پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر- الهام راسخی: مدتی است که در مسیر برازجان به بوشهر، پمپ بنزین جدیدی در حال ساخت است. این پمپ بنزین هنوز ساخت آن تکمیل نشده و به بهره برداری نرسیده است؛ اما گویا مدیریت آن قبل از شروع کار، برای دیده شدن پمپ بنزین، اقدام به قطع درختان «کهور» چند ده ساله ای کرده که در حاشیه جاده بوده اند؛ ظاهرا از نظر سازندگان و مدیریت پمپ بنزین، این درختان مانعی برای دیده شدن بوده اند و به همین دلیل، آن ها را از پیش رو برداشته اند...
کد خبر: ۱۰۳۴۷۲
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

فکرشهر- الهام راسخی: مدتی است که در مسیر برازجان به بوشهر، پمپ بنزین جدیدی در حال ساخت است. این پمپ بنزین هنوز ساخت آن تکمیل نشده و به بهره برداری نرسیده است؛ اما گویا مدیریت آن قبل از شروع کار، برای دیده شدن پمپ بنزین، اقدام به قطع درختان «کهور» چند ده ساله ای کرده که در حاشیه جاده بوده اند؛ ظاهرا از نظر سازندگان و مدیریت پمپ بنزین، این درختان مانعی برای دیده شدن بوده اند و به همین دلیل، آن ها را از پیش رو برداشته اند.

به گزارش «فکرشهر»، درختان «کهور» حاشیه جاده مسیر برازجان به بوشهر که ده ها سال پیش به همت جمعی از دانش اموزان مدارس برازجان کاشته شده اند، تنها زیبایی این مسیر خشک و بیابانی هستند که هر چه به بوشهر نزدیک تر می شویم، این شوره زار وسعتش بیشتر می شود. درختانِ کم آبِ همیشه سبزی که اگر کاری به بیابان پشت آن ها نداشته باشیم، جاده ی شمال و عبور از جنگل را تداعی می کند و در تابستان، سایه ای است برای ماشین هایی که در جاده دچار خرابی شده اند و در زمستان برای عشایری که به استان بوشهر قشلاق می کنند، حائز اهمیت هستند. 

اما از تمام این ها که بگذریم، در این دوره برای همگان، اهمیت درختان در چرخه آب و همین طور تغیرات آب و هوا روشن است؛ اما چه شده است که ما با وجود خشکسالی و بحران های پی در پی آب، به جای ارج گذاشتن و نگهداری از این درختان، به سادگی آب خوردن آن ها را قطع می کنیم؟!  

در این رابطه مدیریت پمپ بنزین در توضیح قطع درختان به خبرنگار «فکرشهر» گفت: کارشناس راهداری تشخیص داد که مسیر خروجی پمپ بنزین به خاطر درختان دید خوبی ندارد و امکان تصادف هست و قرار بر این شد که درختان هرس شوند.

«محمد نورافکن» در پاسخ به اینکه «درختان به جای هرس شدن، از تنه قطع شده اند»، توضیح داد: متاسفانه کارگری که برای هرس درختان استخدام کرده بودیم به درستی توجیه نشده بود و درختان را کمی پایین تر هرس کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای این کار از منابع طبیعی مجوز گرفته بودید یا خیر، گفت: نه؛ مجوز نداشته ایم اما برای جبران این کار چند اصله نهال از درختان نخل، کنوکارپوس و کنار پیوندی کاشته ایم.

گیاهانی که مدیریت پمپ بنزین می گوید به جای درختان «کهور» چند ده ساله قطع شده، کاشته است

روابط عمومی منابع طبیعی شهرستان دشتستان نیز در این خصوص به «فکرشهر» گفت: نگهداری و هرس درختان مسیر جاده برازجان به بوشهر بر عهده ی راهداری است و آنها برای هرس دستور می دهند؛ به ما اعلامی نشده و نیازی هم نبوده که به ما بگویند، زیرا مجوز هایی که داده می شود مربوط به راهداری، صنعت و معدن و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است.

بهبهانی با اشاره به اینکه هرس درختان چندین نمونه است و در هرس باید هدف را در نظر گرفت افزود: هرسی که این ها انجام می دهند هرس همراه با حذف قسمتی از درخت است.

وی تصریح کرد: همان روزی که درختان را قطع کرده اند همکاران ما که در حال گشت زنی بودند، سر رسیدند و گفته اند که مجوز از راهداری داشته اند، اما  تشکیل پرونده داده اند و ثبت تخلف شده است و همه گزارش ها و مدارک موجود است.

بهبهانی در خصوص نحوه جریمه قطع درختان نیز بیان کرد: اگر ما در زمان قطع درختان برسیم، بر اساس وزن شاخه و برگ ها جریمه تعین می شود ولی سرآخر این قاضی پرونده است که با توجه به اینکه ما در پرونده چه میزان جریمه ثبت کرده باشیم، جریمه را تعیین می کند.

به گزارش «فکرشهر»، هر چند مدیریت پمپ بنزین و سازندگان آن وجود درختان حاشیه جاده را مانعی برای دیده شدن پمپ بنزین توسط خودروهای جاده می دانسته اند اما راننده ای که بنزین بخواهد و چراغ بنزین خودرواش روشن باشد، هر جا باشد به دنبال پمپ بنزین می گردد، ضمن اینکه بنزین، کالای لوکس و بوتیکی نیست که برای عرضه، نیاز به ویترین داشته باشد که لازم باشد برای دیده شدن، درختان چندین ساله ای که به زور و سختی و با وجود خشکسالی رشد کرده اند و برای محیط زیست منطقه اهمیت دارند را قطع کرد؛ مضاف بر اینکه اغلب پمپ بنزین ها علاوه بر خود محل، تابلوهایی در طول مسیر جاده و با فواصل مشخص، برای شناسایی و مشخص کردن مکان پمپ بنزین دارند و قطعا کسی که بنزینش رو به اتمام باشد، تابلو را خواهد دید.

در همین حال، هرچند جریمه متخلفان، دردی دوا نمی کند، اما حداقل می توان با برخوردهای جدی تر و فرهنگ سازی از تکرار چنین کارهایی که کم هم نیستند، جلوگیری کرد. برای استان خشک و تشنه ما، چه چیزی مهم تر از آب و درخت است که به هر بهانه ای آن ها را قطع می کنیم، درحالی که ما که درگیر کمبود پوشش گیاهی و بحران آب و خشکسالی هستیم تا جانمان را حفظ کنیم و باید بیشتر از کسانی که در مناطق سرسبز زندگی می کنند، این درختان را پاس بداریم.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
دلتون به حال آدما بسوزه نمیخواد اینقدر ادای  دوستداری طبیعت را دربیاورید
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر