرکت‌های دولتی دارند، به اتفاقاتی که افتاده و نحوه مدیریت در کشور مربوط می‌شود. بله بالاخره تحریم هم اثر خودش را گذاشته ولی نه تا آن اندازه‌ای که امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر