سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۲۹۵۵
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

فکرشهر: وزیر ورزش و جوانان به عادی نشان دادن خالکوبی و مصرف دخانیات در بین ورزشکاران و به ویژه فوتبالیست‌ها واکنش نشان داد و گفت: ورزشکاران باید عرف جامعه را رعایت کنند.

به گزارش فکرشهر از ورزش سه، سال ۱۳۸۷ بود که هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در آستانه شروع لیگ برتر آیین نامه انضباطی «منشور اخلاقی» را مصوب و ستادی با همین عنوان در سازمان لیگ برتر تشکیل داد تا رفتار و اقدامات فرهنگی ورزشکاران و فوتبالیست‌ها را با فرهنگ اسلامی - ایرانی منطبق کند.

این ستاد شروع پرسروصدا و جنجالی داشت و در ابتدای لیگ ۸۹-۸۸ چند بازیکن و مربی را از حضور در فوتبال محروم کرد. یکی از مواردی که از سوی این ستاد ممنوع اعلام شد، خالکوبی توسط ورزشکاران و فوتبالیست‌ها بود که حق به نمایش گذاشتن آن در تصاویر را نداشتند.

کما این که برخی بازیکنان در رشته‌های مختلف که روی دستانشان خالکوبی داشتند هنگام حضور در رویدادها و تصاویر پخش تلویزیونی این خالکوبی‌ها را می‌پوشاندند تا از محرومیت‌های ستاد منشور اخلاقی سازمان لیگ در امان باشند.

اما در دو سال اخیر هیچ اثری از این ستاد و برخورد با ورزشکاران و فوتبالیست‌ها نیست و تعدادی از بازیکنان در دیدارهای پخش زنده هم با خالکوبی‌های عجیب خود روی آنتن می‌روند و هیچ ابایی هم از به نمایش گذاشتن آن ندارند تا این سوال مطرح شود که آیا خالکوبی در ورزش ایران آزاد شده است؟

در کنار این مورد باید به استعمال دخانیات و انواع مواد مخدر در بین ورزشکاران هم اشاره کرد که حتی برخی پیشکسوتان در اظهارات رسمی خود آن را تایید کرده اند. با این حال سازمان لیگ برتر هیچ واکنشی به این موارد ندارد و سرگرم مسائل دیگر است و مباحث فرهنگی در این حوزه را تعطیل کرده است.

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اما از مسئولان ورزش کشور خواست با این مسائل برخورد کنند و ورزشکاران هم مسائل فرهنگی و عرف جامعه را رعایت کنند.

سجادی در مورد آزاد شدن خالکوبی و استعمال دخانیات بین ورزشکاران گفت: باید بتوانیم بین چیزی که قرار است به عنوان هنجار در ورزش معرفی کنیم با چیزی که در زندگی شخصی داریم تفکیک قائل شویم.

وزیر ورزش و جوانان به ناهنجاری‌هایی مثل مصرف دخانیات و خالکوبی‌های رایج بین ورزشکاران و برخورد نکردن با متخلفین گفت: برخی اتفاقات شخصی است اما باید بتوانیم رفتارها، عادات و سلیقه‌های شخصی را از ورزش جدا کنیم.

وی افزود: افراد در زندگی شخصی خود می‌توانند با هر سلیقه‌ای که دوست دارند زندگی کنند اما در ورزش باید عرف ورزش رعایت شود.

سجادی بار دیگر تاکید کرد که عرف فرهنگ ورزش مهم است و برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در راستای نهادینه کردن عرف فرهنگ ورزش بین ورزشکاران طراحی کرده اند که به زودی اعلام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر