شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با فرماندار دشتستان درباره وضعیت عمرانی شهرستان
فکرشهر: نگاه ما به ورودی برازجان، ساماندهی است/ اگر آنجا را ساماندهی نکنیم، خودش یک قتلگاه می شود/ آغاز تکمیل بیمارستان 17 شهریور برازجان از 1401 با 300 میلیارد تومان از محل فروش املاک علوم پزشکی استان/ اعضای کمیته تخصیص اعتبارات/ آخرین خبر از وضعیت آبی شهرستان و وعده افتتاح چند آب شیرین کن در دهه فجر امسال/ قول صددرصدی برای حل مشکل اینترنت یک روستا/ تا زمانی که قیمت نان وضعیت درستی پیدا نکند، وضعیت نانوایی ها همین است/ زمان بهبود وضعیت مرغ/ فروش نخل های بخش ارم و تمهیدات آبی فرماندار/ مصوبات سفر رییس جمهور برای دشتستان...
کد خبر: ۱۰۲۰۲۷
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون موضوعات زیادی بوده که رسانه «فکرشهر» در قالب های گوناگون ورود کرده و به آن ها پرداخته است که بسیاری ازاین موارد به طور مستقیم به عملکرد فرماندار شهرستان دشتستان مربوط می شود.
برای پیگیری برخی از این موضوعات که به آن پرداخته و یا از فرماندار پرسیده بودیم، به گفت و گو با «فتح اله نوروزی» نشسته و وضعیت هر مورد را از وی جویا شدم؛ این که حل هر یک از مسایل دشتستان، در چه مرحله ای از کار قرار دارند.

نگاه ما به ورودی برازجان، ساماندهی است/ اگر آنجا را ساماندهی نکنیم، خودش یک قتلگاه می شود
فکرشهر: جناب فرماندار، برای اولین سوال، وضعیت ورودی برازجان از سمت شیراز که در نشست هفته دولت فرمودید، بودجه اش مصوب شده و در اولویت کاری است، به کجا رسیده است؟

ما یکی از اولویت هایمان در کمیته برنامه ریزی ورودی شهر برازجان است و به استان و سازمان مدیریت هم اعلام کرده ایم، اما متاسفانه از بهمن پارسال تا الان ما تخصیص اعتبار نداشته ایم. اگر تخصیص اعتبار به پروژه ها بخورد، قطعا ساماندهی ورودی شهر برازجان انجام می شود، چون این موضوع خیلی بستگی دارد به آرامستان جدید. یعنی در حال حاضر که از آرامستان جدید نمی توانیم استفاده کنیم، صرفا به خاطر ورودی است. اگر آنجا را ساماندهی نکنیم، خودش یک قتلگاه می شود. ما اولویت هایمان و تشخیصمان این است که حتما باید اینجا کار انجام شود، اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نمی شود. ما حدود 4 میلیارد برای شروع در نظر گرفته ایم. دو تا بحث وجود داشت یکی تقاطع و یکی میدان. حتی ما با میدان هم توافق کردیم که با اعتبار کمتر بتوانیم موضوع را جمع کنیم  و سامان بدهیم، اما متاسفانه تخصیص داده نشده است.

فکرشهر: این 4 میلیاردی که عنوان کردید، برای میدان است یا تقاطع؟
ما اسمش را گذاشته ایم ساماندهی. نگاه من تقاطع بود. راه و شهرسازی گفت راه ندارد و با این عددها و رقم ها الان دیگر شکل نمی گیرد. ما نگاهمان در حال حاضر، ساماندهی است؛  یک سری اصلاحات لوله آب و گاز و برق هم انجام شده. یعنی اعتبار هم گذاشته ایم. خلاصه بگویم ما منتظر تخصیص اعتبار هستیم که راه و شهرسازی بیاید کارش را انجام دهد و در حوزه کاری شهردای هم نیست و آن ها نمی توانند بودجه اختصاص دهند.

فکرشهر: آیا در مورد اداراتی که از زمان حضور شما تاکنون با سرپرست اداره می شوند، تصمیمی هم دارید که رییس انتخاب کنید یا کماکان با سرپرست اداره خواهند شد؟ 
تعداد اداره های دارای سرپرست زیاد نیست و برای این ادارت باید مدیرکل ها تصمیم بگیرند. 

آغاز تکمیل بیمارستان 17 شهریور برازجان از 1401 با 300 میلیارد تومان از محل فروش املاک علوم پزشکی استان
فکرشهر: بیمارستان 17 شهریور برازجان، اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ لطفا توضیح کاملی بفرمایید؟
در مورد بیمارستان 17 شهریور ما به دنبال این بودیم که ردیف بودجه ای برایش بگیریم که از محل بحران، پروژه آغاز شد. یکی از ظرفیت های بسیار خوبی که می توانستیم استفاده کنیم، سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان بوشهر بود. این را جزو اولویت های شهرستان در سفر رییس جهمور قرار دادیم. در نشست های هماهنگی نهاد ریاست جمهوری هم به موضوع خوب پرداخته شد، هم علوم پزشکی و هم سازمان مدیریت و هم استانداری، هماهنگی های خوبی برقرار کردند و تکمیل بیمارستان 17 شهریور از محل فروش املاک وزارت بهداشت و علوم پزشکی استان بوشهر در دستور کار قرار گرفت و حتی مشخص کردند که با فروش کجا کار انجام شود. رقم پیشنهادی هم 300 میلیارد تومان بوده و در مصوبات سفر هم اعلام شده و سازمان مدیریت گفته که با 300 میلیارد تومان تکمیل می شود.

فکرشهر: مشخص نیست که مناقصه بیمارستان چه زمانی انجام می شود؟
در آخرین صحبتی که داشتم، سازمان مدیریت گفت که این کار زمان زیادی نمی برد و نگاه این بود که حداکثر تا پایان امسال بتوانند جمع بندی موضوع را داشته باشند که اعتبارش را جذب کنند.

فکرشهر: یعنی از 1401 دیگر ساختش شروع می شود؟
جزو مصوبات است و باید انجام شود.

فکرشهر: اگر پول باشد، چقدر زمان می برد که ساختش تکمیل شود؟
ساخت بیماستان 17 شهریور دو فاز است. فاز اول حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مجموع کل، حدود 30 درصد می شود. بیمارستان به حال خود رها نشده است و مرتب ما پیگیری می کنیم. سعی کردیم که پروژه های دشتستان را روی زمین نگذاریم. در هفته دولت پروژه هایی که در دشتستان داشتیم، عدد بسیار بالایی در سطح استان بود. بیش از یک سوم اعتبارات استان، ما پروژه افتتاح کردیم. الان هم عدد و رقمی که ما داریم در مصوبات سفر رییس جمهور، باز عدد و رقم بسیار بسیار خوبی است که بعد که اعلام کردم در استان خیلی بحث ایجاد کرد. اما ما وظیفه داشتیم این پروژه را به عنوان یک پروژه اولویت دار به نهاد ریاست جمهوری ورییس جمهور و هیات دولت که وارد استان شدند معرفی کنیم و مصوبه اش را هم گرفتیم. اعتبار هم در نظر گرفته شده؛ حالا اگر فردا تخصیصی نیاید، من مقصر نیستم. 

اعضای کمیته تخصیص اعتبارات
فکرشهر: برای پیگیری تخصیص اعتبارات، شما مسوولیتی ندارید؟
ما فرمانداران در کمیته تخصیص اعتبار نیستیم. کمیته سه عضو شامل استاندار، سازمان مدیریت و مدیرکل اقتصاد و دارایی است. 

فکرشهر: افتتاح ساختمان بخشداری سعدآباد بالاخره کی انجام خواهد شد؟
بحث تجهیزاتش مطرح است؛ سال گذشته اوراق خزانه که آمد مبلغش کم بود و نتوانستند خرید کنند، الان یک اعتباری سازمان مدیریت لحاظ کرده که خزانه به استانداری بدهد و استانداری خرید تجهیزات را انجام بدهد. ما درخواست یک میلیارد داده ایم. لیست را اعلام کرده ایم و قرار شده پروژه های اولویت دار استان در کمیته تخصیص در لیست قرار بگیرند و امیدوارم با تخصیص اعتباری که در خزانه پول بیاید، بتوانیم تجهیز کنیم که استفاده بشود.

آخرین خبر از وضعیت آبی شهرستان و وعده افتتاح چند آب شیرین کن در دهه فجر امسال
فکرشهر: جناب نوروزی، آب شیرین کن های شهرهای مختلف شهرستان در چه وضعیتی هستند؟
پیشرفت آبشیرین کن برازجان بسیار بالاست، به طوری که احتمالا در دهه فجر افتتاح شود و با افتتاح آن، 17 هزار متر مکعب آورده آب به ورودی برازجان اضافه می شود. خط انتقال آب از بوشهر به برازجان نیز در ستاد بحران «آبفا» مصوب شده است و ما این را باید حل کنیم. باید برای آب شیرین کن خط انتقال آب بکشند. آن ها می گویند ما از خط کوثر و آب کازرون به شما آب می دهیم، اما من می گویم آب آبشیرین کن می خواهم چون پایدارتر است.  
آبشیرین کن 8 هزار مترمکعبی وحدتیه نیز کارهای آن انجام شده و تقریبا به پایان رسیده و در دهه فجر افتتاح خواهد شد. 
در مورد آبشیرین کن آبپخش هم سرمایه گذار دارد برمی گردد به حوزه کاری و در حال رایزنی و هماهنگی هستند. ما یک بحث دیگر داریم، می گوییم آب شیرین کن سعدآباد اگر اورهال باشد، شرایط افزایش و تقویت تولید آب را دارد. باید آن را ارتقا بدهیم. روی ارتقای آبشرین کن سعدآباد هم ما صحبت داشتیم و در برنامه مان قرار گرفته است.
در حال حاضر 1500 مترمکعب آب تولید می کند که با ارتقا، به 2500 مترمکعب خواهد رسید و این مقدار بخش اعظمی از مشکل آب سعدآباد را حل خواهد کرد.
دو نکته دیگر در بحث آب وجود دارد. ما سد تنگ ارم را وارد مدار کرده ایم و داریم از آب آن استفاده می کنیم. سد رییسعلی دلواری هم روستاهای شبانکاره و 12 تا از روستاهای سعدآباد را می تواند پوشش بدهد.
ما باید به دنبال منبع پایدار آب باشیم، ضمن این که مجتمع آب خیرآباد را در نظر داریم که با برگزاری مناقصه اصلاح و بهسازی کنیم. 
مخزن و خط انتقال آب دالکی هم هست. الان موضوع ایجاد مخزن و نوسازی خط انتقال شهر دالکی با هزینه 8 میلیارد تومان برای مناقصه رفته است، همچنین در کمیته محرومیت زدایی بحث آب، مخزن و خط انتقال آب شهر کلمه و روستاهایش از سد ارغون که افتتاح شده، مطرح شده و باید کار شود و مقدمات آن در حال انجام است. 

فکرشهر: این خط لوله آبی که می خواهد از بوشهر بیاید برازجان، چقدر هزینه اش برآورد شده است؟
بیش از 100 میلیارد تومان. الان فضا از «آب طویل» کاملا فراهم است که آب بگیریم، اما از آب طویل تا بوشهر احتیاج به لوله گذاری دارد. در حوزه آب در شهرستان دشتستان، کارهای خیلی خوبی را شروع کرده ایم اما تا نقطه پایانی فاصله داریم. 

قول صددرصدی برای حل مشکل اینترنت یک روستا
فکرشهر: وضعیت تلفن و اینترنت روستای «چاه خانی» که مردم را دچار مشکل کرده و باعث شده تعدادی از دانش آموزان از تحصیل بازمانند، به کجا رسید؟
پیگیر بودیم و در حال انجام است. جزو برنامه های اولویت دار است که دکل را نصب کنند. در همه افتتاح پروژه ها، از حوزه مخابرات ما افتتاحیه داشته ایم. استفاده عموم و خانواده ها از فضای مجازی خیلی بیشتر شده اما در حوزه دشتستان، وجدانم راحت است که خوب کار کرده ایم. «چاه خانی» در برنامه قرار گرفته است و قطعا انجام خواهد شد. پیگیری داشته ایم و قول مساعد اداره کل ارتباطات استان را برای حل مشکل مردم در حوزه زیرساخت های ارتباطی روستای چاه خانی گرفته ایم و این کار عملی خواهد شد. قول صددرصد برای انجام آن گرفته ایم. 

فکرشهر: مسیر جاده ای از شهرک صنعتی تا ورودی برازجان هم خیلی مشکل دارد. هم علایم ندارد، هم این که راهداری اوایل بیماری کرونا یکی از مسیرهای این جاده را با ریختن خاک بسته و هنوز آن را باز نکرده است. مردم مجبورند آن مسیر را خلاف بیایند تا دوباره به مسیر اصلی جاده برگردند. آیا این موضوع پیگیری شد؟
 در حال حاضر ما نیازی به هیچ راه بندانی نداریم. مسیر راه اگر بسته است، حتما از سمت راهداری اقدام به بازگشایی آن می کنیم.

تا زمانی که قیمت نان وضعیت درستی پیدا نکند، وضعیت نانوایی ها همین است
فکرشهر: درباره وضعیت آرد و نان شهرستان هم توضیحاتی می فرمایید؟ و این که گفته می شود دستور افزایش قیمت نان توسط استاندار داده شده است، آیا صحت دارد؟
درباره افزایش قیمت نان تا به حال چیزی به ما اعلام نشده است. اما به نظر می رسد راهی غیر از این هم وجود ندارند و باید نان را گران کنند. تا زمانی که قیمت نان وضعیت درستی پیدا نکرده باشد، وضعیت نانوایی ها همین گونه خواهد بود. 
جلسات منظم آرد و نان در شهرستان برگزار می شود نظارت بخش های مختلف انجام می شود و نظارت جدی تر را در برنامه لحاظ خواهیم کرد. در خصوص سهمیه آرد شهرها و روستاهای دشتستان هم با توجه به افرایش جمعیت شهرستان، قول مساعد داده اند که سهمیه آرد افرایش یابد.

زمان بهبود وضعیت مرغ
فکرشهر: چه وضعیتی بر بازار مرغ حاکم است و چرا شاهد کمبود آن در بازار هستیم؟
با توجه به بیماری نیوکاسل که در مرغداری ها آمد، مرغداری ها مجبور شدند مرغ های خود را معدوم کنند؛ بنابراین تا 20 آذر این شرایط را داریم اما با پیگیری 20 تن مرغ وارد شهرستان شده و یک 30 تن هم در حال ورود است و برای تنظیم بازار این روال تا زمان درست شدن اوضاع ادامه خواهد داشت تا بتوانیم بازار مرغ را مدیریت کنیم.

فروش نخل های بخش ارم و تمهیدات آبی فرماندار
فکرشهر: موضوع فروش نخل های بخش ارم به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مدتی به شدت داغ بود. برای وضعیت آب کشاورزی منطقه «ارم»، به خصوص روستاهای «رودفاریاب» و «تنگ فاریاب»، شما چه برنامه ای دارید؟
ما از روستاهای بخش «ارم»، خصوصا «رودفایاب» و «تنگ فاریاب» بازدید داشته ایم؛ حتی جزو تقاضاهای ما در برنامه سفر رییس جمهور هم بود برای بحث ساماندهی آنجا. مشکل اصلی کمبود آب است و بایستی آنجا ساماندهی شود. حتی با سازه هایی مثل آب انبار که آب جمع شود و از آنجا به سمت رود فاریاب بیاید که تمام تنگ فاریاب آب بخورد و بعدش بخواهد بیاید آن طرف. ما به استان اعلام کردیم اول یک کارگروه در استان تشکیل شود که اگر حیاتی باقی ماند و از من پرسیده شود که آقای فرماندار شما دوست داشتید چه کاری انجام شود و انجام نشد، می گویم ساماندهی آب نخیلات تنگ فاریاب و رود فاریاب. ما سال گذشته هم به دنبال حل این مشکل بودیم اما تخصیص اعتبار نبود. 
برای روستای «بیدو» هم که مشکلات زیادی داشت نیز گازکشی انجام دادیم. مدرسه هم دارد برایشان ساخته می شود؛ راهشان هم دارد درست می شود. چاه حفر کردیم و لوله کشی انجام شده و در حال حاضر فقط بحث برق آن است که اگر درست شود، یک دکل تلفن همراه هم هست که آنجا را پوشش بدهد. باید ساماندهی شود و نیاز به اعتبار دارد.

مصوبات سفر رییس جمهور برای دشتستان
فکرشهر: و درباره مصوبات سفر رییس جمهور برای دشتستان؟
پیرامون مصوبات سفر رییس جمهور ما اطلاع رسانی کردیم و یک برگه برنده دشتستان در تعیین نوع مصوبات دارد. 1080 میلیارد برای سد دالکی، 105 میلیارد برای طرح تحول آبیاری 2400 هکتاری سعداباد، 100 میلیارد برای ایستگاه پمپاژ شماره 2 سعدآباد، 65 میلیارد برای طرح تحول کشاورزی نخیلات آبپخش، 70 میلیارد برای شبانکاره برای آبیاری تحت فشار نه نخیلات، 40 میلیارد برای کانال های آب، در حوزه بهداشت و درمان 8 پروژه است با رقم 6میلیارد و 300 میلیون برای خانه های بهداشت و بحث تکمیل کلینیک های پزشکی که دارد انجام می شود و در حوزه تجهیزات تقویت زیرساخت های بیمارستان گنجی، کارهای بسیار خوبی انجام شده است. با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی که داشته ایم اما کارهای خوبی انجام شده است و دستگاه «ام آر آی» که در بیمارستان آمد در نشستی که با وزیر داشتیم آن را گرفتیم.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
همیشه نوبت به برازجان مظلوم که میرسه اعتبارات تموم میشه چطور برای ساخت بیمارستان و جاده توی جاهای دیگه بودجه هست اما برای برازجان نیست؟
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر