پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رییس صدا و سیما دغدغه‌های خود را درباره پخش سریال جدید مهران مدیری با عنوان «در حاشیه» بیان کرد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، در این نامه آمده است:\n\n"جناب آقای دکتر سرافراز\n\nرئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران\n\nبا سلام و احترام؛
کد خبر: ۱۰۳۱۱
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۰

فکرشهر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رییس صدا و سیما دغدغه‌های خود را درباره پخش سریال جدید مهران مدیری با عنوان «در حاشیه» بیان کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، در این نامه آمده است:

\n\n

"جناب آقای دکتر سرافراز

\n\n

رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

\n\n

با سلام و احترام؛

\n\n

1- همان‌گونه که مستحضرید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی نظام سلامت کشور، مأمور «فراهم آوردن موجبات تأمین بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی، درمانی و آموزش» در نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. تحقق این امر منوط به فراهم آوردن شرایط لازم در حوزه سلامت از جمله آموزش و تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد بوده که در یک دوره نسبتاً طولانی با سرمایه گذاری‌های کلان مادی و معنوی آموزش داده تا نیروی انسانی کارآمد و مؤثر تأمین شود. شاید به جهت همین اهمیت و حساسیت این علم است که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام علم را منحصر در دو علم فرمودند که «العلم العلمان علم الادیان و علم الابدان» و حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه از پیامبر اعظم(ص) به عنوان «طبیب دوار» نام می‌برند و این همه حاکی از مقام و جایگاه دست‌اندرکاران حوزه سلامت اعم از پزشکان، پرستاران و ... در افق اندیشه اسلامی می‌باشد. به اذعان همه دستاوردهای حوزه پزشکی که در اثر همت جامعه پزشکی در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته چنان درخشان است که مقام معظم رهبری هنگام ترک بیمارستان محل معالجه می فرمایند: انسان هنگامی که علم و دانش بالا و توانایی‌ها و تبحر پزشکان و کادر درمانی و پرستاران کشور را مشاهده می‌کند به وجود چنین ثروت عظیم انسانی در بخش سلامت و بهداشت که یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های زندگی مردم و جامعه است بر خود می‌بالد و افتخار می‌کند.

\n\n

2- با عنایت به اینکه در حال حاضر سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت سریال طنزی در حوزه پزشکی به کارگردانی هنرمند برجسته جناب آقای مهران مدیری است و از سوی دیگر «طرح تحول نظام سلامت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» با محوریت وزارت بهداشت و همکاری تنگاتنگ جامعه پزشکی در حال طی کردن مراحل بسیار مهم و حساس خود است، به نظر می‌رسد توجه به دغدغه‌های ذیل در مورد ساخت سریال فوق-الذکر بسیار ضروری است.

\n\n

3- مهم‌ترین سرمایه مشترک جامعه پزشکی و مردم «اعتماد» فیمابین است. این اعتماد در عین این‌که مورد نیاز شاغلین حرفه پزشکی است،‌ یکی از ضروری‌ترین نیازهای مردم برای دریافت خدمات سلامت نیز به شمار می‌رود. به این مفهوم که بیمار بیش از هر چیز نیاز دارد که به فردی به عنوان پزشک، مؤسسه‌ای مانند بیمارستان و یا گروهی به عنوان جامعه پزشکی اعتماد کند تا با خیال راحت به توصیه‌های بهداشتی و درمانی عمل نماید و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهیزد. به علاوه واضح است که ایجاد چنین اعتمادی تأثیر مثبتی در کاهش بار کاری نظام سلامت کشور در برخواهد داشت. بنابراین تقویت اعتماد مذکور، می‌بایست محور هر برنامه مرتبط با حوزه سلامت به ویژه برنامه‌های پرمخاطب و به خصوص برنامه‌های رسانه ملی باشد.

\n\n

4- در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه داخل در حال اجرا است و می‌توان گفت که به مراحل حساس خود رسیده است. بدون شک موفقیت این طرح و تداوم انجام آن در آینده، در عین اینکه مستلزم نقد منطقی و نظارت عمومی از جمله حساسیت رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی است، منوط به همدلی و همکاری همه اجزای حاکمیت و تلاش برای فرهنگ‌سازی مناسب در این حوزه است و همین واقعیت، حساسیت ساخت هر گونه برنامه در حوزه پزشکی را در شرایط حاضر دو چندان می‌کند و لزوم بالا بردن سطح دقت در ساختن چنین برنامه‌هایی را گوشزد می‌نماید.

\n\n

5- برنامه‌های طنزی که تا کنون از رسانه ملی در حوزه‌های مختلف به نمایش در آمده‌اند، به ویژه سریال‌های طنزی که توسط هنرمند محترم جناب آقای مدیری کارگردانی شده، دارای مخاطبین بسیار زیاد بوده‌اند و تصویرهای کلی و ماندگار اجتماعی در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اند. قطعاً جنابعالی تأیید می‌فرمائید که مدیریت برداشت‌های اجتماعی پیرامون حوزه‌ای مثل حوزه سلامت که پس از پخش چنین برنامه پر مخاطبی ایجاد می‌شود، بسیار پیچیده است، ‌اینکه این سریال در نهایت چه تصویری از نظام سلامت به عنوان یک نهاد اجتماعی ارائه می‌نماید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، اینکه مخاطب رسانه ملی پس از پخش این سریال، بیمارستان و سایر مؤسسات پزشکی را با چه دیدی می‌نگرد، در ارتباط آینده وی با این نهادها و نیز شاغلین حرفه‌های پزشکی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. لذا نگرانی عمده این‌جانب این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها باشد. این در حالی است که علیرغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های سلامت در منطقه و حتی جهان است که بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مهر تأییدی بر آن است.

\n\n

6- با عنایت به واقعیت فوق از ابتدای اطلاع از ساخت چنین برنامه‌ای تلاش شد تا در تعامل و مشارکت با مدیران و عوامل تولید این مجموعه دغدغه‌ها و واقعیت‌ها در جلسات مشروحه ذیل مورد بحث قرار گیرد.

\n\n

الف- تشکیل جلسه در محل لوکیشن با حضور جناب آقای دکتر ایازی قائم مقام اینجانب و مدیر محترم وقت و مدیران ارشد شبکه 5 و بحث درباره احتمال بروز حواشی در جامعه پزشکان، پرستاران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت

\n\n

ب- جلسه با حضور اینجانب، اعضای شورای فرهنگی و هنری وزارت متبوع، مدیران وقت شبکه 5 و عوامل تولید منجر به هم‌اندیشی جهت پیش‌بینی وقایع محتمل در پخش این برنامه

\n\n

ج- مذاکره و جلسه با جناب آقای دارابی معاونت محترم سیما در مدیریت قبلی

\n\n

د- تشکیل جلسه و مذاکره با معاونت محترم سیما جناب آقای پورمحمدی و انتقال دغدغه‌های جامعه پزشکی

\n\n

ه- برگزاری جلسه با جنابعالی و معاونت سیما در خصوص هماهنگی در سیاست‌ها و برنامه‌ها و طرح موضوع این سریال.

\n\n

متأسفانه علی‌رغم جلسات فوق مطلع شدیم که پخش این برنامه طنز از سال آینده شروع خواهد شد از آنجا که بر اساس بند 11: ابلاغ سیاست‌های کلی و سلامت کشور توسط مقام معظم رهبری «افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری ، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی» می‌باشد. بدیهی است که رسانه ملی این امر مولوی را مدنظر قرار داده و از مفاد آن بهره گرفته و در هماهنگی لازم از تداعی احتمالی مقابله رسانه ملی با ویژگی برجسته دولت در داخل که در اجرای طرح تحول نظام سلامت متبلور شده است در اذهان عمومی جلوگیری خواهد کرد.

\n\n

فرصت را مغتنم شمرده پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید نوروز و بهار طبیعت را به جناب‌عالی و همکاران محترمتان در رسانه ملی تبریک می‌گوئیم.

\n\n

دکتر سید حسن هاشمی

\n\n

وزیر"

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر