سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر ـ آذر حسینی: اهالی روستای «شیرینو» شهرستان کنگان می گویند شرکت نفت و گاز و صنعت پس از بیش از بیست سال حضور در منطقه، نه تنها سودی برای آن ها نداشته و اهالی از کمبود امکانات رنج می برند، بلکه با تخریب اموال بیت المال واقع در حریم 60 متری دریا، نمک بر زخم این مردم توسط صنعت پاشیده شده است...
کد خبر: ۱۰۱۸۷۸
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

فکرشهر ـ آذر حسینی: اهالی روستای «شیرینو» شهرستان کنگان می گویند شرکت نفت و گاز و صنعت پس از بیش از بیست سال حضور در منطقه، نه تنها سودی برای آن ها نداشته و اهالی از کمبود امکانات رنج می برند، بلکه با تخریب اموال بیت المال واقع در حریم 60 متری دریا، نمک بر زخم این مردم توسط صنعت پاشیده شده است.

به گزارش «فکرشهر»، روستای بندری «شیرینو» در بخش «سیراف» شهرستان «کنگان»، 15 هزار نفر جمعیت دارد و سال هاست که میزبانی صنعت نفت و گاز را بر عهده دارد؛ اما کمبود امکانات مختلف آموزشی و ورزشی و درمانی و حتی بیکاری در این منطقه و نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان پسرانه ، با وجود مصوبه های مختلف مسوولیت های اجتماعی صنعت و به کار گیری 50 درصدی نیروهای بومی، بر جای خود باقی مانده است؛ در همین حال روز شنبه ـ 13 آذرماه ـ خبر رسید که شرکت نفت و گاز اقدام به تخریب سازه هایی در منطقه کرده که طبق توافقنامه های قبلی، اکنون جزو اموال بیت المال محسوب می شود و به گفته اهالی «شیرینو»، با این کار، «نمک بر زخم مردم» پاشیده است و «این اقدام نفت و گاز هیچ پیامی جز بی احترامی به مردم شیرینو و بی توجهی به مسوولین شهرستان ندارد».

ابراهیم بهمنی ـ نایب رییس شورای اسلامی بندر شیرینو ـ در این باره به «فکرشهر» گفت: قانون حریم 60 متری مربوط به سال های قبل و پیش از انقلاب اسلامی است ولی هیچ وقت توسط صنعت رعایت نمی شد تا این که جناب رئیسی، رییس قوه قضاییه شدند و دستور فوری دادند که همه عقب نشینی کنند و حریم دریا را خالی کنند؛ از شمال کشور این عقب نشینی ها شروع شد تا به این منطقه رسید.

وی افزود: در همین راستا ما در شورای بندر شیرینو با نفت و گاز و پتروشیمی ها جلسه گرفتیم که حریم را باید برای مردم آزاد کنید و با ایشان به تفاهم و توافق هم رسیدیم.

نایب ریس شورای بخش «سیراف» توضیح داد: در قانون حریم 60 متری تاکید شده که باید حریم آزاد شود و «کسی حق تخریب ندارد مگر با مجوز شهرداری ها و دهیاری ها»؛ در این حریم 60 متری «شیرینو» نیز، شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی ها، سازه هایی از قبل ساخته بودند و در این 30 سالی که صنعت این جا جولان می دهد از این آلاچیق ها و سرویس بهداشتی و ... استفاده می کردند که در حریم 60 متری بوده است.

ابراهیمی ادامه داد: در توافق نامه ای که با نفت و گاز و پتروشیمی ها داشتیم، به تفاهم رسیده بودیم که این سازه ها تخریب نشود و عموم مردم و حتی خودشان هم استفاده کنند، اما صرفا برای این که حریم را آزاد کرده اند و عقب کشیده اند، بیل مکانیکی آورده و بدون اطلاع به شورا و دهیار، در شب، تعدادی از سازه ها را خراب کرده بودند و کارشان را در روز هم داشتند ادامه می داند که مردم متوجه شدند و به دهیاری خبر دادند. 

وی گفت: به محض اطلاع، با دهیار و اعضای شورا به محل رفتیم و موضوع را با فرماندار و دادستان شهرستان هم اطلاع دادیم و نیروی انتظامی هم آمد و جلوی ادامه کار بیل مکانیکی را گرفتیم هر چند بخشی از سرویس بهداشتی و آلاچیق ها تخریب شده است.

بهمنی اضافه کرد: ما توقع داریم شرکت های منطقه زخمی از مردم التیام دهند و مرهمی بر زخم باشند نه اینکه نمک به زخم مردم بپاشند، من عضو شورا، من مسوول، ‌شرمنده مردمی هستیم که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما استوار پشت انقلاب و امامشان مانده اند. ما امیدوار بودیم شرکت های منطقه دست به دست هم دهند و نواقصات و مشکلات حوزه و منطقه را حل کنند، اما امروز مردم بار دیگر شاهد بی مهری صنعت بودند.

نایب رییس شورای اسلامی بندر شیرینو با تاکید بر این که «طبق توافق و تفاهم های صورت گرفته از گذشته بین نفت و گاز و مجموعه دهیاری و شورای اسلامی، می بایست کلیه این امکانات به صورت صحیح و سالم در جای خود باقی بماند»، افزود: این تخریب فعلا متوقف شده ولی لازم است که مسوولین استان عزیزمان به موضوع ورود کرده و نفت و گاز، خسارتی را که به این اموال که الان متعلق به بیت المال است، وارد کرده اند، بپردازند.

وی اظهار امیدواری کرد: امید است با پیگیری فرماندار جدید شهرستان، مساله حریم 60 متری دریا که از آبان ماه سال 1399 آغاز شده است، پایان یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر