جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۵۱۸
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳

فکرشهر: طرح توسعه مشاغل خانگی در سراسر کشور بر اساس ظرفیت‌های استان‌ها در حال اجرا است. سهم استان بوشهر در اجرای این طرح ملی ایجاد بستر اشتغال برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، بنت‌الهدی تنها بانوی پرتلاش بوشهری که چهارده سال پیش زره‌پوش پا به عرصه تولید خانگی گذاشت حالا زکات علمش را با برگزاری دوره‌های رایگان خیاطی به افراد بی‌بضاعت و زنان سرپرست خانوار می‌پردازد. پیش‌رانی که در تمام مراحل لباس مادری و همسری بر قامتش پوشیده بود حالا موفقیتش را مدیون خانواده‌اش می‌داند.

۱_لطفا خودتان را معرفی کنید:
 بنت‌الهدی تنها متولد سال ۶۵ پیش‌ران عرصه خیاطی و دبیر هنرستان کار و دانش آب پخش ساکن روستای بنداروز هستم.

۲_ چطور این ایده به ذهن شما رسید و چرا خیاطی را انتخاب کردید؟
 خیاطی هنر مورد علاقه من بود از همان اوایل جوانی به آموزش علاقمند بودم و همیشه دوست داشتم آموزش را از روستای خودم و مردمی که می‌شناسم شروع کنم. ۱۴ سال پیش اولین‌بار با یک چرخ‌خیاطی قدیمی که متعلق به مادرشوهرم بود کار را در منزل شروع کردم. اوایل فقط از اطرافیانم سفارش می‌گرفتم، کم‌کم با همان سود خیاطی، گوشه حیاط سالن زدم و آموزش را با ۱۰ کارآموز شروع کردم.

 ۳_برای گذراندن یک دوره چقدر زمان لازم است؟
 طول دوره‌ها از یک تا شش ماه بستگی به سطح توانایی هنرآموزان دارد. گاهی بنا به نیاز چند جلسه بیشتر از زمان اولیه برای تکمیل دوره در نظر می‌گیریم که بابت این جلسات اضافه هم هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

۴_ آموزش در این دوره‌ها به چه صورت است؟
در این دوره‌ها از صفر تا صد کار با الگو و برش زدن به‌علاوه یک سری اصول نیو تکنیک به هنرجو آموزش داده می‌شود. کارآموزان از مباحثی که سر کلاس آموزش داده می‌شود جزوه تهیه می‌کنند. پس‌از اتمام دوره هم کارآموزان می‌توانند از طریق مرکز فنی  و حرفه ای برای آزمون و دریافت گواهی پایان دوره اقدام کنند.

 

۵_ از بین کارآموزان افرادی هستند که جذب بازار کار شده باشند؟
بله حدود هفتاد درصد از کارآموزان پس از پایان دوره در منزل سفارش کار میگیرند. دو نفر از همکاران فعلی بنده در آموزشگاه هم از اولین هنرجوهای من بوده‌اند.

۶_غالب تبلیغات شما به چه صورت است؟
 عمده تبلیغات فعلا فقط به شکل مجازی است دوستان هم لطف می‌کنند و در حد توان در اطلاع‌رسانی کمک می‌کنند.

۷_ با توجه به سرمایه اولیه و شرایط سخت کاری چقدر از سوددهی کارتان راضی هستید؟
صادقانه باید بگویم خیاطی می‌تواند شغل پردرآمدی باشد. در کنار همه سختی‌ها ولی بحمدالله درآمد خوبی دارد. من از همان ابتدای کار علاقمند بودم در یک زمینه تخصصی کار کنم در حال حاضر هم فقط برای خانواده برحسب نیازشان هر نوع لباسی می‌دوزم اما خارج از چارچوب خانواده فقط در حیطه مجلسی سفارش می‌گیرم. من به تولیدات خاص معتقدم و برای ثبت برند هم اقداماتی انجام داده‌ام.

۸_ غیر از برگزاری دوره‌های آموزشی در روستا فعالیت دیگری هم داشته‌اید؟
 چندین‌بار در نمایشگاه‌های استانی کارها را به اجرا گذاشته‌ام، سال ۹۷ در نمایشگاه دانشگاه خلیج‌فارس هم غرفه داشتم که نقاشی روی پارچه با استقبال بی‌نظیری روبرو شد.

۹_ عامل انگیزشی شما برای ادامه مسیر و ثبات قدم در مقابل همه سختی‌ها و شکست‌ها چه بود؟
(چند لحظه مکث می‌کند انگار می‌خواهد خاطرات۱۴ سال را در چند ثانیه مرور کند با لبخندی مهربان) بی‌مقدمه می‌گوید همسرم ...فداکاری‌ها و همراهی مادر شوهر مرحوم هم واقعاً وصف نشدنی است. خانواده ام همیشه برای پیشرفت کار به من ایده می‌دادند.

 

۱۰_ دغدغه این روزهای خانم تنها چیست؟
دغدغه اصلی من متوقف نشدن آموزش هاست. بنا به شرایطی ادامه کار در سالن فعلی ممکن نیست و معضل اصلی در حال حاضر برای من مکانی به‌عنوان سالن آموزشگاه است فکر نمی‌کنم  تقاضای درخواست یک وام برای نگه‌داشتن کاری که چهارده سال برایش وقت گذاشته‌ام خواسته بزرگی باشد. برای ثبت آموزشگاه هم اقدام کردم که موفقیت‌آمیز نبود در این زمینه هم درخواست مساعدت دارم.

۱۱_ تاکنون از تسهیلات و پشتیبانی سازمان یا اداره‌ای برخوردار شده‌اید؟
 متأسفانه من از همان ابتدا تنها با هزینه شخصی کار را پیش بردم چند بار هم برای دریافت وام به ادارات مربوطه اقدام کردم که حمایتی صورت نگرفت.

۱۲_سخن پایانی:
بر خود لازم میدانم از خانم مرادی از پیشران های برتر کشوری که نه تنها مربی آموزشی بلکه مربی اخلاق و زندگی برای من بودند و از همان ابتدا تا کنون در سایه ایشان رشد کرده و شاگردی کرده ام تشکر ویژه کنم.

شغل‌های فصلی پاسخ‌گوی مخارج زندگی زنان سرپرست خانوار نیست

​​​​​​محمد علی رضایی پیش‌ران عرصه صنایع  دستی و هنر حصیر بافی که مهم ترین دغدغه این روزهایش توانمندسازی زنان خانه‌دار بوشهری است او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: من به روستاهای استان فکر می‌کنم به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بوشهری که شغل‌های فصلی پاسخ‌گوی مخارج زندگیشان نیست ولی شرایط کار خارج از منزل را هم ندارند

۱_لطفا خودتان را معرفی کنید:
محمد علی رضایی از شهرستان دشتستان روستای قلعه‌سفید بنیان‌گذار استارت آپ دستا کالا. دستا کالا پنج فاز دارد فاز صنایع دستی اولین فاز این طرح است که اکنون در حال آموزش، تولید و فروش اینترنتی است.

۲_ از چه زمانی و چگونه کار را آغاز کردید؟
حدود ۷_۸ سال پیش تحقیق در زمینه فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد خانه‌دار را شروع کردم خیلی ایده‌ها به ذهنم رسید ولی خب بیشتر فصلی بود تااینکه سه سال پیش به حصیربافی رسیدم. تمام‌وقت و انرژی‌ام را صرف راه‌اندازی و قوت گرفتن دستا کالا کردم تا بحمدالله به حد قابل‌قبولی رسید.

۳_ چرا حصیربافی را انتخاب کردید؟
 صنایع دستی در هر منطقه بستگی به بافت و پتانسیل‌های همان منطقه دارد بوشهر هم به خاطر نخلستان‌های زیاد بستر مناسبی برای این حرفه است. من فکر می‌کنم وقتی شهرستانی‌ها می‌توانند از مواد اولیه ما استفاده کنند چرا خودمان این کار را نکنیم.

 

۴_ از آغاز این مسیر برایمان می‌گویید؟
 همه‌چیز از ایده یک دوست شروع شد که روحش شاد باد. طی تحقیقات متوجه شدم خیلی از شهرهای اطراف مواد اولیه را از شهر ما خریداری می‌کنند پس‌از تولید باز به خود ما می‌فروشند. آن‌جا بود که تصمیم گرفتم کاری کنم که از تولید تا فروش از طریق هم روستایی‌های خودم صورت گیرد. کار را خیلی ساده با پدر و مادرم شروع کردم اولین دوره با مربیگری پدر و مادرم برگزار شد.

۵_ راه‌اندازی این کار چقدر  هزینه مالی نیاز دارد؟
 با توجه به این‌که مواد اولیه برای حصیربافی به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار همه بوشهری ها هست پس شروع این کار نیاز به سرمایه چندانی ندارد. در بحث خرید رنگ و پیش دل هم باز هزینه‌ها نسبت‌به سود حاصله تقریباً ناچیز است.

 ۶_دوره‌ها به چه شکل برگزار می‌شود؟ خب دوره‌ها متفاوت است. مثلاً دوره لوستر به چهار جلسه دوساعته ختم می‌شود اما دوره تریز که کمی سنگین‌تر است نیاز به زمان بیشتری دارد. یکی از نقاط قوت تیم ما این است که از همان ابتدای  دوره به هنرآموزان اعلام می‌کنیم کسانی که در پایان دوره به بافندگی مسلط شوند مستقیماً جذب ما می‌شوند و می‌توانند از طریق ما سفارش کار بگیرند.

۷_برای کارآموزان گواهی پایان دوره هم صادر می‌شود؟
 تاکنون مدرکی به هنرآموزان ارائه نشده اما طی توافقاتی که با جهاد دانشگاهی استان صورت‌گرفته بنا شده جهت صدور گواهی همکاری‌هایی صورت گیرد.

۸_ طرفداران حصیربافی بیشتر از چه سنینی هستند؟
 پیشنهاد شخصی بنده به همه کسانی که میشناسم این بوده که افراد ۱۷ تا ۲۲ سال کنکور و ادامه تحصیل را در اولویت خود قرار دهند و پس‌از پایان تحصیلات جذب هنر و محیط‌های آموزشی شوند.

 

 ۹_از هنرآموزی تا تولیدکننده شدن چقدر فاصله است؟
 این مسیر خیلی خیلی کوتاه است. هنرآموزان که با علاقه کار می‌کنند پس‌از پایان دوره می‌توانند سفارش کار بگیرند حتی هنرآموزانی داشته‌ام که با یک هفته آموزش جذب کار شده‌اند و سفارش پذیرفته‌اند.

۱۰_ از روستاها و مناطق اطراف هم هنرآموز دارید؟
 به‌جهت رفاه حال هنرآموزان من برای هر روستا دوره‌های اختصاصی در همان روستا برگزار می‌کنم. فقط نوع دوره‌ها طبقه‌بندی شده‌است که در کدام روستا برگزاری کدام دوره مناسب‌تر است.

۱۱_ تا کنون از چه ادارات یا مؤسساتی کمک و پشتیبانی دریافت کرده‌اید؟
 چون از همان استارت کار ترجیح دادم مستقل کار کنم تاکنون مطلقاً از اداره یا مؤسسه‌ای وام یا کمک‌هزینه دریافت نکرده‌ام. بیشتر به یک سرمایه‌گذار برای تزریق سرمایه به پروژه فکر می‌کنم تا وام‌های بانکی.

۱۲_ محصولات تولید شده به چه شکل بفروش می‌رسد؟
در حال حاضر برای فروش با نرم‌افزارهای کشوری نظیر دیجی کالا، با سلام و ترب  که پوشش کشوری دارند همکاری می‌کنم.  

۱۳_سخن پایانی:
 از جهاد دانشگاهی می‌خواهم این حرکت‌های جهادی و توجهات به مشاغل خانگی مستمر باشد نه مقطعی.

اشتغال ۱۵۰۰ بوشهری در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با رویکرد نوین در این استان اظهار کرد: برای پیاده سازی و اجرای این طرح در فاز نخست مطالعات و پژوهش‌های لازم بر اساس اسناد بالادستی استان انجام و ظرفیت‌ها و توانایی‌ها شناسایی شد.

علی احمدی‌زاده اضافه کرد: در ادامه بر اساس ظرفیت ۱۵۰۰ نفری استان بوشهر، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر از متقاضیان ثبت نام و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۵۱۵ نفر به بازار فروش و شغل پایدار اتصال پیدا  کرده اند.

 

وی یادآور شد: وظیف محوله به جهاددانشگاهی استان بوشهر پیاده سازی الگوی نوین طرح با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی به خوبی در حال اجرا است.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: پیش از این نگاه به مشاغل خانگی سنتی بود اما مجموعه جهاددانشگاهی معتقد بود می‌شود این نگاه تغییر داد. از این رو در این طرح تلاش شده مشاغل خانگی از یک شغل دوم و ناپایدار به شغل پایدار تبدیل شود.

احمدی‌زاده ادامه داد: برای اجرای بهتر کار از افراد باتجربه و صاحب نظر در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر دعوت شدند و دبیر اجرای طرح برای به منظور پیشبرد اهداف این طرح ضمن هم‌اندیشی با پیشران‌ها الگویی را برای بازاریابی طرح تعریف کردند.

وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر بیش از ۵۰ درصد طرح اجرا شده است، بیان کرد:  کماکان این طرح در مراحل ثبت نام و آموزش در سطح استان در حال انجام است و افراد می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://inhb.ir/ و یا دبیرخانه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان بوشهر مراجعه کنند.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود استان در سطوح خرد و کلان و دستور رئیس جمهور محترم مبنی برای اشتغال حداکثری به‌دنبال تحقق این هدف با ایجاد مشاغل خانگی با بیش از ۱۰ عنوان شغل در استان هستیم.

احمدی‌زاده افزود: امیدواریم با مشارکت دستگاه های ذیربط مشاغل معرفی شده در طرح ملی مشاغل خانگی علاوه بر ایجاد شغل پایدار در معرفی صنایع دستی در سطوح کشور و ملی نیز موثر باشیم.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر