پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۳۰۵۳
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

فکرشهر: آژانس فضایی اروپا با انتشار فیلم و تصاویری اعلام کرد که محفظه حامل تلسکوپ فضایی جیمزوب در روز جمعه ۱۷ دسامبر(۲۶ آذر) بسته شده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، این محفظه یا "دماغه" موشک از جیمزوب هنگام پرتاب و سفرش از میان جو در روز شنبه ۲۵ دسامبر(۴ دی) محافظت می‌کند.

پیشتر "وب" بر روی موشک آریان ۵ قرار داده شده و یک محافظ پرده مانند برای جلوگیری از آلوده شدن روی آن قرار گرفته بود.

در روزی که "وب" درون محفظه اصلی قرار گرفت، پرده محافظ روی آن برداشته شد و محافظ به آرامی از بالا به پایین آمده و در محل خود محکم شد.

این عملیات خاص و حساسی بود که با کمک یک سیستم هدایت لیزری انجام گرفت زیرا فضای میان این تلسکوپ فضایی تا شده با ۴.۵ متر عرض و محافظ آن با ۵.۴ متر عرض، بسیار کم است.

این محافظ مجهز به کنترل‌کننده‌های مخصوص محیطی است که تلسکوپ فضایی را در آخرین روزهای حضورش در زمین در دما و رطوبت مناسب و کنترل‌شده نگه می‌دارند.

اکنون که "وب" به طور ایمن به موشک آریان ۵ وصل شده و درون محافظ قرار گرفته است، عملیات‌ مکانیکی مربوط به این تلسکوپ فضایی در محل پرتاب آن در گویان فرانسه به طور رسمی به پایان رسیده است.

تنظیمات نهایی نرم‌افزاری و الکتریکی آن در ساعات پایانی قبل از پرتاب در سکوی پرتاب انجام خواهد گرفت. "وب" حدود ۲۰ دقیقه پیش از پرتاب به باتری داخلی متصل می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر