سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۱۰۱۸۸۳
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

فکرشهر: رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور خبر داد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، «علیرضا منادی سفیدان» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به خبرنگاران گفت: ادامه بررسی طرح اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی که مربوط به تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور است در جلسه امروز بررسی شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مواد این طرح افزود: ماده نخست مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی انجام شود و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ ادبیات زبان‌های محلی و قومی را متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش دهد، اضافه کرد: یکی دیگر از مواد این طرح تأکید شده که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش موظف است در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند. البته رسم‌الخط این کتب فارسی بوده و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع است.

منادی سفیدان با تاکید بر اینکه مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی است، ادامه داد: در این طرح تأکید شد وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزش خدمت پودمانی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبان‌های قومی و محلی) برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند (ترجیحا معلمان زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی) برگزار کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر در مدت سه ماه پس از ابلاغ آن توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه این طرح ۴۲ سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: هزینه‌های این طرح در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر