پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۸۸۸
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

فکرشهر:  تعدد مسیرهای حادثه‌خیز در استان بوشهر باعث شده تا تصادفات مرگ‌بار در جاده‌های استان به یک موضوع تکراری تبدیل شود و هر روز خبری جدید از مرگ در این مسیرها شنیده شود.

به گزارش فکرشهر از مهر،  سجاد محمودی: راه در تعریف خود، مسیر ارتباطی بین دو نقطه بیان شده و از آن به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ای یاد می‌شود و البته یکی از ملاک‌های متمول و متمدن بودن مناطق، محورهای مواصلاتی آن است.

استان بوشهر در جنوبی ترین قسمت کشور، با داشتن ۶۲۵ کیلومتر مرز آبی، بیشترین مرز مشترک با خلیج فارس را دارا است. این استان ۱۱ میدان گازی، ۱۳ میدان نفتی، بالغ بر ۴۰ پالایشگاه و پتروشیمی، مناطق آزاد، بنادر صیادی و تجاری و معادنی دارد که آن را در قامت قطب انرژی و اقتصاد مولد ایران معرفی می‌کند.

همه این ظرفیت‌ها حاکی از دارا بودن استان بوشهر از حیث منابع و البته فقیر بودن این استان از نظر برخورداری از زیرساخت‌ها علی رغم این بهره مندی است.

به علت وجود برخی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی استان بوشهر شاهد وقوع حوادث متعدد و متنوعی هستیم که افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

استانی با این سطح برخورداری، جاده‌هایش بقدری بد است که در کنار کیفیت خودروهای ایرانی و بلاتکلیفی قانون ته لنجی و جابجایی کالای ملوانی با خودروهای شوتی، مردمش همیشه شاهد بدترین و دلخراش ترین صحنه‌های تصادف منجر به فوت و زنده سوزی سرنشینان بوده‌اند.

مشکل جایی است که گوش‌هایمان به شنیدن اخبار روزانه تصادفات عادت کرده و فقط به گرفتن آمار حادثه بسنده و پس از چند روز فراموشش می‌کنیم که این بسیار ترسناک است.

 

برخی از محورها را که آمار تصادف و فوتی بیشتری دارند، جاده مرگ می‌نامند که یکی از مهمترین جاده‌های مرگ استان بوشهر، محور ساحلی دیر - بوشهر است.

با پایش اخبار حوادث، به این نکته پی می‌برید که در اقصی نقاط این استان، چندین محور مواصلاتی موسوم به جاده مرگ وجود دارد و تا کنون خانواده‌های زیادی را از هم متلاشی کرده است.

از جاده‌های مرگ استان بوشهر می‌توان به جاده ساحلی دیر-بوشهر، جاده کنگان-جم، جاده جم-فیروزآباد، مسیر موسوم به پیچ‌های جاشک، مسیر اهرم-برازجان، مسیر کلل - آبپخش و جاده آبدان-دوراهک اشاره کرد. اینها نمونه‌ای از مسیرهایی است که سالانه عده زیادی از جوانان و سرپرستان خانوارها را به کام مرگ می‌کشاند.

جاده مرگ را اصلاح کنید

امام جمعه آبدان با اشاره به وقوع حوادث متعدد در مسیر آبدان - دوراهک گفت: از مسئولان درخواست داریم که هر چه سریع‌تر جاده مرگ را اصلاح کنند.

حجت الاسلام محمود کارگر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جاده آبدان به سمت دوراهک اظهار داشت: بسیاری از مردم ما از این مسیر خطرناک و باریک تردد می‌کنند. برخی به جاده مرگ تعبیر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر کاری شروع می‌شود باید سریع تکمیل شود، ناقص رها نشود. ماشین آلاتی چند روزی کار می‌کنند و بعد می‌روند.حداقل شانه سازی جاده که می‌شود انجام داد. نباید جان مردم در خطر باشد.

امام جمعه آبدان با اشاره به ایرادات و نواقص ورودی شهر آبدان از طرف کنگان اشاره کرد و افزود: مسئولین زحمت کشیدند، دستشان درد نکند. اما کار را باید درست انجام داد. تا اتفاقی رخ نداده مسئولان این مسیر را هم اصلاح کنند.

 

نفتی‌ها مسئولیت خود را انجام دهند

به راستی چرا باید کماکان مطالباتمان سطح پایین و در سطح جاده، بیمارستان و… باشد؟ این محورها همیشه مورد مطالبه مردم بوده و خواهند بود. نکته‌ای که کلیت دارد و در همه ابعاد مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان بوشهر صادق است گزاره رفع مشکل به شرط نیاز صنعت است.

معنای این گزاره این است که در هر ابعادی، تا صنعت خود نیازش نباشد اقدام به پیگیری و رفع مشکل نمی‌کند. از این حیث می‌توان به بحث توسعه بنادر جنوب استان و کیفیت بهتر محورهای مواصلاتی آن اشاره کرد که دلیلش چیزی جز استفاده خود صنعت در امر جابجایی تجهیزات سنگین و صادرات محصولات و… نیست.

برخی افراد و مدیران حل معضل جاده‌های مرگ مستلزم استقرار صنعت در آن محدوده می‌دانند. محور ساحلی دیر- بوشهر مستثنی نبوده و به وضوح کیفیت نسبی آن را ابتدای محور (محل قرارگیری پتروشیمی‌ها) می‌توان دید و این یعنی مردم نباید انتظار رفع معضل توسط ادارات کل را داشته باشند.

کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها

کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های راه را می‌توان یکی از مهمترین چالش‌ها در مسیر رفع مشکلات جاده‌های استان بوشهر دانست که باعث برخی از پروژه‌های استان همچنان ناقص بمانند.

وزیر راه و شهرسازی در سفر هیئت دولت به استان بوشهر در بازدید از پروژه جاده وفاق در شهرستان دیر اظهار داشت: این پروژه در حال حاضر فعال است و برای تکمیل و افتتاح آن ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رستم قاسمی خاطرنشان کرد: این جاده به طول ۹ کیلومتر بین شهرستان‌های دیر و کنگان از پروژه‌های مهم گردشگری، ساحلی و توریستی است.

وی درباره پروژه بزرگراه دیر - بوشهر گفت: این پروژه در حال انجام است ولی مقداری محدودیت اعتباری دارد که در جلسه روز جمعه شورای استان مطرح می‌شود.

 

آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های بزرگراهی

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اینکه قیمت مصالح برای راهسازی افزایش یافته است، گفت: به خاطر این وضعیت هزینه تکمیل پروژه‌های راهسازی استان بوشهر افزایش یافت.

فرزاد رستمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد تکمیل پروژه‌های راهسازی استان اظهار داشت: تکمیل بزرگراه‌های استان بوشهر را با جدیت دنبال می‌کنیم و برخی از طرح‌ها با پیشرفت خوبی روبرو هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: محور بزباز - بندو در محل اتصال استان بوشهر به هرمزگان دارای طول ۲۲ کیلومتر است که پنج هزار و میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و دهه فجر امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

وی در مورد کنارگذر کنگان - دوراهک نیز بیان کرد: ۱۸ کیلومتر از این مسیر زیر بار ترافیک رفته و ۱۳ کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است که نیمه اول سال آینده تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

رستمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تکمیل محور ورودی دیلم، ادامه داد: ۲۰ کیلومتر از بزرگراه برازجان - اهرم نیز نیمه اول سال آینده تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی در مورد دیگر پروژه‌های بزرگراهی استان بوشهر نیز گفت: باند دوم دالکی- کنارتخته یکی از طرح‌های مهم استان است. مسیر فعلی ۲۵ کیلومتر طول دارد و مسیر جدید دارای مسافت ۱۸ کیلومتر است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با انتقاد از وضعیت فعالیت پیمانکاران این پروژه بیان کرد: تاکنون یک میلیون مترمکعب خاکبرداری در این پروژه انجام شده است و سال آینده در اولویت اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی از اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال به پروژه محور اهرم – برازجان خبر داد و اضافه کرد: این پروژه ۵۴ کیلومتر مسافت دارد که در فاز اول آن، ۲۰ کیلومتر احداث می‌شود.

رستمی از تلاش برای تکمیل این بخش از مسیر تا نیمه نخست سال آینده خبر داد و بیان کرد: بخش‌های حادثه خیز این مسیر در اولویت قرار دارد.

ته‌لنجی و حوادث جاده‌ای

تفسیر ناهماهنگ حمل کالای ملوانی یکی از دلایل ناامنی جاده‌ها است. خودروهایی که کالای ملوانی را حمل می‌کنند با معیشت مردم استان بوشهر عجین شده‌اند.

جوانانی که بخاطر بی مهری صنعت روی بدین کار آورده و به جهت تفسیر اشتباه و عدم هماهنگی دستگاه‌های استان و برای پاک کردن صورت مسئله توسط قانون مجازات می‌شوند.

از آنجا که این رویکرد معمولاً به تعقیب و گریز منجر می‌شود پس باید انتظار رانندگی پرسرعت را داشت که در کنار کیفیت بد و عرض کم جاده‌ها، گاه به حوادث دل‌خراشی منجر شده است.

مشکل جاده‌های مرگ سال‌ها است که بارها و بارها بیان شده ولی گوش شنوایی نیست. مرکز گرایی ادارات کل در مباحث عمرانی یکی از عمده ترین دلایل عدم توسعه مناطق پیرامونی است.

امید می‌رود که با بررسی اصولی این محورها، نظاره گر رفع این معضل در قامت بدیهی‌ترین خواسته مردم استان بوشهر باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر