جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: پرونده محرمانه است؛ این را مسئولان به رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته‌اند و بیش از این پاسخگوی سؤال‌های ما درباره پرونده زنجانی نیستند. با این حال نماینده عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی تاکید دارد که «پرونده زنجانی نه تنها محرمانه نیست، که وظیفه ملی نماینده پیگیری ابعاد مختلف آن است و هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند در این زمینه جلوی نماینده را بگیرد.»
کد خبر: ۱۰۳۱۰
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۸

فکرشهر: پرونده محرمانه است؛ این را مسئولان به رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته‌اند و بیش از این پاسخگوی سؤال‌های ما درباره پرونده زنجانی نیستند. با این حال نماینده عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی تاکید دارد که «پرونده زنجانی نه تنها محرمانه نیست، که وظیفه ملی نماینده پیگیری ابعاد مختلف آن است و هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند در این زمینه جلوی نماینده را بگیرد.»

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق با این مقدمه آورده است: بابک زنجانی بخش عمده‌ای از منابع مالی را از کشور خارج کرده و بخش دیگری نیز اسیر بدهی‌ها و طلبکاری‌های دیگران است. زنجانی به باور بسیاری از نمایندگان مجلس، تنها یک ویترین بزرگ است؛ ویترینی که برخی بازیگران پشت‌پرده در پس آن مخفی شده‌اند. اما تا به امروز هیچ نماینده‌ای به آن‌سوتر از این ویترین اشاره نکرده است. البته پیگیری مسأله بابک زنجانی از سوی نمایندگان همین چندماه پیش با برخورد از سوی برخی مسئولان مواجه شد. بابک زنجانی 9 دی سال گذشته راهی اوین شد و در این فاصله کمتر اطلاع‌رسانی‌ای درباره روند پرونده او صورت گرفته است. با‌ این‌ حال برخی نمایندگان تاکید دارند که به‌زودی دادگاه بابک زنجانی برگزار خواهد شد.

\n\n

دانه‌درشت‌ها، حامی زنجانی

\n\n

زنجانی و پرونده فسادش از سوی مسئولان قضایی، فسادی تاریخی عنوان و تاکید شده که رسیدگی به این پرونده به زمان و فرصت بیشتری نیازمند است و به‌طور تلویحی از نمایندگان مجلس خواسته شده تا اطلاع ثانوی چندان پیگیر ماجرا نباشند. این را می‌توان از لابه‌لای گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس کمیسیون انرژی مجلس فهمید. سال 93 بدون دستاورد خاصی در زمینه این پرونده پیچیده به پایان می‌رسد. بابک زنجانی نوروز 94 را هم در اوین خواهد بود و هنوز معلوم نیست تکلیف پول‌های خارج‌شده توسط او از کشور چه می‌شود. پیک‌های قوه قضائیه چندی پیش به کشورهای ترکیه، مالزی و تاجیکستان رفتند و گویا اثری از اموال به دست نیامده است. پول‌های متعلق به زنجانی در داخل ایران کمتر از آن است که طلبکاران حتی بخواهند برای دریافت وجوه آن اقدام کنند. با این حال امیرعباس سلطانی در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد که «زنجانی از سوی برخی متنفذان سیاسی و اقتصادی در داخل کشور و دانه‌درشت‌ها حمایت می‌شده و این افراد از برخی حمایت‌های مهم برخوردار بوده‌اند و امیدواریم این حمایت‌ها چتر امنی برای آنها فراهم نیاورد.»

\n\n

پرونده از نظر ما اصلاً محرمانه نیست

\n\n

او تاکید دارد که «احضار و شکایت از ما موجب نمی‌شود که در موضوع پیگیری پرونده زنجانی ساکت بنشینیم و این مسأله را قبول نداریم که پرونده زنجانی محرمانه است. اتفاقاً پرونده زنجانی نه تنها محرمانه نیست بلکه اطلاع‌رسانی درباره زوایای آن حق ملی هر شهروند ایرانی است و وظیفه نماینده پیگیری وضعیت پرونده این فرد فاسد است.»

\n\n

کمیسیون انرژی و به‌ویژه «کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی» این‌روزها مشغول کار‌ند تا هرطور شده سرنخ و اطلاعات جدیدی از پرونده به دست آورند. آخرین تیر ترکش کمیسیون انرژی مجلس نهم، فرستادن چهار‌ نامه به چهار‌ وزارتخانه و پرسش درباره پشت‌پرده‌های پرونده زنجانی است؛ ماجرایی که تا این لحظه به نتیجه خاصی نرسیده است. یکی دیگر از اقدام‌های کمیسیون، درخواست از قوه‌قضاییه برای شرکت نماینده‌ای در جلسه کمیسیون انرژی و توضیح درباره پیگیری پرونده بوده؛ تقاضایی که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

\n\n

تغییر هیأت رئیسه کمیسیون انرژی برخی را امیدوار کرده بود که شاید تلاش بیشتری برای تحقیق درباره پرونده زنجانی در دستور‌ کار قرار گیرد اما حالا پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که این تغییرات درون ‌کمیسیونی راه به جایی نبرده و ماجرا کماکان در هاله‌ای از ابهام است.

\n\n

موضع رئیس کمیسیون انرژی

\n\n

«علی مروی»، تلویحاً از اینکه مدتی است خبرنگار «شرق» را ندیده، اظهار خرسندی می‌کند. او در انتخابات اخیر هیأت رئیسه کمیسیون انرژی توانست بر کرسی‌ای بنشیند که تا پیش از آن مسعود میرکاظمی بر آن نشسته بود؛ وزیر نفتی که در دوره او تصمیم‌های عجیب‌و‌غریبی در بحث نفت اتخاذ شد و نقدهای فراوانی به شیوه مدیریتی او وارد بود.

\n\n

* گپی کوتاه با رئیس کمیسیون انرژی مجلس

\n\n

پرسش- از پرونده بابک زنجانی خبر جدیدی هست؟

\n\n

نه. کمیسیون در جریان اخبار جدید نیست.

\n\n

پرسش- قرار بود از نهادهای متولی بپرسید که پرونده در چه مرحله‌ای است.

\n\n

قوه‌ قضاییه مسئول اطلاع‌رسانی است.

\n\n

پرسش- خب بالاخره کمیسیون انرژی از ابتدای پرونده پای کار بوده و حالا برخی نمایندگان خواستار به‌روز‌شدن اطلاعاتشان در موضوع پرونده زنجانی هستند.

\n\n

درخواست کردیم، گفتند اطلاعات محرمانه است و تا اطلاع ثانوی اطلاعات نمی‌دهیم.

\n\n

پرسش- کمیسیون انرژی چند‌بار از قوه‌ قضائیه خواسته بود نماینده‌ای برای شرکت در جلسه‌ها بفرستد. آیا این درخواست محقق شده؟

\n\n

بله، در جریانم. گفتند وقتی به مرحله‌ای رسیدیم که اطلاعی بدهیم، برای شما می‌فرستیم.

\n\n

پرسش- و قرار بود از چهار‌ وزارتخانه نمایندگانی به کمیسیون انرژی بیایند و درباره برخی مسائل پرونده زنجانی توضیح دهند.

\n\n

جاهایی که معذوریتی نداشتند، آمده‌اند و اطلاعاتی ارائه کرده‌اند.

\n\n

پرسش- این نمایندگان چه گفته‌اند؟

\n\n

یادم نیست. حضور آنها در کمیسیون، مربوط به دو‌ ماه‌ پیش است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر