سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۸۷۰
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: کنگره علامه بلادی منجر به احیای دوباره حرکت و نهضت‌های روحانیت این استان شده و همچنین تالیف‌های علمی آنان را رونق بخشیده است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست اعضای دبیرخانه هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری افزود: شکل گیری این نهضت علمی پژوهشی همچنین باعث ارتقای استان در عرصه علم و پژوهش شده است.

وی بیان کرد: روحانیت استان بوشهر از دیرباز دارای دانش و معارف دین، زهد و پارسایی و اخلاق مدار و نزد علمای استان در حوزه نجف و قم مشهور بودند.

 صفایی بوشهری با بیان اینکه خیلی‌ها می‌خواستند  تا روحانیت استان بوشهر تجلی پیدا نکند، عنوان کرد: در صدر آنها کشور انگلستان قرار دارد که با سیاست‌های مختلفی می‌خواست مبارزات ضد استعماری بزرگان استان در تاریخ محو شود؛ چنانچه با رئیسعلی دلواری این کار را کرد و عکس او را تا امروز مخفی کرده‌اند.

امام جمعه بوشهر یادآورشد: شاخص‌های علمی به هیچ وجه نباید پایین گرفته شود تا تراز علمی کنگره حفظ شود.

صفایی بوشهری  گفت: تمام مقاله‌های ارسالی باید در گنجینه این کنگره حفظ و مقالات برتر در قالب چند جلد تدوین و چاپ شود.

وی همچنین از تهیه و تدوین چند کتاب پیرامون روحانیت استان بوشهر در آینده  خبر داد.

مسئول کمیته علمی کنگره علامه بلادی بوشهری نیز گفت: در آستانه برگزاری هفتمین دوره کنگره علامه بلادی بوشهری قرار داریم که هرساله علاقه‌مندان مطالب خوب و با کیفیتی را ارسال می‌کنند.

حجت‌الاسلام سیدابوالحسن حسینی افزود: ویژگی مهمی که در علامه بلادی وجود داشته روحیه پژوهشی‌ اوست که در این زمینه سرآمد علمای هم‌عصر خویش است.

وی ادامه داد: علامه بلادی در علوم‌ طب، نجوم، نسب‌شناسی، شعر فارسی و حتی رمان صاحب قلم بوده است.

حسینی با اشاره به استقبال خوب شرکت کنندگان از موضوع‌های مطرح شده برای هفتمین کنگره علامه بلادی بوشهری اظهار کرد: : بیش از ۳۰۰ اثر در قالب پایان نامه، کتاب و مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر