جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۳۴۲
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

فکرشهر: یورونیوز نوشت: یک مقام ارشد ارتش اسرائيل می‌گوید هر وقت ایران به مرحله «گریز هسته‌ای» برسد اسرائيل فردای آن روز اقدام عملی علیه تهران انجام خواهد داد.

ژنرال ایال زامیر از فرماندهان ارشد نیروهای دفاعی اسرائيل روز شنبه ۱۱ دسامبر در یک سخنرانی در فلوریدا آمریکا با بیان این مطلب تاکید کرد که جهان نمی‌تواند به ایرانی‌ها اعتماد کند.

او همچنین مدعی شد ایران تنها در صورتی تلاش‌های خود برای ساخت بمب اتمی را متوقف خواهد کرد که با یک تهدید بازدارنده مواجه شود. او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده هم قصد و هم توانایی این را دارد که این کار را در مقابل ایران انجام دهد اما اگر چنین نکند، اسرائيل توانایی انجام این کار را دارد.

زامیر همچنین در خصوص فعالیت‌هایی که اسرائيل در سوریه انجام داده توضیح داد و گفت: «ما فعالیت‌هایی در سوریه انجام دادیم که بسیاری حتی از آن خبردار هم نیستند. ایران قصد داشت نیرویی شبیه حزب‌الله در سوریه ایجاد کند و ما تاکنون توانسته‌ایم از این امر جلوگیری کنیم. البته این مبارزه همچنان ادامه خواهد داشت.»

اظهارات این مقام ارشد ارتش اسرائيل همزمان با انتشار گزارش‌ها در خصوص دستور وزیر دفاع این کشور به ارتش برای کسب آمادگی لازم برای حمله احتمالی به ایران، طرح شده است. بنی گانتس روز شنبه ۱۱ دسامبر اعلام کرد که به ارتش دستور داده برای حمله احتمالی به ایران آماده شوند.

با این حال نشریه جروزالم پست به نقل از مقام‌های اسرائيلی گزارش داده که از نظر امکانات، آمریکا بهتر می‌تواند حمله به ایران را انجام دهد. این رسانه به نقل از یک منبع آگاه امنیتی اسرائيلی در این خصوص می‌نویسد: «آنچه برای ما یک جنگ خواهد بود، برای ایالات متحده تنها یک عملیات است. آمریکا به خوبی می‌داند که ایران تمایلی برای احیای توافق ندارد، اما آنها هنوز تا رسیدن به یک تصمیم برای اتخاذ عملیات نظامی علیه ایران فاصله دارند.»

این منبع اسرائيلی در ادامه می‌افزاید: «آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند در همراهی با جامعه بین‌الملل و از جمله چین و روسیه و به صورت مرحله‌ای اقدام کنند. بر این اساس آنها در صورت شکست مذاکرات ابتدا فشارهای اقتصادی و سیاسی را بر ایران افزایش می‌دهند و سپس به سراغ گزینه نظامی خواهند رفت.»

اظهارات تهدیدآمیز شخصیت‌های اسرائيلی خطاب به ایران در حالی افزایش یافته که اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص احیای برجام از وین به گوش نمی‌رسد. مقام‌های اروپایی طرح‌های ایران را ناامید‌کننده و نگران کننده خوانده‌اند. با این حال مذاکرات همچنان در پایتخت اتریش ادامه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر