پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۶۳۷
جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵

فکرشهر: بی بی سی نوشت: نورالدین نباتی، وزیر اقتصاد ترکیه، در جریان یک مصاحبه زنده تلویزیونی تئوری توطئه معروفی را تکرار کرد و گفت که بانک مرکزی آمریکا مال پنج خانواده است.

آقای نباتی هنگام گفت‌وگو درباره استقلال بانک مرکزی ترکیه به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک که حامی دولت است گفت "بانک مرکزی در آمریکا متعلق به مردم نیست، به پنج خانواده تعلق دارد."

احمد هاکان، مجری سرشناس برنامه، در پاسخ گفت "شما دارید راجع به چیز دیگری حرف می‌زنید"، و سپس موضوع صحبت را عوض کرد.

احتمالا این ادعا به یکی از تئوری‌های توطئه محبوب در ترکیه اشاره دارد که راکفلر، گلدمن ساکس و لیمن برادرز را از جمله مالکان ادعایی بانک مرکزی آمریکا معرفی می‌کند.

فدرال رزرو، یا همان بانک مرکزی آمریکا، زیرمجموعه دولت فدرال محسوب می‌شود، و به نوشته وبسایت این نهاد، در تملک هیچ شخص یا گروهی نیست.

صحبت‌های آقای نباتی باعث تعجب شخصیت‌های مخالف دولت در شبکه‌های اجتماعی شد.

نورالدین نباتی، یکی از مدافعان سرسخت سیاست‌های اقتصادی نامرسوم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، محسوب می‌شود.

سرکان اوزجان، اقتصاددان و سخنگوی یکی از گروه‌های مخالف به نام حزب آینده، گفت "من واقعا ناراحت و خجالت‌زده شدم. سیاستمداری که اقتصاد عظیم ترکیه را هدایت می‌کند چنین حرفی زده است... همین یک جمله کفایت می‌کند."

ارهان اوستا، اقتصاددان و نماینده ملیگرا مجلس از حزب خوب، گفت "دلم واقعا برای کشورم و ملتم می‌سوزد... رفتار وزیر اقتصاد و دارایی این کشور از ابتدا تا انتهای مصاحبه چیزی جز خجالت به همراه نداشت."

او خطاب به دولت گفت "وضع شما چنان خراب است که اقتصاد را به کسانی سپرده‌اید که حتی دانش و استعداد لازم برای رفع و رجوع چنین موقعیت‌هایی را هم ندارند."

یکی از سیاستمداران محلی وابسته به حزب خوب نیز این مصاحبه را به "بحث‌های رایج در قهوه‌خانه‌ها" تشبیه کرد.

اوغور گورسس، اقتصاددان، نیز گفت "جمله کلیدی امشب همان ادعای مالکیت پنج خانواده بر بانک مرکزی آمریکا بود" و اضافه کرد که حرف‌های وزیر "درست نیست".

ابراهیم تورهان با اشاره به گفته‌های اخیر آقای نباتی که مساله اقتصاد اعداد و ارقام نیست، بلکه "روشنی چشم‌ها" است گفت "بانک مرکزی آمریکا باید خط نخست وبسایتش را عوض کند و به جایش بنویسد هدف بنیادین بانک مرکزی ایجاد روشنایی در چشم‌ها است."

آقای تورهان سابقا مدیرعامل بورس استانبول و نماینده مجلس از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه بود.

توییتر نیز شاهد بحث‌های گسترده‌ای راجع به مصاحبه آقای نباتی بود. برخی از طرفداران احزاب مخالف، از دولت به خاطر پنج کسب‌وکاری که گفته می‌شود سود کلانی از رابطه نزدیک خود با حزب حاکم می‌برند انتقاد کردند.

بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی پرمخاطب اکسی سزلوک هم آقای وزیر را مسخره کردند، هر چند که بعضی‌ها هم با او موافق بودند و نسبت به مالکان حقیقی بانک مرکزی آمریکا تردید داشتند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر