پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۲۱۲
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

فکرشهر: المیادین در مطلبی به قلم حسنی محلی موشت: رئیس جمهور ترکیه با استقبالی که روز چهارشنبه از خاخام‌ها به عمل آورد تا با آن‌ها در مورد اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت و استقرار منطقه صحبت کند، افکار عمومی در داخل و خارج ترکیه را غافلگیر کرد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، هیئتی که اردوغان میزبان آن‌ها بود، شامل رهبران اجتماعی و دینی اقلیت یهود در ترکیه، رئیس و دبیر کل ائتلاف خاخام‌های دولت‌های اسلامی، تعدادی از خاخام‌های ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه، اوگاندا، مصر، امارات، قبرس و خاخام یهودیان ایرانی مقیم نیویورک بودند.

اردوغان در این دیدار در خصوص روابط انکارا با تل آویو گفت: انتقادات سابق از دولت اسرائیل، با هدف تحقق امنیت و استقرار در خاورمیانه بوده و من در این چارچوب به گفتگویم با نخست وزیر بنت اهمیت زیادی می‌دهم، چرا که همکاری ترکیه و اسرائیل ضروری و واقعا مهم است و حمایت شما از مذاکره ترکیه و اسرائیل را با اهمیت می‌دانم، چرا که گفتگو و دیدار‌های مشترک، به نفع دو طرف است، همانطور که روابط تجاری و سیاسی خوبی داریم.

این بیانیه جزییات بیشتری در مورد موضوعات مورد گفتگو ارائه نکرد. در ادامه، تعدادی از رهبران این اقلیت در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویر دیدارشان با اردوغان را منتشر کرده و از ترک‌ها تشکر کردند. علاوه بر این، خاخام‌ها ترکیه و اردوغان را تقدیس کرده و برای وی آرزوی طول عمر و سلامتی کردند. همانطور که خاخام ارشد ترکیه شعمدان مقدس یهود را به اردوغان هدیه داد، که البته بیانیه دفتر ریاست جمهوری به این موضوع اشاره‌ای نکرد، تا در معرض انتقاد معارضان اسلامی و غیر اسلامی قرار نگیرد. چرا که اردوغان پیش از این  به دلیل گرفتن نشان شجاعت از سوی لابی‌های یهودی در آمریکا در سال ۲۰۰۴ و پس از آن، دیدار با شارون و دریافت نشان دیگری در سال ۲۰۰۵ مورد انتقاد و حمله سختی قرار گرفته بود. برخی معتقدند دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی، نوعی اظهار دوستی با اسرائیل و لابی‌های یهودی در آمریکا و اروپاست.

رسانه‌های ترک تلاش‌های اقلیت یهود در ترکیه و پیش از آن، در دولت عثمانی برای داشتن ترک‌ها در کنار خود و در ادامه درکنار اسرائیل را از یاد نبرده اند. آنکارا اولین دولت مسلمانی بود که پس از گذشت تنها چند ماه از تشکیل دولت صهیونیستی، آن را به رسمیت شناخت، گذشته از آنکه یهودیان در سال ۱۹۸۲ یعنی یادبود مهاجرتشان از اسپانیا، دعای خاصی برای سلطان عبدالحمید کردند تا دوستی او را جلب کرده و از امتیاز‌ها و تسهیلات بیشتری برای مهاجرت به فلسطین و خرید اراضی آن برخوردار شوند.

دعای خاخام یهودی برای عبدالحمید در حضور اردوغان، در بطن خود حاوی اشاره‌های مهمی است در راستای جلب دوستی او در ضمن یادآوری اقدامات عبدالمجید. در هر صورت، با ادامه میانجی گری‌هایی که روسای جمهور اوکراین و آذربایجان برای تحقق صلح و اشتی بین اردوغان و تل آویو انجام می‌دهند -که بن زاید هم چنین هدفی دارد- خاخام‌ها برای کوتاه کردن مسافت بین دو طرف ترکی و اسرائیلی روی خط می‌آیند و این بار با استفاده از نصوص تورات و آیین‌های یهودی برای هدف خود وارد صحنه می‌شوند.

حاکمان تل آویو این متون و اساطیر خود را بعنوان سلاحی قدرتمند برای یهودی سازی قدس و تبدیل آن به پایتخت ابدی، تاریخی و دینی یهودیان جهان به شمار می‌آورند و معتقدند پایه و اساس طرح‌های صهیونیستی دولت عبری در خاک فلسطین، در همین متون است، ایشان به آنچه در کتابشان در خصوص دولت بزرگ از نیل تا فرات سخن می‌گوید باور دارند و در همین مسیر، می‌خواهند ترکیه هم به آن‌ها نزدیک باشد، همچنانکه اردوغان اکنون قصد دارد اسرائیل به دولت دوست ترکیه تبدیل شود، اما وی همان کسی است که در گذشته نه چندان دور اسرائیل را دولت قتل و کشتار و تروریسم می‌نامید و حالا هم می‌داند این دولت تا ابد به همین منوال باقی خواهد ماند!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر