چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۳۴۰
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶

فکرشهر: آیین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال استان بوشهر روز یکشنبه با معرفی برندگان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دراین آیین براساس نظر هیات داوران سه عنوان کتاب در بخش علوم کاربردی شاخه علوم پزشکی ۲ اثر "تاریخ پزشکی ایران درسنامه‌ای برای دانشجویان پزشکی" و  "فلسفه پزشکی آینده" تالیف دکتر ایرج نبی پور، بخش تاریخ و جغرافیا شاخه تاریخ / استان شناسی کتاب "بوشهر، شهر، جامعه و تجارت ۱۷۹۷-۱۹۴۷" تالیف ویلم فلور ترجمه اسماعیل نبی پور به برندگان دومین دوره جایزه کتاب سال استان بوشهر معرفی شدند.

همچنین در این دوره ۱۰ اثر نیز عنوان کتاب شایسته تقدیر را از آن خود کردند.    

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین گفت: نخستین دوره جایزه کتاب سال استان بوشهر در سال ۹۸ و دومین دوره آن با هدف توسعه فرهنگ کتاب و نشر، معرفی مفاخر و نویسندگان این استان با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب ایران و معاونت فرهنگی این اداره کل برگزار شد.

فاطمه کرمپور با اشاره به اینکه خداوند معجزه آخرین فرستاده خود را کتاب اختصاص داد افزود: کتاب به عنوان بزرگترین اختراع بشری راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی و ابزاری برای حفظ دانش بشری از تباهی است.

وی اضافه کرد: توسعه و پیشرفت جوامع بشری و تمدن‌ها همه مدیون کتاب به عنوان بزرگترین اختراع بشری است و اگر این اختراع وجود نداشت امروز شاهد پیشرفت در تمام حوزه‌ها نبودیم.  

کرمپور ادامه داد: سابقه کتاب سال در ایران به سال ۱۳۴۳ با عنوان جایزه کتاب ایران برمی‌گردد و پس از آن در سال ۱۳۶۱ جایزه کتاب جمهوری اسلامی رقم خورد و از آن تاریخ تاکنون در بهمن ماه این آیین برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از سال ۹۸ تصمیم به برگزاری جایزه کتاب سال این استان گرفت و براین اساس این جایزه به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: از سال ۹۶ که بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد همه رویدادهای این اتفاق و افتخار بزرگ همچنان در این استان دنبال می‌شود به نحوی که در سال جاری بیش از ۱۰۰ کتاب در رونمایی، ۵۰ نشست و نقد و بررسی کتاب برگزار و افتخارات زیادی از جمله روستاهای دوستدار کتاب، مروجان کتاب و کتابخوانی، دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی و پویش‌های مختلف در این حوزه نصیب استان بوشهر شد.

وی کسب رتبه برتر درچهار حوزه کتاب و کتابخوانی از سوی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر را از جمله دیگر عنوان‌های کسب شده استان بوشهر یاد کرد.

آنیتا مظفری معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در دومین جایزه کتاب سال استان بوشهر ۱۴۰ عنوان به دبیرخانهارسال شد که پس از ارزیابی ۱۶ عنوان به مرحله دوم راه یافتند.

استاد و پزشک برجسته و ممتاز استان بوشهر گفت: هرچند امروز از خواندن صفحه‌های زیبای کتاب به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کرده ایم اما باید یادمان باشد چیزی که در فضای مجازی خوانده می‌شود پابرجا نیست و خیلی زود پاک می‌شود اما با خواندن کتاب همه چیز در ذهن انسان حک خواهد شد.

دکتر ایرج نبی پورافزود: این قدرت کتاب است که هیچ چیزی نتوانسته جای آن را بگیرد.

این چهره ماندگار بوشهر اضافه کرد: چند هفته پیش کتابی در ژاپن چاپ شد و مردم برای خریدن آن بیدار ماندند و در صف ایستادند میلیون‌ها نسخه از این کتاب به فروش رفت.

وی ادامه داد: مردم ژاپن با وجود اینکه در چنگال فضای مجازی هستند و بهترین نرم افزارها در آن کشور تولید می‌شود اما باز هم کتاب می‌خوانند.

این نویسنده بوشهری اضافه کرد: یادگیری و ترویج خواندن و رفتار کتاب خواندن باید از کودکی آموخته شود و به فرزندانمان بیاموزیم که با کتاب زندگی باید کرد.

وی یادآور شد: امروز در استان بوشهر اندیشمندان مختلفی دست به نوشتن بردند و این نشان می‌دهد نوشتن کتاب در این استان روبه رشد است به نحوی که دیگر چندان محتاج آمدن کتاب از درون سرزمین به کرانه نیستیم و این امر عکس شده است.

استاد برجسته بنیاد ملی نخبگان استان بوشهر گفت: امروز سیستم کتاب و نشر در بوشهر به سمت پژوهش محوری و میان رشته ای سوق پیدا کرده است و این بیانگر بلوغ و رشد نظام چاپ در جنوب است.

وی ادامه داد: همچنین امروز بیشتر کتاب‌ها به دست جوانان منتشر می‌شود که این نشان دهنده جوانگرایی سیستم نشر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر