جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با یکی از اساتید نقاشی
فکرشهر: نقاشی، سومین هنر از هنرهای هفت گانه است که در سالیان و قرن ها، اساتید زیادی را به خود دیده است. اساتیدی در همه نقاط جهان و ایران. «عبدالرسول حکیم»، یکی از اساتید هنر این دیار، متولد کازرون و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه شاهد تهران و همین طور معلم بازنشسته است و تا کنون ده ها نمایشگاه آثار برگزار کرده و هم اکنون نیز در حال آماده سازی نمایشگاهی جدید از آثار خود است...
کد خبر: ۱۰۳۰۹۷
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: نقاشی، سومین هنر از هنرهای هفت گانه است که در سالیان و قرن ها، اساتید زیادی را به خود دیده است. اساتیدی در همه نقاط جهان و ایران. «عبدالرسول حکیم»، یکی از اساتید هنر این دیار، متولد کازرون و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه شاهد تهران و همین طور معلم بازنشسته است و تا کنون ده ها نمایشگاه آثار برگزار کرده و هم اکنون نیز در حال آماده سازی نمایشگاهی جدید از آثار خود است.

فکرشهر: جناب حکیم، تحصیلات شما در چه زمینه ای بود؟ 
در دانشسرای راهنمایی شیراز در مقطع کاردانی و در رشته علوم انسانی تحصیل کردم، البته رشته دوم خودم را هنر انتخاب کردم که از استاد نقاشی ام خانم بازیار بسیار آموختم. پس از فارغ التحصیلی معلم شدم و در مدارس کازرون ادبیات و هنر تدریس می کردم. چند سال بعد رشته نقاشی در دانشگاه هنر تهران پذیرفته شدم و پس از آن در همین رشته در دانشگاه شاهد تهران تحصیلاتم را ادامه دادم.

فکرشهر: از چه سنی نقاشی را شروع کردید؟
از دوره دبیرستان.

فکرشهر: مشوق شما چه کسانی بودند؟
مشوق من برادر بزرگم و یکی از پسرعموهایم بود که هر دو هنرمندند و ذوق سرشاری در نقاشی دارند و در آن زمان در این رشته فعال بودند. 

فکرشهر: اساتید نقاشی شما در دانشگاه چه کسانی بودند؟
در دانشگاه هنرتهران از اساتید برجسته ای مانند آقایان دکتر جلیل ضیاء پور، محمد ابراهیم جعفری، بهمن بروجنی، مهدی حسینی، جعفر روحبخش، بهره مند شدم.
بعد از آن برای طی دوره کارشناسی ارشد به دانشگاه شاهد تهران راه یافتم و افتخار شاگردی استادان، دکتر حبیب الله آیت اللهی و دکتر جواد حمیدی داشتم.

فکرشهر: سبک هنری تان چیست؟
می توان آثار ۱۵ سال اخیرم را به طور عام تجریدی خواند.

 از آثار این هنرمند

فکرشهر: شما خودتان آثار کدامیک از نقاش ها را دوست دارید؟
آثار همه هنرمندان ایرانی و خارجی ارزش خاص خود را دارند. ولی من بیشتر از همه از آثار اوژن دلاکروا (نقاش فرانسوی سبک رمانتیسیسم)، رامبراند (نقاش هلندی سبک باروک)، پِیِر اِگوست رنوار و  کلودمونه (نقاشان فرانسوی سبک امپرسیونیسم)، ونسان ونگوگ (نقاش پست امپرسیونیسم)، پابلو پیکاسو (نقاش اسپانیایی سبک کوبیسم)، رضا عباسی و کمال الدین بهزاد (نقاشان ایرانی قرن ۱۰)، آیدین آغداشلو (نقاش معاصر ایرانی)، زنده یاد بانو ایران دَرّودی (نقاش معاصر ایرانی سبک سوررئالیسم) و محمد ابراهیم جعفری(نقاش  معاصر ایرانی) را می پسندم.

فکرشهر: از خانواده تان کسی هم به هنر گرایش دارد؟
حسین پسر اولم نقاشی می کند. رضا پسر دومم در زمینه موسیقی فعالیت دارد و زهره دخترم شعر و ترانه می سراید.

فکرشهر: استاد، شما ر چه جشنواره هایی شرکت کرده اید؟
در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته نقاشی در تهران در ۵ دوره در بخش مدعو و آزاد شرکت کرده ام. هر سال  جشنواره فجر در کتابی، مجموعه آثار راه یافته به نمایشگاه را چاپ می کند که آثار من هم در این مجموعه کتاب چاپ شده اند. 
همین طور چند دوره در جشنواره همه نقاشان شهر در شیراز دعوت شده و شرکت داشتم. در این جشنواره هم آثار پذیرفته شده را در کتابی به چاپ می رساندند.

فکرشهر: خودتان کدام رنگ را بیشتر دوست دارید؟
بنا به ضرورت از هر رنگی استفاده می کنم اما می توانم بگویم به رنگ های ارغوانی، آبی لاجوردی، اُخرایی و رنگ قرمز  کادمیوم، بیشتر علاقه دارم.

فکرشهر: در طول روز چند ساعت نقاشی می کنید؟
به طور متوسط ۵ ساعت در روز نقاشی می کنم.

از آثار این هنرمند

فکرشهر: آیا تا به حال نمایشگاه از نقاشی هایتان گذاشته اید؟
تا کنون نمایشگاه های جمعی و انفرادی متعددی در کازرون، شیراز و تهران داشته ام. در حال حاضر خودم را برای برپایی یک نمایشگاه انفرادی آماده می کنم.

فکرشهر: برای خلق آثارتان بیشتر به چه چیزی توجه می کنید؟ منظورم این است که محرک های شما، حالت های درونی تان است یا از اشیا و نمادهای بیرونی الهام می گیرید؟
آثار تجریدی من به دو دسته  تقسیم می شود:
یک دسته به خاطر ترکیب بندی و خصوصیات صوری و ظاهری آن هاست که موجب جلب مخاطب می شود و دسته دیگر آثاری ست که باز مانند نوع اول ارتباط مشخصی با اشیاء طبیعی ندارند اما چون تحت تاثیر عوامل و رویدادهای عاطفی پیرامون زندگی ام به وجود آمده اند، بیننده ارتباط عاطفی با آن ها برقرار خواهد کرد. 

فکرشهر: کشیدن نقاشی چه حسی به شما می دهد؟
نقاشی برای من بسیار لذت بخش است. در واقع هر هنرمندی در هر رشته هنری، خودش بیش از مخاطبین از کارش لذت می برد. 
بزرگترین انگیزه ای که یک هنرمند را وادار به خلق آثار می کند، در ابتدا رسالتی است که احساس می کند و دیگر لذتی ست که از این فعالیت می برد.

فکرشهر: برای کسانی که دوست دارند این هنر را دنبال کنند چه توصیه ای دارید؟
توصیه من این است که علاقه خودشان را جدی بگیرند و با جدیت ، زیر نظر یک مربی این کار را شروع کنند. البته یادگیری باید با کوشش و تمرین فراوان همراه باشد. بازدید از نمایشگاه ها و آشنایی با زندگی و آثار هنرمندان بزرگ نیز مفید خواهد بود.

از آثار این هنرمند

نظرات بینندگان
شریعت علیزاده
|
-
|
جمعه ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱
سلام استاد بزرگوارم بسیار لذت بردم الهی روز به روز سرزنده تروسالم تر باشید 
بهرام دواني
|
-
|
جمعه ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
استاد حكيم نقاش برجسته اي هستند . ايشان باها درتهران نمايشگاه برگزار كرده اند كه مورد استقبال فراوان قرار گرفته. شخصيتي بسيار آرام و دور از هياهو و جنجال و تبليغات دارند ودر نهايت سكوت به كارشان ادامه ميدهند برايشان آرزوي سلامتي و موفقيت دارم
نجفی
|
-
|
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۲
برای شما بزرگوار و هنرمندانی چون شما آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.

مستدام باشید
مرضیه وصال
|
-
|
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
استاد عزیز بسیار خرسندم‌که شاگردی شمارامیکنم انشاالله پیروز باشید.سلامتی شما آرزوی قلبی ماست.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر