شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۷۵۹
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

فکرشهر: معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای خطاب به تمام دستگاه‌های اجرایی، خواستار همکاری و پیگیری آنان برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست شد.
به گزارش فکرشهر از باشگاه خبرنگاران پویا، رهبر معظم انقلاب در تاریخ 28 شهریور 94 در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، در نامه‌ای به رؤسای قوا، "سیاست‌های کلی محیط زیست" را در قالب 15 مورد ابلاغ کردند.

ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

ابلاغ سیاست‌های محیط زیستی یک کشور در سطح رهبری جامعه در میان تمام کشورهای جهان کم‌نظیر بوده است و حتی مطرح شدن موضوع تشریح سیاست‌های بالادستی ایران مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست, به گفته سلاجقه "موجب شگفتی جهانیان شد."

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از مطرح کردن این موضوع در کنفرانس اقلیمی cop26 و در رابطه با انعکاس سیاست‌های محیط زیستی رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های خارجی گفت: جهانیان از نگاه دوراندیشانه و اشراف رهبرمان در مسائل محیط زیست شگفت‌زده شدند.

متاسفانه با وجود اهمیت بسیار زیاد سیاست‌های کلی محیط زیست به عنوان سند بالادستی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، پس از گذشت 6 سال از ابلاغ آن، هنوز بخش قابل توجهی از این سیاست‌ها، اجرایی نشده است تا آنجا که چندی پیش، آیت‌الله رئیسی در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست که به مناسبت سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط رهبر انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون و پس از گذشت 6 سال از ابلاغ این سیاست‌ها تنها 47 درصد آن اجرایی شده که به هیچ عنوان قانع‌کننده نیست و لازم است دستگاه‌های اجرایی بازنگری در عملکرد خود داشته باشند و در یک اقدام جمعی این عدد به رقم قابل توجهی افزایش یابد.

بر این اساس و در راستای عمل به مفاد این سیاست‌ها، دکتر محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای خطاب به تمام دستگاه‌های اجرایی، خواستار همکاری و پیگیری آنان در خصوص اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست شده است.

متن بخشنامه معاون اول رئیس جمهور بدین شرح است:

بسمه تعالی

بخشنامه به تمام دستگاه‌های اجرایی در خصوص همکاری و پیگیری اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه محیط زیست.

در راستای اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست، ابلاغی مورخ 1394/8/28 مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، سازمان حفاظت محیط زیست مسئول تدوین شاخص‌ها، برنامه‌های عملیاتی، پایش اجرای سیاست‌ها و ارائه گزارشات ادواری در فواصل سالانه به دولت است.

به این منظور سازمان حفاظت محیط زیست موظف است با تشکیل کارگروه‌هایی با عضویت دستگاه‌های مسئول و مجری هر سیاست، نسبت به تدوین و به‌روزرسانی شاخص‌های لازم، برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد آن به هیئت وزیران، اقدام کند؛ تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) خدمات کشوری موظف به همکاری با سازمان مذکور جهت اجرای دقیق سیاست‌ها هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر