جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۹۵۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

فکرشهر: حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که از سوی دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران و در محل مجتمع ولیعصر علیه السلام دانشگاه آزاد تهران جنوب برگزار شد، گفت: امروز شما دانشجویان باید همان روحیه دشمن ستیزی و آرمان خواهی دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را حفظ کنید.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، وی با تاکید بر اینکه شما دانشجویان باید جایگاه خود را در کسب علم و دانش قدر بدانید، تصریح کرد: کشور با اهتمام به علم و دانش می‌تواند روز به روز راه افتخار را طی کند و سربلندی‌های ارزشمندی را به دست بیاورند.

منتظری تصریح کرد: راه کسب علم یک راه انحصاری است با این وجود قدرت تنها در نیروی نظامی نیست، چون هر آنچه که توان انسان و کشور را بالا می‌برد مشمول آیه شریفه اعدت لهم ما استطعتم من قوه است.

دادستان کل کشور بیان کرد: علم قدرتی است که هر ملتی آن را به دست بیاورد می‌تواند در مقابل ناملایمات مقاومت کند دانش قدرت است و کسی که این قدرت را کسب کند می‌تواند بر دشمن یورش ببرد، اما اگر کسی قدرت علم نداشته باشد دشمن به او یورش می‌برد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: اگر کشور خود را دوست دارید و بقای آن را با عزت و افتخار می‌خواهید و اگر راه شهیدان ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را می‌پسندید و از طرفی به راه امام اعتقاد دارید باید خود را به قدرت علم مجهز کنید.

منتظری بیان کرد: علمی که مدنظر اسلام و اهل بیت است دارای دو بال است که یک بال آن تزکیه است و در واقع تزکیه در کنار علم قرار می‌گیرد چرا که علم بدون تزکیه همان علمی است که در دست قدرت‌های استکباری قرار دارد.

دادستان کل کشور افزود: همه ما می‌دانیم که علم بدون تزکیه که در دست قدرت‌های استکباری قرار دارد چه بلایی به سر ملت‌ها آورده است در واقع علم بدون تزکیه همان علمی است که در اختیار استکبار جهانی و آمریکا است.

وی با بیان اینکه شما باید به عنوان آینده سازان کشور علم و تزکیه را با هم کسب کنید، اظهار کرد: بنده می‌دانم که دشمنان تلاش می‌کنند تا هویت و ارزش‌های معنوی را از شما جوانان بگیرند و در این مسیر نیز سرمایه گذاری‌های زیادی از سوی دشمنان صورت گرفته است.

منتظری به رشادت‌های جوانان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در جنگ جوانان ما سینه خود را در مقابل دشمن سپر کردند تا دشمن ارزش‌های این ملت را به تاراج نبرد.

دادستان کل کشور افزود: در جنگ تحمیلی دشمن با توپ، تانک، مسلسل و موشک به ما حمله می‌کرد و حتی تا برد حملات آن‌ها شهر تهران می‌رسید، اما امروز دشمن سلاح بسیار خطرناکی با عنوان فضای مجازی در دست دارد و با این سلاح تا اتاق‌های خواب ما هم نفوذ کرده است.

وی گفت: فضای مجازی یک ابزار توانمند و فناوری ارزشمند است، اما این فضا همان قدر که ارزشمند است خطر نیز دارد.

منتظری افزود: دشمن امروز از طریق فضای مجازی به صورت شبیخون به نوامیس، ارزش‌های فرهنگی، عفت و پاکدامنی ما یورش آورده از این رو ما هر آنچه در توان داریم باید در مقابله با دشمن به کار ببریم.

دادستان کل کشور در ادامه ضمن پاسخگویی به مطالبات مطرح شده از سوی دانشجویان گفت: خدا را شاهد می‌گیرم که هر آنچه دانشجویان در این جمع گفتند درست بوده و تمام دغدغه‌های آن‌ها دغدغه به حقی است به گونه‌ای که بنده حتی یک سوال از شما را نیافتم که صحیح نباشند. به هر روی این دغدغه‌ها دغدغه‌های من طلبه هم هستند و اگر نگویم بیشتر از شما دغدغه ندارم دغدغه ام کمتر نیست.

وی تصریح کرد: دانشجویان گفتند که دادستان قدرت دارد، اما چرا برای مقابله با مشکلات کاری نمی‌کند این هم سوال به حقی است واقعیت این است که بنده به شخصه تمایلی برای تصدی این سمت نداشتم، چون خود را لایق نمی‌دانستم با این وجود دوبار به بنده پیشنهاد شد که بار اول به جد رد کردم و بار دوم هم همین طور، اما بعدا مسائلی پیش آمد که این مسئولیت را پذیرفتم از این رو وقتی که در این جایگاه قرار گرفتم به عنوان مدعی العموم و کسی که باید به جای همه شهروندان وارد معرکه شود بسیاری از مسائل را دنبال کنم. به هر روی مسائلی وجود دارد که اقتضای آن نبوده تا در مجامع عمومی و رسانه‌ها بیان شوند.

منتظری بیان کرد: بنده آنچه را که در توانم بود و به اقتضای وظایفم انجام دادم، اما خودم را در نزد خداوند به خاطر اینکه نمی‌توانم کاری انجام دهم که برای همگان ملموس و محسوس باشد، شرمنده می‌دانم.

دادستان کل کشور به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: بنده یک عضو کوچک در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه هستم با این وجود زمانی که قرار بود این شورا تشکیل شود رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای سیاست ها، راهبرد‌ها و انتظارات خود را مطرح کردند و گفتند بروید و برای حل مشکلات مردم تلاش کنید و هر جا گره‌ای وجود داشت آن را باز کنید و اگر در باز کردن این گره احتیاج به حضور من بود من هم کمک می‌کنم.

وی اضافه کرد: بنده از مسائلی که در حوزه اقتصاد وجود دارد اطلاع دارم، چون عضو شورای پول و اعتبار و بورس هستم با این وجود بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب گفتند بروید و اولین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه را تشکیل بدهید اینکه چه قدر تشکیل آن جلسه طول کشید به آن اشاره نمی‌کنم، ولی از همان جا فهمیدم که مسئولان چه قدر دلسوز هستند.

منتظری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور سابق نیز معتقد بودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم با این وجود بنده به رئیس جمهور سابق گفتم تیم اقتصادی شما مرد جنگ اقتصادی نیستند، چون من این آقایان را می‌شناختم و در جلسات بانک مرکزی و گمرک همه مسائل را دنبال می‌کردم.

دادستان کل کشور به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: رهبری در آن سخنرانی تاکید کردند که بالای کالای قاچاق را آتش بزنید با این وجود بنده بعد از بیانات رهبری و در فروردین رئیس گمرک را خواستم و به او گفتم بیایید دست به دست هم بدهیم و با قاچاق کالا مبارزه کنیم همچنین به او گفتم که ابزار کار دست شماست و من هم از جایگاه خودم استفاده می‌کنم.

وی تصریح کرد: همچنین در جلسه‌ای رئیس قوه قضائیه تمام مسئولان حوزه مبارزه با قاچاق کالا را دعوت کرد به هر روی ما می‌نشینیم و حرف می‌زنیم، ولی در مقام اجرا همکاری صورت نمی‌گیرد مثلا برای مبارزه با قاچاق باید سامانه‌هایی ایجاد و تجمیع می‌شد، اما با وجود پیگیری‌هایی که صورت گرفت تا پایان دولت فخیمه آقای روحانی هیچ اقدامی در راستای ایجاد این سامانه‌ها انجام نشد. البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقداماتی از سوی آقای رئیسی صورت گرفته که امیدواریم طبق وعده‌هایی که دادند این کار را ادامه دهند.

منتظری با بیان اینکه مسئله فیلترینگ تلگرام خیلی فراتر از این است که یک قاضی دستور فیلترینگ را صادر کرده باشد، افزود: برای فیلترکردن تلگرام، شکایتی شده بود و قاضی حکم داد، حالا مهم نیست آن قاضی چه سرنوشتی داشت.

وی گفت: بنده رئیس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستم که شش نفر از اعضای آن جزو وزرای دولت هستند با این وجود بنده در دولت آقای روحانی هر چه تلاش کردم تا جلسات این کارگروه تکمیل شود وزرای دولت فقط دوبار در جلسات شرکت کردند و آن هم برای کاری بود که خودشان می‌خواستند انجام دهند. با این وجود در بقیه موارد یا وزرا نمی‌آمدند یا معاونین خود را می‌فرستادند که به آن‌ها هم گفته می‌شد مثلا در مورد فلان موضوع رای ندهید.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در این کارگروه ما هر چه می‌خواستیم در راستای اصلاح جلسه بگیریم وزرا یا شرکت نمی‌کردند یا رای نمی‌دادند، افزود: ما در این کارگروه در رابطه با وی پی ان‌ها یک تصمیم گرفتیم و از دستگاه‌هایی که نیازمند وی پی ان بودند از جمله وزارت علوم خواستیم تا بخش‌هایی را که به وی پی ان نیاز دارند به ما معرفی کنند، اما خیلی‌ها این کار را انجام ندادند. به هر روی امیدواریم در دولت اخیر در این راستا اقدام شود.

وی با بیان اینکه بنده عضو شورای عالی فضای مجازی نیز هستم و از دغدغه‌ها و نگرانی‌های رهبری آگاهم افزود: ما هر جا می‌خواستیم در این حوزه اقدام کنیم می‌گفتند می‌خواهند فیلتر کنند ما می‌گوییم فضای مجازی باید مدیریت شود و این نیازمند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است. به هر روی خدا می‌داند که ما چه دعوا‌ها و فریاد‌هایی به خاطر فضای مجازی نزدیم.

منتظری گفت: وقتی که آقایان می‌گفتند دست وزیر من روی فیلترینگ نمی‌رود فکر می‌کردند که ما می‌خواهیم همه چیز را فیلتر کنیم این در حالی که ما همواره می‌گفتیم فضای مجازی به فضایی برای انجام جرایم تبدیل شده است و حتی بنده آمار جرائمی را که در این حوزه اتفاق افتاده ارائه کرده بودم، اما اقدامی صورت نمی‌گرفت با این وجود شما بگویید که ما باید چه کار می‌کردیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه آنچه که دانشجویان در مورد عدم برخورد با ترک فعل مدیران در این جلسه بیان کردند حرف به حقی است، افزود: واقعیت این است که دستگاه قضائی نمی‌تواند براساس میل و اراده خود عملی انجام دهد ما باید براساس قانون با مجرمین عمل کنیم. با این وجود مشکلی که در برخورد با ترک فعل مدیران وجود دارد این است که در قانون برای برخورد با ترک فعل‌ها جرم انگاری نشده است.

وی تصریح کرد: از سوی مجلس و همچنین از استان‌های مختلف چندین هزار امضا برای برخورد با ترک فعل مدیران به دست ما رسیده و البته ما نیز اقداماتی را نیز انجام داده ایم، ولی آن‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنیم. به هر روی از زمان اقدام مجلس ما نیز پیش از دولت سیزدهم اقداماتی را برای برخورد با ترک فعل مدیران شروع کرده ایم، ولی باید با یک مدیریت جامع کار پیش برود هر چند که این موضوع دردی است که بنده به عنوان دادستان دارم.

منتظری با بیان اینکه برخورد با ترک فعل مدیران مطالبه مردمی است، اما یکی از مهمترین موانع ما این است که ترک فعل‌ها جرم انگاری نشده و نهایتا تخلف محسوب می‌شوند، افزود: در قانون ذکر شده که تخلف رئیس جمهور باید به دیوان عالی برود و اگر تخلف رئیس جمهور نیز در دیوان عالی محرز شود دیوان نمی‌تواند نسبت به اعمال مجازات اقدام کند بلکه می‌تواند این پیشنهاد را به رهبری بدهد که رئیس جمهور صلاحیت تصدی ریاست جمهوری و ادامه کار را ندارد خب این سالبه به انتفاء موضوع شده ما چه کار کنیم؟

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما تنها در مواردی که جرم تعریف شده می‌توانیم به عنوان تعقیب کیفری ورود پیدا کنیم، افزود: واگذاری‌ها بعضا اشکالاتی داشته، اما نحوه برخورد ما با این مسائل باید به گونه‌ای باشد که بحث سرمایه گذار نکنیم و این نیاز به تدابیری دارد.

وی تصریح کرد: اینکه دانشجویان گفتند مردم از احقاق حقوق عامه رضایت ندارند درست است، اما بنده در زمان آقای آملی لاریجانی اولین اقدامی را که به جد در اولویت قرار دادم احقاق حقوق عامه بود و حتی اولین جلسه‌ای را نیز که با حضور مسئولان قضائی برگزار کردم به این موضوع اختصاص یافت هر چندکه رئیس قوه نیز چندان راضی نبود، اما در همایش سال بعد آقای لاریجانی از این موضوع چنان استقبال کردند که بهترین سخنرانی خود را به آن اختصاص داد.

منتظری افزود: مشکل اساسی ما در احقاق حقوق عامه این است که حتی یک سطر قانون برای احقاق حقوق عامه نداریم البته یک آئین نامه در این رابطه تنظیم شده و رئیس قوه قضائیه نیز آن را امضا کرده و از طرفی پیش نویس یک لایحه نیز تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه در این پنج سال اقدامات ارزشمندی در راستای احقاق حقوق عامه انجام داده افزود: بنده از دانشگاه‌ها می‌خواهم تا در راستای صیانت از حقوق عامه به ما کمک کنند.

منتظری به مشکلات پیش روی دستگاه قضائی اشاره کرد و افزود: ما در قوه قضائیه با مشکل کمبود جا و بودجه مواجه هستیم، اما این دلیل نمی‌شود که ما کم کاری کنیم به هر روی اراده وجود دارد، ولی مشکلات هم زیاد هستند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که برخورد با فساد در دستگاه قضائی از دوره رئیس پیشین این قوه شروع شد و در دوره آقای رئیسی اوج گرفت و هم اکنون نیز ادامه دارد، تصریح کرد: اینکه برخورد با فساد در دستگاه قضائی اطلاع رسانی نمی‌شود دلیلی نیست که با فساد برخوردی صورت نمی‌گیرد به هر روی بنده همین جا اعلام می‌کنم اگر کسی یک کارمند یا قاضی فاسدی را سراغ دارد آن را به بنده گزارش دهد و اگر رسیدگی نکردیم قطعا باید در مقابل خداوند پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: برخی‌ها با بی انصافی تصور می‌کنند که تمام ابزار‌ها دست رهبری است، اما واقعا این طور نیست، چون ما قانون داریم و هر کسی باید طبق قانون به وظایف خود عمل کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر