سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۱۵۲
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: آیین اختتامیه هفته فرهنگی و روز خارگ با حضور مسوولان و اهالی جزیره در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ برگزار شد.

به گزارش «فکرشهر»، رئیس پایانه نفتی خارگ در این مراسم، با گرامیداشت این هفته اظهار داشت: در سال 1338 جزیره خارگ بعنوان مرکز صادرات نفت ایران معرفی می شود، نفت یک کالای سیاسی، اقتصادی است.

سیدمحمد جواد‌ موسوی افزود: در سال 1338 خط لوله گچساران به خارگ در کمتر از یک سال و نیم کشیده شد و اولین کشتی نفتکش در اسکله شرقی بارگیری شد، یکی از ویژگی ها بی نظیر جزیره خارگ مرجانی بودن و موقعیت ارتفاع از سطح این جزیره است.

وی تصریح کرد: ترمینال پایانه نفتی خارگ دارای خاصیت بالا در حوزه ذخیره سازی و بارگیری هست که با کمترین فاصله از ساحل امکان بارگیری بزرگترین کشتی های نفتی دنیا را دارد.

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: خارگ مدل کاملی از صنعت نفت ایران اسلامی است، در خارگ از اکتشاف تا صادرات نفت وجود دارد، خارگ شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی است.

رئیس پایانه نفتی خارگ گفت: 2884 روز مقاومت و 2834 بار مورد حمله قرار گرفت، در وسعت 32 کیلومتر مربع در هیچ جای دنیا به این وسعت در معرض آسیب قرار نگرفته است، به همین دلیل است که خاک خارگ مقدس است.

به گزارش خبرنگار « فکرشهر»، درادامه  این مراسم حجت السلام موسی کمالی امام جمعه خارگ  اظهار داشت: در جزیره خارگ چندین سال است گروهای متفاوتی از سراسر کشور زندگی می‌کنند و ما دوست داریم از امروز بپذیریم که خارگی هستیم.

وی افزود: از امروز آغاز فصل آشتی است، هر کس با هر نظر و دیدگاهی برای ارتقا جزیره خارگ تلاش کند.

امام جمعه خارگ تصریح کرد: نقش آفرینی اهالی صبور جزیره نگارش و مستند شود، خارگ و خارگی همیشه رهرو ولایت و ولایت مدار بوده است.

محمدرضا دشتی زاده در مراسم اختتامیه دومین هفته فرهنگی و روز خارگ اظهار داشت: جایگاه جزیره خارگ در الگو سازی فرهنگ ملی و قانون مداری در سطح کشور، جایگاه والا است، روز خارگ باید روز تنویر افکار و اذهان عمومی باشد.

وی افزود: داشتن یک روز با نام روز خارگ فرصت خوبی برای اجرای برنامه‌های متنوع در این جزیره است، این رویداد ضمن معرفی جزیره مقاوم خارگ در قالب الگویی تحسین برانگیز و شهری ایده آل، تاثیر بسزایی بر همدلی و همراهی ساکنان برای حفظ داشته های ارزشمند تاریخ غنی خارگ خواهد داشت.

بخشدار ویژه تصریح کرد: خارگ تجسم همه‌ی خوبی‌ها و انسجام مثال زدنی میان اهل سنت و اهل تشیع است و باید این رویداد مهم تبدیل به روز عشق، وفاداری، محبت و مهر شود، وحدت مثال زدنی بین بومیان، ساکنان ومذاهب جزیره وجود دارد، فضای تعامل و وحدت در خارگ مسیر توسعه این جزیره را هموار کرده است و از این وحدت باید پاسداری و مراقبت کرد.

دشتی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: رسالت مهم اصحاب رشانه را آگاهی بخشی به عموم جامعه و حرکت های عالمانه، عاقلانه، نشاط بخش، امید آفرین و حق جویانه میدانمو از تمام کسانی که در مسیر توسعه و پیشرفت این جزیره نقش آفرینی کردند باید از آنان در این رویداد بزرگ تجلیل و قدردانی می کنم.

وی یاداور شد: جزیره خارگ نماد حکمرانی مثبت مردمی است، تسهیل سرمایه گذاری؛ تضمین کننده آینده روشن سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در این جزیره است.

دشتی زاده گفت: این برنامه‌ها را حاصل هم‌اندیشی با نهادها و صنوف مردم، مجموعه‌ی دانشگاهیان، بومیان و فعالان اقتصادی مختلف است و شهر ایده آل ما باید دارای محیط زیست بی نظیر، هوای پاک، شهروندان قانونمند، امنیت مثال زدنی و معماری و شهر سازی مثال زدنی برای سرزمین عزیزمان ایران باشد.

یوسف وطن‌دوست، رئیس شورای شهر خارگ در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی و روز خارگ اظهار داشت: دلاورمردی های مردمان خارگ هیچگاه از یاد نخواهد رفت.

وی افزود: در چند برهه مردمان این جزیره نقش آفرینی کردند و انتخاب این روز بعنوان قدردانی از خارگی و خارگی است.

رئیس شورای شهر خارگ تصریح کرد: کارگروه هفته فرهنگی و روز خارگ 3 ماه تلاش شبانه روزی صورت گرفت، خارگ باید به غیر مشکلاتش با تاریخ این جزیره نیز شناسایی شود.

وطن‌دوست در ادامه خاطرنشان کرد: این هفته با گل‌افشانی خلیج‌فارس که به یاد شهدای دریایی آغاز شد همچنین در ادامه این هفته شاهد برگزاری مسابقات فوتسال، والیبال و ورزش‌های دیگر بودیم.

عضو هیات امنای هفته فرهنگی و روز خارگ یادآور شد: برنامه‌های متنوع مذهبی نیز برگزار شد، جا دارد تشکر ویژه از تمامی عزیزانی در این زمینه ما را یاری رسانند داشته باشم و امیدوارم خارگ و خارگی به آنچه لایق آن هستند برسند.

به گزارش «فکرشهر»، در این آیین ضمن تقدیر از خانواده های شهدا و ایثارگران از برگزار کنندگان و کسانی که در برگزاری مراسمات این هفته همکاری داشتند نیز تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از کتاب های «سبک های مدیریت مدیران مدارس با انگیزه و رضایت شغلی معلمان» تالیف دکتر «مرتضی سمیعی زفرقندی» و «فاطمه گله» و «پایداری خارگ در 2880 روز» تالیف «محمدرضا کرم الیگودرزی» و «حالا خارگ را شناختی یا بگویم؟»  با تالیف «عبدالکریم نیسنی» رونمایی شد و با توجه به هم زمانی این هفته با اخراج هلندی ها پس از 130 سال  از جزیره خارگ و خلیج فارس از تابلو سیاه با عنوان «اخراج هلندی ها از جزیره خارگ در تاریخ ژانویه 1766» رونمایی شد.

گزارش تصویری اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر