پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۳۰۸۰
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

فکرشهر: روند شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که منشا اولیه این سویه از ویروس است، رو به شیب نزولی گذاشته است.

به گزارش فکرشهر از عصرایران، مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی اعلام کردند از پیک شیوع سویه اومیکرون عبور کرده اند و روند ابتلا به سویه اومیکرون در این کشور وارد شیب نزولی شده است.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا، به نظر می رسد موج عظیم شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در آفریقای جنوبی به همان سرعتی که در هفته های اولیه پس از اعلام شیوع و شناسایی این سویه جدید آغاز شد، در حال فروکش کردن است و این خبر خوبی برای جهان نگران از همه گیری سویه جدید و بسیار مسری ویروس کروناست.

"سلیم عبدالکریم" دانشمند ارشد بیماری‌های عفونی آفریقای جنوبی که رهبری مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور را بر عهده دارد، روز چهارشنبه (دیروز) گفت که این کشور از پیک سویه اومیکرون عبور کرده است و او انتظار دارد " کشورهای دیگر درگیر نیز به زودی همین مسیر را طی کنند."

سلیم عبدالکریم در مصاحبه‌ای با اشاره به افزایش تقریبا سریع و نمودار عمودی شیوع ویروس در روزها و هفته های اولیه درآفریقای جنوبی، گفت: " اگر همه گیری سویه های قبلی امواجی به شکل قله کلیمانجارو ایجاد می‌کردند، نمودار شیوع سویه اومیکرون بیشتر شبیه این است که در حال بالا رفتن از قله اورست هستیم."

او افزود:" اکنون ما به سمت پایین می رویم و این مسیری است که ما فکر می کنیم سویه اومیکرون در جهت آن حرکت می کند و شاید حتی به طور گسترده تر چیزی که در این مرحله از همه گیری شاهد آن خواهیم بود."

همین یک هفته پیش، آفریقای جنوبی شاهد افزایش سرسام آور تست های مثبت و صف های دراز مراکز تست کرونا بود، اما در اولین روزهای این هفته، چرخشی در روند همه گیری مشاهده و صف ها خلوت و موارد ابتلا کاهش یافت.

همچنین روز چهارشنبه (دیروز)، موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد که یافته‌های قبلی این کشور مبنی بر اینکه سویه اومیکرون باعث بستری کمتر در بیمارستان و موارد خفیف بیماری می شود را تقویت کرد.

بر اساس نتیج این مطالعه، سویه اومیکرون نسبت به واکسن مقاوم تر است اما کمتر باعث بیماری شدید می شود و در مقایسه با سویه دلتا 80 درصد کمتر باعث بستری بیماران در بیمارستان ها و برای بیماران بستری شده نیز خطر بیماری شدید 30 درصد کمتر از سویه دلتاست.

"سلیم عبدالکریم" مسئول مبارزه با همه گیری کرونا در آفریقای جنوبی در مصاحبه دیروز خود گفت که هم اوج گرفتن سریع موارد ابتلا و هم شدت کمتر عفونت ناشی از سویه اومیکرون می تواند به دلیل چندین عامل خاص کشور در آفریقای جنوبی باشد؛ مهمترین آنها این است که بیش از 70 درصد از مردم آفریقای جنوبی به سویه های قبلی ویروس کرونا مبتلا شده اند که احتمالا در بدن آنها آنتی بادی های قوی علیه ویروس کرونا وجود دارد.

او گفت: " زمانی ما سویه اومیکرون را تشخیص دادیم که ویروس کاملا در کشور پخش و تثبیت شده بود. می‌توانم بگویم که ما احتمالا بین دو تا سه هفته از ایالات متحده، حدود دو هفته جلوتر از نروژ و دانمارک و احتمالا تا چهار هفته از دیگر کشورها مثل انگلستان و بقیه اروپا جلوتر هستیم. اما آنچه که ما اینجا در آفریقای جنوبی می بینیم حداقل به طور آزمایشی باید خبر خوبی برای همه باشد."

بر اساس آمار رسمی از زمان شیوع ویروس کرونا در آفریقای جنوبی از مارس 2020 بدین سو، بیش از 3.3 میلیون نفر از مردم این کشور به این ویروس مبتلا و بیش از 90 هزار و 500 نفر بر اثر ابتلا به ویروس جان خود را از دست داده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر