فکرشهر ـ سید فریور موسوی: چندی پیش یكی از مسوولان بلندپایه اتحادیه شرکتهای هواپیمایی كشورمان در گفت وگویی جالب توجه پیرامون تحریمهای صنایع هوایی ایران، به طورصریح و روشن اعلام نمود، نیمی از هواپیماهای مسافربری ایران به دلیل نبود قطعات یدكی و موتور، زمینگیر شده و احتمالا نیم دیگر نیز با اتمام ساعات پروازی و رسیدن زمان اورهالشان، آنها نیز زمینگیر خواهند شد!
با توجه به تحریمهای ناجوانمردانه آمریكاعلیه كشورمان كه برخلاف ادعا و گفتههایشان که مردم ایران را شامل نمیگردد، تحریم شرکتهای هواپیمایی دقیقا به مردم و تردد ایمن آنها لطمات بسیاری را وارد نموده است و این حركت غیرانسانی آمریكایی ها نشان از دشمنیشان با مردم ایران بوده و هست!
به هر تقدیر، چه بخواهیم و چه نخواهیم و با توجه به نوسانات شدید ارزی و نبود دلار و یوروی دولتی و تخصیص آن به شرکتهای هواپیمایی وعلی الخصوص ایرلاین های خصوصی داخلی، بهزودی هواپیماهای دسته چندمی خریداریشده از کشورهای آسیای شرقی نیز زمینگیرخواهندشد!
در این میان و با توجه به این كه تنها هواپیماهایی كه میتوانند در جزایر نفتی كشورمان نشستوبرخاست نمایند، شامل دو تایپ فوكر١٠٠ و BAE آرجی ٨٠ و ١٠٠ است، عملا با نرسیدن قطعه به این نوع از هواپیماها و پایان زمان اکتیو بودن (فعال بودن) آنها و با عنایت به طول باند کوتاه این جزایر، عملا و به طور رسمی، جابجایی و شیفت تغییر كاركنان عملیاتی وزارت نفت حاضر در این جزایر میبایستی با کشتی تا خشکی و از آنجا با اتوبوس به شهرهای محل اسکانشان، تردد یابند؛ و این یعنی بازگشت رویه كاری تردد نفتی ها به زمان و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران؛ اما با توجه به مذاكرات برجامی در حال انجام و در صورت مثبت بودن آن، میتوان نیمنگاهی به خریدهای بیشمار هواپیماهای نو توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی از دو کمپانی بزرگ بوئینگ و کنسرسیوم ایرباس داشت كه چهار سال پیش و در دور اول مذاكرات برجامی، قرارداد خرید بیش ١٢٠٠ فروند هواپیما بین شرکتهای هواپیمایی ایرانی با شرکتهای هواپیماسازی كشورهای غربی منعقد و امضاء شد و حتی وامهای ارزی بانك مركزی برای این قراردادها نیز به ایرلاین های داخلی پرداخت شد، اینك بایستی در انتظار خروجی مذاكرات برجام و نتایج آن ماند تا در صورت قبول شروط ایران، ناوگان فرسوده هواپیمایی كشورمان نوآور شود.