پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان که به ریاست حجت الاسلام حسن مصلح ـ امام جمعه برازجان ـ برگزار شد، مصوباتی درباره مراسم های فاتحه در سطح شهرستان داشت که کاهش مدت زمان عزا به حداکثر دو روز و ممنوعیت ضیافت شام و چاپ هرگونه آیات قران، اسماء متبرکه و تصاویر خانم ها بر روی پوستر، اطلاعیه و سنگ قبر را شامل می شد...
کد خبر: ۱۰۴۱۴۲
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

فکرشهر: نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان که به ریاست حجت الاسلام حسن مصلح ـ امام جمعه برازجان ـ برگزار شد، مصوباتی درباره مراسم های فاتحه در سطح شهرستان داشت که کاهش مدت زمان عزا به حداکثر دو روز و ممنوعیت ضیافت شام و چاپ هرگونه آیات قران، اسماء متبرکه و تصاویر خانم ها بر روی پوستر، اطلاعیه و سنگ قبر را شامل می شد.

به گزارش «فکرشهر»، رییس شورای فرهنگ عمومی دشتستان، رویش فرهنگ دینی در سطح شهرستان را رو به رشد عنوان کرد و گفت: وجود کانون های فعال دینی، هیئات مذهبی، مراکز و موسسات قرآنی موفق و جوانان انقلابی و ولایت مدار در سطح این شهرستان از نقاط قوتی به شمار می روند که با سیاستگذاری اصولی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود آن ها راه اعتلای توسعه فرهنگ مذهبی دشتستان بیش از گذشته هموار خواهد شد. 

حجت الاسلام حسن مصلح در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان، افزود: باید با همراهی و حمایت همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی، طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در دشتستان گسترش یابد.

وی با تاکید بر محوریت مساجد در اجرای مراسم فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی مناسب به منظور پیاده سازی طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی و فرهنگی انجام شود.

امام جمعه برازجان از مصوبات این نشست به برگزاری همایش و نمایشگاه دستاوردهای قرآنی در تاریخ ۱۴ بهمن به عنوان برنامه شاخص شهرداری مرکز شهرستان دشتستان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و با تاکید بر انعکاس خبری بیش از پیش فعالیت‌های قرآنی شهرستان دشتستان تصریح کرد: برگزاری محافل انس با قرآن به ویژه در دهه مبارک فجر در دستور کار باشد.

مصلح از برگزاری همایش و نمایشگاه دستاوردهای قرآنی تا پایان سال در بخش‌های شش گانه و شهرداری‌ها خبر داد و افزود: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اوقاف، ستاد دستاوردهای قرآنی استان ادارات و دستگاه‌های فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه مشارکت لازم را داشته باشند.

وی همچنین از تنظیم نقشه شهر به تفکیک محلات و اسامی محلات توسط شهرداری‌ها و ارسال به ستاد دستاوردهای قرآنی مستقر در دبیرخانه استانداری برای اجرای زیرساخت‌های لازم طرح جهادگران محله خبر داد.

به گزارش «فکرشهر» در این نشست، مصوباتی درباره مراسم های فاتحه تصویب شد و رییس شورا، اجرای تمامی بندهای این مصوبات توسط نهادها و سازمان های زیربط را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، مصوب شد که  مراسم ختم و ترحیم در دشتستان، حداکثر در دو روز شامل یک روز تشییع و خاکسپاری و یک روز عصر بعد از خاکسپاری، مراسم ختم در مساجد به مدت 2 ساعت برگزار شود.

همچنین مصوب شد صاحبان عزا و مراسم به صرف هزینه های ناشی از کاهش مراسمات در امور خیریه به نیت متوفی تشویق شوند و در پذیرایی از حضار نیز به آب و چای بسنده کنند؛ همچنین، برگزاری مراسم دعای کمیل در شب جمعه بعد از فوت، بدون ضیافت شام و تشریفات و صرفا قرائت دعای کمیل و حداکثر تا 15 دقیقه ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام باشد.

تبلیغ و اطلاع رسانی در راستای تشویق متولیان مراسم ها به چاپ و نصب نکردن بنر در سطح شهر و در مساجد، فرهنگ سازی برای قرائت زیارت اهل قبور توسط قاریان و مداحان مراسم، سازماندهی قبور و همسط نمودن آنها و فرهنگ سازی در راستای ترویج ساخت قبور طبقاتی به ویژه در میان ارحام از دیگر مصوبات این نشست بود.

به گزارش «فکرشهر»، همچنین در این جلسه مصوب شد از طریق نهادهای مرتبط به چاپخانه ها و سنگ تراشی ها ابلاغ شود که چاپ هرگونه آیات قران، اسماء متبرکه و تصاویر خانم ها بر روی پوستر، اطلاعیه وسنگ قبر ممنوع است.

ساماندهی و مدیریت قاریان و مداحان مراسم خاکسپاری و ترحیم توسط اداره تبلیغات اسلامی، نصب تابلوی زیارت اهل قبور در ورودی آرامستان، ممنوع نمودن تیراندازی در مراسم خاکسپاری اموات، ممنوع نمودن راه اندازی دسته سنج و دمام زنی برای اموات، ممنوع نمودن نصب سایبان و نرده توسط بازماندگان میت و طراحی سایبان مناسب و یکدست توسط مدیریت آرامستان ها، اقامه نماز میت ترجیحا توسط روحانیون از دیگر مصوبات نشست شورای فرهنگ عمومی دشتستان بود.

همچنین مصوب شد به دلیل ازدحام جمعیت و لزوم رعایت مسئل بهداشتی، حتی الامکان مراسم خاکسپاری اموات در عصر پنجشنبه برگزار نشود و مصوبات مذکور توسط مدیریت آرامستان ها تنظیم و به رویت و امضای صاحبان مراسم عزا برسد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
میگم آقای مصلح اگه خودت هم فوت کردی همین قانون برات رعایت میشه؟؟ 
موسوی
|
-
|
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۸
باسلام شما چرادوخبر مجزاراباهم یکی کردید

مصوبات خبرجلسه هماهنگی و برنامه ریزی اجرای طرح ۱۴۰۰ محفل قرآنی ویژه سال پایتخت قرآنی که درفرمانداری برگزارشد چه ربطی به خبرنودیکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی که در سالن آمفی تئاتر ارشاد برازجان با معارفه رئیس اداره تبلیغات برگزارشددارد.
مصوبات خبرجلسه هماهنگی و برنامه ریزی اجرای طرح ۱۴۰۰توسط اقای موسوی دبیر ستاد دستاوردهای قرآنی کشور بیان شده است مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی توسط امام جمعه مطرح شده
کمی درزدن اخباردقت کنیدباتشکر
ناشناس
|
-
|
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
دلیل ممنوعیت عکس خانمها برروی صفحه اطلاعیه وسنگ قبر چی هست؟٫

کاش امام جمعه محترم یه بند دیگه هم اضافه می فرمودند(هرنوع مرگ ومیر ممنوع)وبه

 جناب عزراییل ابلاغ می فرمودند

 
بی نام
|
-
|
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸
شورای فرهنگ عمومی باید فکری برای استند و بیلبوردهای حلالم کنید( برپا شده توسط بازماندگان برای چشم و هم چشمی) در سطح شهرستانها و روستاها کنید که از یک سو چهره مناطق را غمبار نموده و از سویی هزینه گزافی در جیب تبلیغاتی ها که این هم به رسم معمول درآمده است..... 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر