پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۷۰۹
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

فکرشهر: بی بی سی نوشت: جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اظهاراتش درباره جنگ یمن به تنش دیپلماتیک بیروت با عربستان و متحدانش منجر شده بود، روز جمعه از مقام خود استعفا کرد.

آقای قرداحی از مسیحیان مارونی است که در ائتلاف با گروه حزب‌الله لبنان به سر می‌برند. در ویدئویی که حدود یک ماه پیش از او منتشر شده بود، آقای قرداحی در حال انتقاد از عربستان در جنگ یمن دیده می‌شد.

به رغم اینکه او این اظهارات را پیش از رسیدن به مقام وزارت اطلاع‌رسانی در کابینه نوپای لبنان به زبان آورده بود، عربستان و متحدانش در خلیج فارس، به نشانه اعتراض سفرای خود را از لبنان فراخواندند.

آقای قرداحی روز جمعه گفت که در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ریاض از مقام خود استعفا می‌کند تا آقای مکرون بتواند در سفرش به عربستان، به بحران دیپلماتیک فعلی پایان دهد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «من حاضر نیستم به ابزاری برای آسیب زدن به لبنان و لبنانی‌هایی که در عربستان و باقی کشورهای خلیج (فارس) زندگی‌ می‌کنند، تبدیل شوم. منافع کشورم و مردمم بر منافع شخصی‌ام ارجحیت دارند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم از مقامم کناره‌گیری کنم.»

اختلاف‌نظر بر سر جرج قرداحی به زورآزمایی گروه‌های سیاسی لبنان تبدیل شد که هرکدام در مناسبات منطقه‌ای خاورمیانه از حمایت یکی از دو اردوگاه ائتلاف‌های منطقه‌ای برخوردارند.

سیاستمداران سنی، از جمله نخست‌وزیران سابق این کشور که با عربستان سعودی و متحدانش روابط نزدیکی دارند، در نامه‌اس سرگشاده از آقای قرداحی خواسته بودند که از مقامش استعفا کند.

در مقابل گروه حزب‌الله لبنان و متحدانش - از جمله جنبش «المرده» که از احزاب سیاسی مسیحیان است و آقای قرداحی به آن نزدیک است - از او خواستند که از مقامش کناره‌گیری نکند.

استعفای آقای قرداحی به این نگرانی دامن زده است که کابینه لبنان با استعفاهای بیشتری روبه‌رو شود و در نهایت سقوط کند.

درطول مدت این بحران که بیش از چهار هفته به طول انجامید، عربستان هرگونه واردات را از لبنان متوقف کرد و بحران اقتصادی این کشور، شدیدتر شد.

در این مدت سقوط ارزش لیره لبنان در بازار آزار ارز که در زمان آغاز به کار کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی متوقف شده بود، بار دیگر شدت گرفت و روز جمعه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید و از مرز هر دلار، ۲۵ هزار لیره فراتر رفت.

اما خبرها درباره احتمال استعفای قریب‌الوقوع آقای قرداحی که از روز پنج‌شنبه هفته جاری منتشر شد، موجب شد تا لیره لبنان بار دیگر قدرت بگیرد.

در روز جمعه و بعد از اعلام استعفا، ارزش لیره باز هم بیشتر شد و به حدود هر دلار، ۲۳ هزار لیره رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر