پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۶۸۴
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

فکرشهر: تفریحگاه‌های اختصاصی از ضرورت‌های بهبود سطح کیفی زندگی بویژه برای بانوان شهری است، در حالی که این مهم در بوشهر چنان مغفول مانده که اگر تنها پلاژ تعطیل پارک دانشجو را به حساب نیاوریم، سهم زنان این بندر از پارک، بوستان و شناگاهی برای تفرج و ورزش، صفر است.

به گزارش  فکرشهر از ایرنا، زندگی شخصی و اجتماعی زنان میهمن ما با اعتقادی ریشه‌دار به شاخصه‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی پیوند خورده است و این واقعیت ضرورت ایجاد مقدمات و زیرساخت‌هایی را برای حضور پررنگ، همراه با امنیت روانی آنها در جامعه و بویژه تفریح و نشاط بدیهی ساخته است.

یکی از این امکانات مراکز تفریحی و رفاه ویژه بانوان است که به آنها این امکان را می‌دهد تا در فضایی امن و همسو با آموزه‌های دینی و اعتقادی‌شان ساعتی را به فراغت بگذرانند و شادابی لازم را برای انجام وظایف فردی و اجتماعی متعددشان کسب کنند.

دست شهرستان بوشهر با وجود گرما و شرجی بالا در بیش از هفت ماه از شال اما –مانند دیگر شهرستان‌های استان- برای ارائه چنین فضایی به زنان، سخت خالی است و در زمان حاضر هیچ پارک یا تفرجگاه اختصاصی برای بانوان مرکز این استان ثروتمند مهیا نشده است تا روزانه ساعتی را برای رفع خستگی و افسردگی خانه نشینی های طولانی مدت در آن تفریح و گردش کنند.

تنها پلاژ اختصاص بانوان که ابتدای دولت نهم در جوار پارک دانشجو احداث شد به دلیل تعطیلی‌های چندباره، فعالیت مقطعی و بریده بریده و مشکلات ریز و درشت زیر ساختی، نتوانست این جای خالی را برای بانوان بوشهر پر کند؛ اکنون نیز نزدیک به ۲ سال از تعطیلی این شناگاه می‌گذرد و حتی در روزهای آبی کرونایی نیز درهای آن به روی زنان ساحل نشین بسته مانده است.

بانوان بوشهری می‌گویند: مردان این امکان را دارند تا در فصل‌های گرم سال بدون محدودیتی در شناگاه‌های پارک دانشجو، ریشهر، سیادت، لیان یا دیگر سواحل شهر تن به آب بزنند و شنا ‌کنند، با لباس راحت در ساحل دوچرخه‌سواری ‌کنند و در پارک‌ها به استراحت یا ورزش بپردازند اما زنان به شکلی نابرابر از این امکان برخوردار نیستند.

بانوان ساکن بندر بوشهر می افزایند: تقیدات دینی و فرهنگی که به آن پایبندند، آنها را از آب‌تنی در سواحل و شناگاه‌های مختلط باز می‌دارد و هوای گرم بوشهر مانع از آن است که بتوانند با پوشش کامل در پارک‌های عمومی براحتی استراحت و ورزش کنند.

مصوبه سفر رئیس جمهور بارقه امید برای بانوان بوشهر

یکی از دختران بوشهری در پارک دانشجو اظهار کرد: ایجاد پلاژهای استاندارد و بهداشتی برای بانوان ضروری است زیرا حتی اگر بانویی اعتقاد عمیق نیز به پوشش کامل نداشته باشد، نگاه سنگین اطرافیان و عرف‌های اجتماعی مانع از این می‌شود تا بتوانند به آسودگی به شناگاه‌ها وارد شوند.

مژده زنده بودی از دیگر بانوان بوشهری نیز به ایرنا گفت: هوا که گرم می‌شود دختر دبستانی من در شناگاه این پارک آب‌تنی می‌کند اما خودم می‌نشینم و او را تماشا می‌کنم.

او ادامه داد: من حفظ پوشش خود در فضای عمومی را ارزاشمند می‌دانم و خواسته من به عنوان یک شهروند این است: " حالا که مردان براحتی در همه شناگاه‌ها، شنا می‌کنند دست‌کم یک مکان نیز به بانوان اختصاص داده شود".

به بیان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر این خواسته، مطالبه عمومی بانوان بوشهری است که در بیشتر بازدیدهای میدانی، جلسه‌ها و نشست‌ها با جامعه زنان اعم از فعالان هنری، نخبگان بسیجی، فعالان اقتصادی و اجتماعی مطرح شده است و می‌توان گفت این خواسته همه بانوان بوشهری است.

مریم آذر شب اذعان کرد: سهم خانم‌های بوشهری در استفاده تفریحی از دریا حدود  صفر و هیچ زیر ساختی برای آنها تدارک دیده نشده است تا از حق طبیعی خود بهرهمند شوند.

به بیان او با اینکه هشت شهرستان از ۱۰ شهرستان بوشهر کرانه‌ای است اما سازه‌ای برای خانم‌ها وجود ندارد که به نحوی مطلوب از این نعمت خدادادی استفاده تفریحی کنند.

او اضافه کرد: علاوه بر این بوشهر شهرستانی گردشگرپذیر است که درصد بالایی از گردشگران به هوای دریا مسافر این شهرستان می‌شوند؛ بنابراین ضروری است با ایجاد زیرساخت‌های اختصاصی بانوان در این بخش، میزبانیِ شایسته‌ای داشته باشیم.

ضعف زیرساخت‌های تفریحی اختصاصی برای بانوان در شهرستان ساحلی بوشهر به نبود پلاژ استاندارد محدود نمی‌شود بلکه پارک یا بوستان ویژه بانوان نیز جای خالیِ بزرگ دیگری است که شرجی و گرمای تابستان‌های بندر، اهمیت آن را برای زنان این شهرستان دوچندان کرده است.

مریم آذر شب ایجاد چنین فضایی را حق شهروندی بانوان بوشهری دانست و گفت: ایجاد چنین امکانی برای تقویت روحیه و انگیزه بانوانی که از یک سو مدیریت خانه و خانواده را به عهده دارند و از سویی بسیاری از آنها مسئولیت و حضوری فعال در عرصه اجتماعی دارند، بسیار مهم است.

این مطالبه عمومی بانوان بوشهری در ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر نیز مورد تاکید معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور قرار گرفت و در نشست شورای اداری استان به عنوان مصوبه مطرح شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر به ایرنا گفت: تا امروز پیگیری‌هایی در مورد این مصوبه انجام شده است تا با اختصاص منابع ملی، در کنار منابع استانی، ایجاد مرکزی تفریحی ویژه بانوان در مرکز استان محقق شود.

آنطور که او گفت: ایجاد یک مرکز خدماتی رفاهی و تفریحی ویژه بانوان پیشنهاد شده است و رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر، دغدغه‌مند، این نیاز جامعه زنان را پیگیری می‌کند.

خبرهای خوش رئیس شورای شهر برای بانوان بوشهری

آخرین تصمیم‌های گرفته شده برای برآوردن این نیاز و اولویت جامعه زنان بوشهر را از رئیس شورای شهر جویا شدیم. جعفر پورکبکانی خبرهای خوبی برای بانوان شهر داشت.

او با تاکید بر اهمیت ایجاد فضایی کارشناسی شده و مناسب برای تفریح و ورزش بانوان، گفت: پارک  اختصاصی بانوان به مساحت ۲۰ هکتار برنامه‌ریزی شده و در زمان حاضر ۳ محل برای جانمایی آن در دست بررسی است.

پورکبکانی توضیح داد: بر اساس این طرح، اداره همه امور این مرکز تفریحی به بخش خصوصی سپرده خواهد شد که تولی‌گری آن به عهده بانوان باشد و عرضه همه خدمات و محصولات در این پارک تنها از سوی زنان انجام می‌شود تا از این رهگذر برای آنها اشتغال‌زایی نیز شده باشد.

چنانکه رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر اعلام کرد علاوه بر این، احداث یک پلاژ اختصاصی در منطقه لیان و رفع مشکلات پلاژ کنونی (پارک دانشجو) نیز در فهرست برنامه‌ها است.

به گفته او رایزنی‌های لازم با معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور صورت گرفته است تا بخشی از منابع لازم برای احداث این فضای تفریحی اختصاصی بانوان از منابع ملی تامین شود.

پلاژ پارک دانشجو روی بانوان بازگشایی می‌شود

چنانچه مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری و رئیس شورای شهر بوشهر به استناد بررسی‌های کارشناسانه می‌گویند: مهمترین مشکل پلاژ کنونی بانوان جریان نداشتن آب در این ساحل و رسوب گیری آن است که با گذشت مدت زمانی نیاز به لایروبی دارد و این ناشی از جانمایی غیر کارشناسانه آن است.

همچنین متصل نبودن حمام‌های این پلاژ به شبکه فاضلاب شهری از دیگر نقص‌های این پلاژ بود که حالا رئیس سازمان فرهنگی شهرداری بوشهر خبر از حل آن داد.

مسعود غلامزاده در پاسخ به این سوال که چرا پلاژ همراه با شیوع کرونا تعطیل شد اما با وجود کاهش همه‌گیری و بازگشایی بیشتر به مراکز عمومی همچنان بسته مانده است، گفت: اکنون که شیوع کرونا کمتر شده است نیز چون هوا سرد است و استقبال از پلاژ کمتر خواهد بود و شهرداری در این مدت مشغول فراهم کردن زیرساخت‌های آن مانند اتصال به شبکه فاضلاب شهری، رفع دائمی مشکل آب و برق و بهسازی محیط داخلی آن است.

او این را هم اضافه کرد که هم اکنون نیز از محوطه پلاژ برای تمرینات بانوان ورزشکار بوشهری استفاده می‌شود.

غلامزاده پیش‌بینی کرد که با حل نسبی مشکلات، این شناگاه اختصاصی تا پایان سال به روی بانوان بوشهری گشوده شود.

بانوان بوشهر امیدوار به تحقق برنامه‌های نویدبخش

همانطور که کارشناسان جامعه‌شناس بارها تذکر داده‌اند، تجربه ثابت کرده است و مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری بوشهر نیز بر آن اذعان دارد، برخورد قهری، سلبی و منعی بدون ارائه جایگزین مناسب راه به جایی که باید نمی‌برد؛ بنابراین ساماندهی سواحل بندر بوشهر منطبق بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی،همراه و توام با ارتقای نشاط و سطح کیفی زندگی بانوان شهر، نیازمند ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم است.

وجود فضاهایی مناسب ویژه بانوان از این دست نیازها است که زنان همه طیف‌های فکری و اعتقادی خواهان آن هستند تا هنگام فراغت خود را با آرامش روانی در محیطی ایمن و پذیرفته شده بگذرانند، همان پارک و پلاژ اختصاصی بانوان که حالا رئیس شورای شهر بوشهر خبر از آغاز فرآیند اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ داده است تا مگر انتظار دیرینه زنان بوشهری به سر آید.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر استان بوشهر سفر کردند.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر