جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۵۷۶
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱

فکرشهر: نمایندگان مجلس ضمن تعیین شاخص‌ها و امتیازات در فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر کردند که دوره‌های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم هم جزو این شاخص‌ها باشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، در نشست علنی امروز- چهارشنبه- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان (ارجاعی از جلسه علنی) مورد بررسی قرار گرفت و مواد ۴ و ۵ آن به تصویب نمایندگان رسید.

متن اصلاحیه لایحه رتبه بندی بدین شرح است: ماده ۴، فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی – تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می شود.

براساس تبصره ماده ۴: افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، نیز مشمول این قانون می‌شوند.

در ماده ۵ آمده است: کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

بر اساس تبصره ۱ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳ ماه از سقف رتبه کاهش می یابد.

بر اساس تبصره ۲ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۳۸۵/۶/۱۴شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می باشد.

بر اساس تبصره ۳ این ماده؛ حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات به عنوان پیشنهاد دهنده رفع ابهام ماده ۴ این لایحه گفت: قانون باید صریح و مشخص باشد، افرادی که از رتبه بندی انتفاع می‌برند معلوم باشد، و اینکه افرادی که امروز خارج از نظام آموزش و پرورش هستند و روزی با عنوان معلم استخدام شدند، آیا مشمول رتبه بندی می شوند یا خیر نیز مورد بحث است.

همچنین در این نشست علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل درباره پیشنهاد رفع ابهام، گفت: ما در آموزش و پرورش شاهدیم کسی با عنوان شغلی معلمی استخدام شده ولی پس از مدتی در بخش دیگری در همان دستگاه به کار گرفته شده است و یا در بدنه اداری آموزش و پرورش در شغلی نظیر رییس اداره و یا مدیر یک بخش مشغول فعالیت است. لذا باید این موضوع را مدنظر قرار داد، کسانی که در خود آموزش و پرورش هستند شامل رتبه بندی بشوند اما کسانی که از آموزش و پرورش خارج شده اند و زمانی با رتبه معلمی استخدام شده اند، مشمول این مساله نشوند.

رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد در جریان بررسی این لایحه، گفت: آموزش و پرورش وزارتی است دانایی محور و نمی شود یک بخش در این وزارتخانه رشد کند و از بخش دیگر غافل شویم و اگر تنها به معلمان رسیدگی شود و از بخش های دیگر آموزش و پرورش غفلت کنیم، با این شرایط دیگر شاهد نخواهیم بود که افراد نخبه، برنامه ریز و توانمند در بدنه آموزش و پرورش ورود کنند، در حالی که برای توسعه آموزش و پرورش باید همه این سیستم به یک میزان رشد کنند؛ از مدیرکل تا سرایدار باید مورد توجه قرار گیرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر