سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۱۰۱۸۵۳
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۱

فکرشهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شناسایی موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در ۳۸ کشور، گفت: با وجود اینکه مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم اما پلیس گذرنامه بندر امام(ره) برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه دادند از کشتی خارج و وارد شهر شوند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نودمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۳ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به روند ابتلا به بیماری در چهار پیک گذشته، اظهار کرد: در پیک اول، ۱۶۶.۷ نفر در یک صد هزار نفر، در پیک دوم ۶۹.۴ نفر به ازای هر یک صد هزار نفر، در پیک سوم ۳۹۳ بیمار به ازای هر یک صد هزار نفر و در پیک آخر ۵۲۰ نفر به ازای هر یک صد هزار نفر به کرونا مبتلا شدند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که روز گذشته به ازای هر یک صد هزار نفر ۹.۶ به کرونا مبتلا شدند یعنی اکنون شاهد کمترین میزان ابتلا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هستیم.

 وی افزود: در پیک آخر به ازای هر یک صد هزار نفر ۴۲.۷ بیمار بستری می‌شدند اما اکنون این رقم به کمتر از یک نفر رسیده است. همچنین برای اولین بار است که کل استان خوزستان در وضعیت آبی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در پی گسترش اُمیکرون در کشورهای مختلف، مراقبت‌های مرزی تشدید یافته است، گفت: در ۱۰ روز گذشته ۳۲ کشتی با ۶۵۹ خدمه وارد خوزستان شده‌اند که از ۴۹۲ نفر از این تعداد در ۴۰ مایلی دریا تست گرفته شد و مابقی افراد نیز تست منفی همراه خود داشتند.

وی بیان کرد: عمده کشتی‌های وارد شده به بنادر خوزستان از امارات، هند، روسیه و برزیل بوده‌اند.

ابول‌نژادیان افزود: در مرزهای زمینی شلمچه و چذابه نیز مراقبت‌های مرزی در حال انجام است. در این مدت یک هزار و ۳۴۱ شهروند ایرانی از طریق این مرزها وارد کشور شدند که از ۷۳۱ نفر تست گرفته شد و مابقی تست همراه خود داشتند. در مجموع، یک مورد مثبت شناسایی شد که قرنطینه شده است.

وی گفت: ۷ هزار و ۹۷۲ تبعه عراقی نیز وارد کشور شدند که از ۵۲۴ نفر تست گرفته شد و یک مورد مثبت شناسایی شد که به کشور عراق عودت داده شده است. در چذابه مورد مثبتی شناسایی نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با وجود اینکه مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم اما پلیس گذرنامه بندر امام(ره) برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه دادند از کشتی خارج و وارد شهر شوند؛ این در حالی است که تبعه این کشورها حتی اگر تست منفی داشته باشند نباید اجازه ورود به کشور داشته باشند.

وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی هشدار داده و خواستار آمادگی همه کشورها از نظر شیوع اُمیکرون شده است بنابراین باید از این فرصت برای افزایش پوشش واکسیناسیون استفاده شود زیرا واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سه کلید مقابله با اُمیکرون هستند.

ابول‌نژادیان با اشاره به شناسایی اُمیکرون در ۳۸ کشور بیان کرد: این ویروس در کشورهای اطراف خوزستان یعنی عربستان و امارات نیز شناسایی شده است بنابراین باید به خوبی مراقبت کنیم.

وی افزود: فعلا گفته شده که قدرت سرایت اُمیکرون ۱۰ برابر دلتا است اما سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که هنوز اطلاعات در مورد این سویه کم است و نمی‌دانیم این سویه مسری‌تر از دلتا است یا خیر. هنوز نمی‌دانیم شدت این سویه چگونه است اما عمده مبتلایان به این سویه افرادی بوده‌اند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر تزریق واکسن در کاهش بستری و مرگ و میرها، گفت: در برخی گزارش‌ها عنوان شده که مرگ و میر اُمیکرون کمتر از دلتا اما گسترش سویه اُمیکرون بیشتر از دلتا است. همچنین عنوان شده که یکی از شایع‌ترین تظاهرات بالینی این سویه، خستگی است اما هنوز اطلاعات در این زمینه ناقص است و این موارد، تنها در حد اظهار نظر هستند.

وی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان خوزستان بیان کرد: تاکنون ۸۰ درصد بالای ۱۲ ساله‌های خوزستان حداقل یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند اما ۳۵۰ هزار نفر در تزریق دوز دوم تاخیر داشته‌اند که با برقراری تماس تلفنی و اعزام اکیپ‌های سیار در تلاش هستیم این افراد دوز دوم‌شان را تزریق کنند. هنوز نوبت ۴۰۰ هزار دوز دومی نیز برای تزریق واکسن فرا نرسیده است.

ابول‌نژادیان گفت: این هفته ۳۸ هزار دوز واکسن جدید و خوب پاستوکووک‌پلاس وارد خوزستان شد. این واکسن برای افرادی بالای ۶۰ سال، دارای بیماری زمینه‌ای و خاصی که دو دوز اول را از نوع آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر میزان پوشش واکسیناسیون در دوز دوم در شادگان ۲۵ درصد و در کارون ۳۷ درصد اما در دهدز ۸۰ درصد، بهبهان ۷۶، اندیمشک ۷۱ درصد، اهواز شرق ۷۰.۶ و اهواز غرب ۶۴ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هفته گذشته ۱۳ شهر با پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد داشتیم که اکنون به ۱۵ شهر افزایش یافته‌اند. پیشرفت واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال نیز در لالی، حمیدیه، کرخه، خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان، کارون و باوی نسبت به میانگین متوسط استانی بالاتر بوده است. در هفته گذشته پیشرفت پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزی در شوش و اندیکا بسیار خوب بوده است که در جلسه آینده از فرمانداران این شهرستان‌ها تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل ۶۵۴ گروه همسان، بیان کرد: در هفته گذشته ۵۷ هزار و ۵۲۹ به صورت مشاوره تخصصی به صورت تلفنی و از طریق گروه‌های همسان، برای تزریق واکسن دعوت کردیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر